Blogpost herpubliceren, het waarom, wanneer en hoe

Bijgewerkt: 20 juli 2023

Slechts 20% van je blogs wordt door het publiek gelezen. Dit betekent dat je heel veel tijd verspilt aan het schrijven van artikelen, zonder dat het grote publiek dit ooit onder ogen krijgt. Bespaar jezelf een hoop tijd en moeite door blogposts te herpubliceren.

Het is een strategie die ik al sinds 2007 volg. Het zorgt voor relevante en verse content op je website. Bovendien voorkom je dat oude artikelen die nu goed scoren, straks in rankings dalen. In dit artikel lees je het waarom, wanneer en hoe je een blogpost herpubliceert.

Wat is herpubliceren?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ik zal eerst uitleggen wat herpubliceren betekent. Dat is een actie die voortkomt uit publiceren.

  • Publiceren: het beschikbaar maken of verspreiden van inhoud
  • Herpubliceren: het opnieuw beschikbaar maken of verspreiden van reeds gepubliceerde inhoud

Waarom een blogpost herpubliceren?

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor het herpublicatie van een blog. Het is een feit dat niet elk blogbericht dat je publiceert, in de organische zoekresultaten verschijnt. Zelfs wanneer de inhoud meer dan geweldig is, geeft dit geen garantie dat Google of andere zoekmachines je blog oppikken.

In andere gevallen staat je artikel wel in de organische zoekresultaten, maar lager dan gewenst. Wanneer het artikel onderaan pagina één staat, of op pagina twee of verder, zal het weinig verkeer aantrekken.

Wanneer ik een slecht presterend artikel herpubliceer, kan het tot twee keer zoveel verkeer aantrekken. Ook dit is niet gegarandeerd, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik heb het meerdere keren gedaan, met zeer positieve resultaten. Door minstens 20% van de artikelen te herpubliceren, trek je meer verkeer aan en blijft dit stijgen.

Andere voordelen (en nadelen)

Het herpubliceren van bestaande inhoud levert een grote tijdsbesparing op. Je hoeft geen geheel nieuw artikel te schrijven, alleen maar een bestaand artikel aan te passen en actueel te maken. Door dit te doen trek je ook nog eens een nieuw publiek aan.

Herpubliceren kan ook op social media. Hierbij maak je een samenvatting van het bestaand artikel en deelt dit op social media, met een link naar het oorspronkelijke artikel. Dit is goed voor je SEO-prestaties.

Wanneer je een blogpost herpubliceert op een ander platform, leidt dit tot dubbele inhoud. Hier moet je een beetje voorzichtig mee zijn. Een ander risico is dat je de inhoud op de verkeerde manier aanpast, waardoor de boodschap niet meer helder overkomt.

Het publiek kan negatief reageren op herhaalde blootstelling aan dezelfde inhoud. Wanneer je aan herpublicatie doet is het belangrijk dat de aanpassing ook echt voor een frisse update zorgt.

Voordelen van HerpublicerenNadelen van Herpubliceren
Geen noodzaak om geheel nieuwe content te creëren; bestaande inhoud pas je aan.Herpublicatie van exact dezelfde inhoud op meerdere plaatsen leidt tot duplicatie.
Je bereikt een nieuw publiek dat de inhoud niet eerder heeft gezien.Onjuiste aanpassingen vertroebelen de oorspronkelijke boodschap.
Herpublicatie op social media met een samenvatting en link naar het oorspronkelijke artikel kan de SEO-prestaties verbeteren.Herhaalde blootstelling aan dezelfde inhoud kan leiden tot negatieve reacties van het publiek.
Het biedt een kans om oude inhoud nieuw leven in te blazen en actueel te maken.Te veel herpublicatie doet afbreuk aan de unieke identiteit.

Hoeveel of hoe vaak moet je herpubliceren?

Verveel het publiek niet continu met oude artikelen die zijn geactualiseerd. Het is aan te raden om jaarlijks tussen de 15% en 25% van de oude artikelen opnieuw te publiceren. Stel dat je 100 artikelen op je website hebt staan. In een jaar tijd herpubliceer je hiervan 15-20 artikelen. Heb je 1000 artikelen, dan zijn dat er 150 tot 200 per jaar.

Als het goed is deel je ook nieuwe artikelen of blogs. Deze herpubliceer je pas over een tijd, je wacht minstens één jaar voordat je dit doet. Opnieuw publiceren doe je alleen:

  • Als de inhoud verouderd is en het is nodig om dit bij te werken
  • Als je een nieuw publiek wil bereiken
  • Als onderdeel van je SEO-strategie
  • Om de merkconsistentie te behouden

Een blogpost herpubliceren: zo doe je dat

Hieronder zie je hoe je in een aantal stappen oude blogposts opnieuw publiceert. Wanneer je dit goed aanpakt trek je meer organisch verkeer.

1. Vind slecht presterende pagina’s

Voor dit onderdeel heb je toegang nodig tot Google Search Console. Maar dat niet alleen, maak ook gebruik van het Bing webmaster programma. Zoekmachine Bing krijgt een steeds groter marktaandeel, dus je moet ook deze gebruiken om je SEO-technieken te verbeteren.

