Wanneer mag je annuleringskosten in rekening brengen?

Bijgewerkt: 2 november 2022

Een klant plaatst een bestelling, of dit nu voor een product of dienst is. Uiteindelijk annuleert de klant zijn bestelling. Misschien heb je ondertussen kosten gemaakt, zoals inkoop van materialen of arbeidskosten. Het kan ook dat je tijd gereserveerd hebt of iets hebt opgestuurd.

Mag je annuleringskosten in rekening brengen? Soms wel en soms niet. Dit hangt ten eerste van de klant af: is het een consument of een ondernemer? Ook maakt het uit wanneer de overeenkomst geannuleerd wordt.

De mogelijkheid om een bestelling te annuleren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Allereerst is het belangrijk om te kijken of een bestelling geannuleerd kan worden. Soms is dit niet mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het om maatwerk gaat. Zoals een printbedrijf dat fotomokken maakt. Of het schildersbedrijf. Je kunt je voorstellen dat het bij dit soort opdrachten moeilijk is om de bestelling te annuleren, tenzij het werk nog niet is gestart.

Inschrijven voor een cursus, iets in een webshop bestellen of bij de bioscoop reserveren, dit zijn voorbeelden waarbij je wel kunt annuleren.

Annuleringskosten in rekening brengen

De wet is er duidelijk over: kan een overeenkomst geannuleerd worden dan mag het bedrijf annuleringskosten in rekening brengen. Het maakt hierbij niet uit of het een koopovereenkomst of opdrachtovereenkomst gaat.

Na een minuut alweer annuleren

Iemand bestelt iets maar een minuut later wil hij de bestelling annuleren. De meeste bedrijven doen hier niet moeilijk over. Je hebt als ondernemer nog geen kosten gemaakt, waarschijnlijk heb je de bestelling niet eens verwerkt.

Toch zijn bedrijven gerechtigd om zelfs na die eerste minuut al annuleringskosten door te berekenen. Het zou een beetje flauw zijn maar in de praktijk komt dit wel degelijk voor.

Het verschil tussen maatwerk en algemene producten

Mag een webshop annuleringskosten in rekening brengen? Nee, dit mag in veel gevallen niet. Uitgezonderd wanneer het om maatwerkproducten gaat. Bijvoorbeeld de fotomok (met eigen foto of tekst). Of wanneer je een handgemaakt kettinkje met je eigen naam laat maken.

Wanneer maatwerkproducten al geproduceerd zijn, is het lastig om de bestelling te annuleren. Je kunt van de webshop of de aanbieder niet verwachten dat hij het maatwerkproduct terugneemt. Een mok met persoonlijke foto of een kettinkje met een unieke naam is niet meer verkoopbaar.

Wanneer een klant de bestelling annuleert is de webshop daarom gerechtigd om productkosten in rekening te brengen. Maar wanneer de klant een koekenpan of spijkerbroek in een webshop bestelt en hij annuleert de bestelling, dan mag de webshop nooit annuleringskosten doorberekenen.

Wel gemaakte kosten in rekening brengen

Stel dat een consument een koekenpan bij een webshop bestelt en de bestelling wil annuleren. Het product is inmiddels verzonden. De consument moet wachten tot het product bezorgd wordt en vervolgens terug naar de webshop sturen.

De webshop heeft voor de verzendkosten betaald. Deze kosten mag de webshop in rekening brengen. Maar het aankoopbedrag van de koekenpan plus de verzendkosten moet de webshop aan de consument terugbetalen. Wanneer de consument het product terugstuurt moe hij de verzendkosten hiervoor vaak wél zelf betalen.

Consumenten of ondernemers

Wanneer bedrijven onderling (B2B) goederen of diensten verkopen dan gelden de algemene regels van koop. Wil een zakelijke klant van de koop af of de bestelling annuleren, dan moeten de regels hiervoor in de algemene voorwaarden zijn opgenomen. Staat hier niks over beschreven dan heeft een ondernemer geen bedenktijd. Dit betekent dat deze vaak verplicht is om voor de bestelling te betalen, ook al wil hij of zij het product of de dienst niet hebben.

Consumenten hebben meer bescherming. Wanneer consumenten online kopen hebben ze een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Sommige webshops of aanbieders verlengen deze bedenktijd naar 30 dagen, maar dit is geen verplichting.

De wettelijke bedenktijd staat los van eventuele annuleringskosten. Maar het is wel belangrijk om hier rekening mee te houden.

Bedenktijd bij aankoop in een winkel

Veel mensen denken dat ze bij aankoop in een winkel ook een bedenktijd hebben. Maar dit klopt niet. De wet zegt dat wanneer je iets in een fysieke winkel koopt, je aan deze koop vastzit. Het maakt hierbij niet uit of de klant een consument of ondernemer is.

Overigens geldt dit niet alleen voor aankoop in een winkel maar ook wanneer je een gerecht in een restaurant bestelt.

Annuleringskosten bij grote aankopen zoals een keuken

Iemand bestelt ergens een keuken, badkamer of bankstel. Na een week krijgt hij spijt van zijn aankoop en wil de bestelling annuleren. Is het bedrijf verplicht om te annuleren en mag deze annuleringskosten in rekening brengen?

Door de bestelling te annuleren loop je als ondernemer financiële schade op. Je hebt immers producten of materialen ingekocht, veel werk verricht of andere kosten gemaakt. Als ondernemer mag je hiervoor een redelijk bedrag in rekening brengen.

Dit mag niet zomaar maar moet altijd in de voorwaarden zijn opgenomen. Bovendien moet de klant een koopovereenkomst tekenen en moet het duidelijk zijn of en welke annuleringskosten er in rekening worden gebracht.

Hoeveel annuleringskosten mag je in rekening brengen?

Ondernemers die maatwerkdiensten- of producten aanbieden brengen het vaakst annuleringskosten in rekening. De vraag is hoe hoog dit bedrag mag zijn. Hier staat niets over in de wet beschreven. Het bedrag mag je als ondernemer zelf bepalen. Meestal betreft het een bepaald percentage van de koopsom, bijvoorbeeld 10% of 30%.

Het percentage moet wel redelijkerwijs zijn. 100% van de koopsom in rekening brengen wanneer iemand een bankstel annuleert, is niet redelijk. Maar die 100% is wel redelijk wanneer een klant zijn bestelling omtrent een persoonlijke fotomok annuleert. Het bankstel is nog verkoopbaar, de fotomok niet.

Staan de berekende kosten niet in verhouding met de schade die je als ondernemer hebt? Dan kan de klant hiertegen in verweer gaan. De klant kan zelfs naar de rechter stappen. De kans is dan groot dat de rechter beslist dat de klant helemaal geen annuleringskosten hoeft te betalen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven