Latent Semantic Indexing en hoe dit van invloed is op SEO

Waarschijnlijk heb je de titel van dit artikel gelezen en gedacht “waar gaat dit over?”. Tja, kom ik weer met een term die voor velen nietszeggend is. En misschien ook wel onbelangrijk.

Maar wacht, wanneer je als ondernemer (of consument) een website hebt dan is de latente semantische indexering op jou van toepassing. En hoe gek het ook klinkt, waarschijnlijk heb je er eerder al kennis mee gemaakt.

Latente semantische indexering heeft namelijk alles met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie te maken. Het is dus goed om nog even door te blijven lezen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De betekenis van latente semantische indexering (LSI)

Latente semantische indexering (LSI) is niet nieuw, het werd zo rond het jaar 2000 voor het eerst besproken. Het gaat hier om een wiskundige formule voor het analyseren van een aantal documenten, om op die manier statische gelijkenissen te ontdekken.

Oké, dat klinkt heel ingewikkeld maar eigenlijk is het dat niet. Geef me de kans om het iets beter uit te leggen.

Zoekmachines zijn door de jaren heen goed ontwikkeld. Vooral Google, want dat mag je echt wel als de slimste zoekmachinewereld weet zien. Het algoritme bepaalt hoe goed zoekresultaten op een zoekopdracht aansluiten.

Latent Semantic Indexing zit in het algoritme van Google ingebouwd. Dankzij LSI kan Google zoektermen koppelen aan een hoofdzoekwoord. Je zou ook wel kunnen spreken van synoniemen.

Wat voorbeelden uit de praktijk

Stel nu dat je hovenier bent en een blog schrijft over de kosten van de hovenier. Waarschijnlijk heb je bedacht dat de zoekterm ‘hovenier’ in je blog voor moet komen. Op zich wel logisch want niet alleen je bezoekers maar ook zoekmachines moeten weten waar je over schrijft.

Maar wis je dat Nederlanders niet alleen de term hovenier maar ook tuinman gebruiken? Nu wordt het lastig, want mag je het woordje tuinman wel in je blog gebruiken, of moet je hier weer een andere blog over maken?

Dat hoeft niet want Google maakt gebruik van Latent Semantic Indexing. Het weet dat tuinman de Nederlandse benaming van hovenier is. Kijk maar eens wat er gebeurde toen ik in Google de zoekterm ‘tuinman inschakelen’ intypte. Ik kreeg allemaal websites van hoveniers te zien.

Google is dus zo slim om te weten dat een tuinman hetzelfde is als een hovenier. Maar vroeger had het die intelligentie niet. Hierdoor moest de hovenier twee aparte artikelen aanmaken: een met de zoekterm hovenier en een ander met de zoekterm tuinman.

Zoektermen die gerelateerd zijn aan de hoofdzoekterm

Feitelijk zou je bij latente semantische indexering kunnen spreken over zoektermen die direct gerelateerd zijn aan de hoofdzoekterm. Het gaat hier om synoniemen of vertalingen. Zoals het woordje ‘boss’ dat een leenwoord uit het Nederlands is (baas). Wanneer je in je artikel de zoekterm boss gebruikt dan weet Google ook wel dat je hier baas mee bedoeld.

Dankzij LSI kan Google begrijpend lezen. De zoekmachine snapt wat woorden betekenen. Maar dit zou niet betekenen dat je LSI kunt negeren, want Google heeft je hulp nodig. Wanneer je LSI negeert dan heeft dit een slechte invloed op je vindbaarheid. Oftewel: latente semantische indexering heeft een directe relatie met de ranking van je website of webpagina.

LSI zoekwoorden in teksten verwerken

Ik ga even terug naar het voorbeeld van de hovenier. Ik heb eerder al uitgelegd dat hij geen tweede tekst over een tuinman hoeft te schrijven. Maar hij moet wel gebruik maken van LSI-zoekwoorden. Hij gebruikt niet alleen de zoekterm hovenier in zijn tekst, maar ook tuinman.

Laat ik het als visueel voorbeeld tonen. Hieronder vind je een stukje tekst dat een hovenier zou kunnen schrijven.

“Wie geen kennis van tuinieren heeft kan zijn tuin door een hovenier hieraan laten leggen. Het voordeel van een tuinman is dat deze aandacht voor bomen, planten en het gazon heeft.”

Door het woord tuinman af en toe te gebruiken, begrijpt Google dat dit synoniem voor hovenier is. Je moet Google dus wel de gelegenheid geven om dit verband te kunnen maken.

Beeld je in dat ik een artikel over de SEO tekstschrijver maak (en daar heb ik toch wel wat blogs over geschreven). Een andere benaming voor tekstschrijver is copywriter. Ik zou daarom de zoekterm copywriter moeten opnemen in de tekst over SEO-tekstschrijver. Wat ik dus ook echt gedaan heb.

Dit gebeurt er met twee onafhankelijke definities

Even iets dat veel op LSI-zoektermen lijkt, namelijk zoektermen die bij elkaar horen. Stel nu dat ik een nieuw artikel over de SEO-tekstschrijver maak. Dan moet ik Google wel laten weten dat de zoektermen SEO en tekstschrijver bij elkaar horen. Dat kan ik op verschillende manieren doen:

  • SEO tekstschrijver
  • Een tekstschrijver met verstand van SEO
  • SEO schrijver voor teksten

Maar stel nu dat ik alleen het woord tekstschrijver zo gebruiken, zonder SEO in de teksten verwerken. Dan kan Google natuurlijk niet weten dat ik het over een SEO-tekstschrijver heb. Het woord tekstschrijver krijgt een geheel eigen lading, want het staat onafhankelijk van de term SEO. Google zou kunnen denken aan een algemene tekstschrijver, bijvoorbeeld iemand die liedjes of boeken schrijft.

Synoniemen zijn je beste vriend

Een goede SEO tekstschrijver (daar heb je dat woord weer) weet hoe zoekmachines werken. Het is de bedoeling dat de teksten hoog in Google scoren. Daarom is het gebruik van LSI-zoekwoorden zo belangrijk.

Door gebruik te maken van synoniemen (LSI zoekwoorden) kun je niet alleen op het hoofdzoekwoord hoog ranken, maar ook op gerelateerde zoekwoorden. Dit is niet vanzelfsprekend, want zonder LSI-zoekwoorden in te zetten kun je wachten tot Sint juttemis, maar zal Google je niet hoger kunnen ranken op synoniemen. Je moet de zoekmachine echt een handje helpen om de inhoud van je tekst te begrijpen.

Twijfel omtrent LSI zoekwoorden

Ondanks het veelvuldig gebruik van LSI zoekwoorden wordt dit door sommigen ook wel in twijfel getrokken. Dit komt door tegenstrijdige onderzoeken, waardoor niet geheel duidelijk is of Latent Semantic Indexing echt wel van invloed is.

Niemand kan met zekerheid zeggen of LSI een onderdeel vormt van het rangschikkingsalgoritme. Maar het is wel goed om dit in je achterhoofd te houden. Onderschat de kracht van LSI-zoekwoorden niet. En heeft het voor de rangschikking geen zin, dan misschien wel voor je bezoekers. Door synoniemen in te zetten maak je de tekst net wat beter leesbaar.

Allesomvattend kun je zeggen dat LSI zoektermen niet de belangrijkste rankingfactor is, maar het is ook niet slecht voor SEO.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?