Het werkt niet om alleen maar oude berichten opnieuw te publiceren. Wanneer oude berichten goed scoren, is het zinloos om hier veel aandacht aan te besteden. Het beste is om eerst naar de slecht presterende pagina’s te kijken.

Allereerst kijk je welke pagina’s nauwelijks verkeer aantrekken. Let hierbij goed op de belangrijkste zoekterm. Scoort de pagina zeer laag, dit wil zeggen op pagina twee of verder van Google? Dit is een indicatie dat de blog aan vernieuwing toe is. Op welke positie de pagina in Google staat, achterhaal je als volgt:

  • Ga naar Google Search Console
  • Ga naar het rapport Zoekresultaten/Prestaties
  • Selecteer de periode van de laatste drie maanden
  • Klik op het oranje vakje à Gemiddelde positie
  • Klik rechts op het submenu en vink het gedeelte ‘positie’ aan
  • Maak een selectie vanaf welke positie je weer wil geven

Het is aan te raden om alle artikelen te selecteren die op positie 5 of verder staan. Om te beginnen start je met artikelen vanaf positie 15 en verder. Dat zijn de artikelen die de meeste aandacht nodig hebben. Doe dit ook omdat de gemiddelde positie niet voor 100% nauwkeurig is.

Maar er is meer. De post moet minimaal 12 maanden oud zijn. Je kunt van een blogpost van twee maanden niet verwachten dat deze topposities heeft behaald. Dit heeft meer tijd nodig, soms tussen de zes en 12 maanden. Daarom moet je artikelen met een leeftijd van minder dan 12 maanden, met rust laten.

Als laatste kijk je naar het zoekverkeerpotentieel. Wanneer je een zoekterm gebruikt met ontzettend veel concurrentie en je weet dat je hier lastig op kunt scoren, dan heeft het geen zin om het bericht opnieuw te publiceren.

Kijk naar backlinks die je ontvangt

Voordat je een blogpost herpubliceert, moet je eerst weten of anderen naar jouw blog linken. Is dit het geval, dan kun je de oude URL niet zomaar weggooien. In dit geval kun je twee dingen doen:

  • Het oude artikel actualiseren of uitbreiden, en op dezelfde URL laten staan
  • De blogpost geheel herpubliceren op een nieuwe URL, en een 301-redirect instellen die je permanent laat staan

De derde optie is contact opnemen met degene die naar jou linkt, en vragen of ze de URL aan willen passen.

Maak geen tweede pagina aan

Iets dat je nooit moet doen is de oude blogpost actualiseren of herschrijven, en vervolgens hier een tweede pagina voor aanmaken. Je krijgt dan duplicate content. De oude pagina moet altijd verdwijnen, of je actualiseert de oude pagina.

Houd rekening met de zoekintentie

Zie je dat anderen hoger scoren op bepaalde zoektermen? Het lijkt dan interessant om een oude blogpost opnieuw te publiceren. Maar je moet ook rekening houden met de zoekintentie. Scoort bijvoorbeeld een productpagina of een categoriepagina hoger dan jouw blog, dan is het vrijwel zeker dat mensen op zoek zijn naar producten. En niet naar blogs om te lezen.

Je kunt je voorstellen dat het in deze situatie helemaal geen zin heeft om je blog te actualiseren of opnieuw publiceren. Je zal er niet hoger van gaan scoren, simpelweg omdat de zoekintentie niet bij jouw inhoud aansluit.

Het vernieuwen van de blogpost

Je hebt nu voldoende informatie over het waarom en wanneer. Laten we nu beginnen met het vernieuwen van de blogpost. Je begint met het achterhalen van de zoekintentie. Waarom zijn mensen op zoek naar jouw artikel? Is dit omdat ze direct een aankoop willen doen, in de oriënterende aankoopfase zitten, informatie opzoeken of een navigatieopdracht (bijvoorbeeld een restaurant of een bedrijf zoeken) doen?

Verder let je op het inhoudsformaat. Populaire formaten zijn gidsen, lijstberichten, how-to artikelen en tutorials. Maar ook redactionele artikelen of uitgebreide definities.

Houd verder rekening met het niveau van het publiek. De meeste mensen zijn op zoek naar beginnershandleidingen. Artikelen voor gevorderden zijn minder populair. Toch is het goed om ook dit in je strategie mee te nemen. Schrijf in 75% van de gevallen voor beginners, in 20 % voor gevorderden en in 5% % van de gevallen voor experts.

Kijk dus onder welke categorie de oude blogpost valt. Bedenk op welke manier je hem nieuw leven in wil blazen.

Voorkom dat je met jezelf concurreert

Misschien wil je hoger ranken op een bepaalde zoekterm. Dat doe je niet door twee keer dezelfde zoekterm in twee verschillende artikelen op te nemen. Je gaat dan met jezelf concurreren, dat is nooit goed.

Let goed op het auteursrecht

Heb je blogs laten schrijven en wil je deze herpubliceren? Dat kun je niet zomaar doen. Je hebt toestemming van de auteur nodig om het bericht te bewerken en opnieuw te publiceren. Met blogs die je zelf hebt geschreven mag je doen wat je wil.

Heb je hulp nodig bij het opfrissen van oude artikelen? Ik ben beschikbaar voor redactiewerk, herschrijven en SEO optimalisatie.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven