Kosten whitepaper: prijs versus opbrengsten

Bijgewerkt: 20 juli 2023

Hoeveel kost een whitepaper? De waarde van dit document is vele malen hoger dan de kosten om het te laten schrijven. Whitepapers zijn vooral binnen de B2B erg belangrijk. Maar ook voor mensen die zich in de financiële- of cryptowereld bevinden. Met een whitepaper, ook wel witboek genoemd, laat je zien welke oplossingen je biedt.

Whitepapers zijn waardevolle bronnen om het publiek te laten begrijpen hoe je met problemen omgaat. Een goed geschreven witboek maakt het verschil tussen meer klanten of geïnteresseerden aantrekken. Je wil geen publiek verliezen.

Voorbeelden van whitepapers

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Niet elk bedrijf heeft behoefte aan een whitepaper. Toch zijn er situaties waarin het verstandig is om hiervoor te kiezen. Hieronder laat ik enkele voorbeelden zien van whitepapers die ik voor opdrachtgevers heb geschreven.

Gids voor Contentmarketing

Deze schreef ik voor mijn eigen bedrijf. Het betreft een whitepaper met strategieën en tips voor effectieve contentmarketing.

Blockchain-technologie in de gezondheidszorg

We hebben allemaal wel eens gehoord van bitcoin en de bijbehorende blockchain. Maar dat deze technologie ook in verschillende sectoren wordt toegepast, is niet bij iedereen bekend. Ik schreef een whitepaper over de impact van blockchain-technologie op de gezondheidszorg.

Energie-efficiëntie in de industrie

Als tekstschrijver voor de industrie houd ik mij niet alleen bezig met webteksten. Voor een opdrachtgever schreef ik eenwhitepaper die de nieuwste technologieën en methoden beschrijft om energie-efficiëntie in de industrie te bevorderen.

Gids voor cyberbeveiliging voor kleine bedrijven

Het betrof hier een witboek met praktische tips en best practices om de cyberbeveiliging van kleine bedrijven te versterken.

Trends in kunstmatige intelligentie

Toen ik in 2014 voorspelde dat robots binnen 10 jaar tekstschrijvers grotendeels zouden vervangen, moesten velen hierom lachen. Inmiddels is het zover: kunstmatige intelligentie zal veel beroepen overwinnen. Voor een bedrijf mocht ik een whitepaper schrijven met opkomende trends en toepassingen van kunstmatige intelligentie in verschillende sectoren.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, in mijn lange carrière als schrijver mocht ik nog veel meer whitepapers maken.

Waarom heb je dit nodig?

Kijk je naar zoekmachine optimalisatie (SEO), dan zijn whitepapers niet de beste manier om hoog in zoekmachines te scoren. Toch hebben veel bedrijven hier behoefte aan, simpelweg omdat je middels een whitepaper laat zien hoe je met moeilijke problemen omgaat. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven binnen de technologie, bouw, verzekeringen, gezondheidszorg en marketing.

Uiteraard geldt dit ook voor bedrijven met ingewikkelde of dure diensten. Juist bij dit soort diensten gaan klanten niet zomaar over één nacht ijs. Ze willen over hun beslissing nadenken, en de zekerheid krijgen dat je de juiste keuze maken.

De inhoud van een whitepaper

Voordat ik meer vertel over de kosten van een whitepaper, wil ik eerst uitleggen waar de inhoud uit bestaat. Dit document bevat diepgaande informatie over een bepaald probleem, een technologie of een product of dienst. Het bevat feiten, anekdotes, cijfers en soms ook citaten.

De opbouw is als volgt:

  1. Titel
  2. Samenvatting
  3. Inleiding
  4. Achtergrondinformatie
  5. Probleemanalyse
  6. Uitleg van oplossing
  7. Casestudies
  8. Analyse
  9. Conclusie
  10. Bronvermelding

Uiteraard kan de structuur en inhoud variëren, dit is afhankelijk van de branche en het publiek. Eén ding is zeker: het gaat hier om nuttige informatie over een probleem en het helpen bij het oplossen hiervan. Het gaat zeker niet om promotiemateriaal.

Wat kost een whitepaper?

Het vraagt de nodige onderzoeken, interviews en ervaring om een goede whitepaper te maken. Hier zijn journalistieke vaardigheden voor nodig, naast vlot en informatief kunnen schrijven. Het is meer dan zomaar een artikel of een lange blogpost.

Feit: een whitepaper kost meer dan een blogpost of een normaal artikel. Dit komt omdat dit document veel langer is. Het bestaat uit 3 tot soms wel 14 pagina’s. In sommige gevallen kan dit oplopen tot wel 25 pagina’s. Dan kun je niet verwachten dat de kosten hetzelfde zijn als voor het laten schrijven van een blog.

Daarnaast is er veel onderzoek nodig om dit document te schrijven. Dit is erg tijdrovend, iets dat in de kosten wordt meegenomen.

Je betaalt natuurlijk ook voor ervaring. Als schrijver van whitepapers heb ik specifieke vaardigheden ontwikkeld en richt ik mij op technisch schrijven.

Maar wat kosten whitepapers? Gemiddeld betaal je tussen de € 1000 en € 6000. Schrik niet want dit kan oplopen tot meer dan € 10.000. Ik leg graag uit waarom je niet teveel moet betalen, en hoe je de kosten zo laag mogelijk houdt (zonder op kwaliteit in te leveren).

Aanbieding: € 700 voor een whitepaper laten schrijven

Ik weet zeker dat je bij verschillende schrijvers hebt gekeken wat de kosten van een whitepaper zijn. Dan kun je mijn inschatting onderschrijven: het kost minimaal € 1100 om een whitepaper van 2000 tot 2500 woorden (4-5 pagina’s) te laten schrijven.

Ik heb een geweldige aanbieding voor jou. Voor een whitepaper van maximaal 2500 woorden betaal je geen € 1100 maar slechts € 700. Dit is inclusief onderzoeken, interviews en alles wat er nodig is om het perfecte document te maken.

Waarom ontvang je deze aanbieding? Al jarenlang streef ik naar betaalbare schrijfdiensten voor ondernemers. Ik weet als geen ander hoe duur het allemaal is. Vooral de kleine en de startende ondernemer heeft moeite om het hoofd boven water te houden. Daarom geef ik deze ondernemers korting. Ik kan natuurlijk niet zien of je een kleine ondernemer, starter of een groot bedrijf bent. Dat maakt niet uit, ik wil elke ondernemer helpen. Dus jou ook.

Een whitepaper in huisstijl

De aanbieding van € 700 geldt alleen voor de tekst zelf. Wil je een whitepaper in huisstijl laten maken? Voor 2000-2500 woorden betaal je € 950. Hierbij ontvang je een in jouw eigen huisstijl vormgegeven whitepaper.

Wat kost een whitepaper van 10 pagina’s of meer?

Het vraagt veel tijd om een whitepaper van meer dan vijf pagina’s te schrijven. Al helemaal wanneer het om meer dan 10 pagina’s gaat. Het zou te eenvoudig zijn om te zeggen dat een whitepaper van vier pagina’s € 700 kost, dus eentje van acht pagina’s kost € 1400. Dat zou niet eerlijk zijn, want een document dat twee keer zo lang is, vraagt echt niet twee keer zoveel onderzoek.

Hieronder de prijsindicaties voor het laten schrijven van korte of lange whitepapers:

  • 3-4 pagina’s: € 700
  • 5-6 pagina’s: € 850
  • 7-8 pagina’s: € 1100
  • 9-10 pagina’s: € 1350
  • 15 pagina’s: € 1850
  • 20 pagina’s: € 2250
  • Huisstijl opmaak: € 250 tot € 350

Bovenstaande prijzen zijn indicaties. De exacte prijs kan ik pas bepalen nadat ik weet voor welke branche het is, het onderwerp, de doelgroep en andere specifieke zaken. Je ziet dat langere whitepapers naar verhouding goedkoper zijn. Zo betaal je nooit te veel.

De gemiddelde lengte

Het is de vraag hoeveel woorden een whitepaper standaard heeft. Dit overtuigend document bestaat meestal uit 3000 tot 5000 woorden. Dit komt overeen met 6 tot 10 pagina’s.

Een whitepaper mag niet te lang worden om alleen maar indruk te maken. Wanneer je teveel woorden gebruikt, heeft dit een negatieve invloed op de leesbaarheid. Lezers haken af voordat ze de juiste informatie hebben kunnen verwerken. Een te korte whitepaper is ook niet goed, omdat er dan belangrijke details ontbreken.

Je moet altijd rekening houden met de aandachtsspanne van het publiek. De aandachtsspanne is de laatste jaren afgenomen. Het eerste cruciale moment ligt op 8-12 seconden. Binnen deze belangrijke seconden bepaalt de lezer of hij verder wil lezen, of toch liever afhaakt.

Wanneer het document goed gestructureerd is en boeiende inhoud biedt, dan zal de lezer geïnteresseerd blijven. Daarom is het binnen een whitepaper belangrijk om, naast tekst, ook te werken met visuele elementen.

Ik raad altijd aan om voor minimaal drie pagina’s te gaan. Een te kort whitepaper trekt de geloofwaardigheid van jou als ondernemer of van het bedrijf in twijfel. Korte documenten wekken namelijk de indruk dat er weinig onderzoek naar het onderwerp is gedaan.

Een whitepaper laten schrijven? Neem voor de exacte kosten en mogelijkheden contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven