Klanten weigeren door drukte: het overkwam mij & dit zijn mijn tips

Toen ik een tijd geleden tegen de ANWB moest zeggen dat ik te weinig tijd voor een opdracht had, voelde ik dat ik het zo niet ging redden. Ik startte een zoektocht naar wat helpende handjes, maar dat bleek lastiger dan gedacht. Van de 1-cent-per-woord schrijver tot de 200-euro-per-tekst-copywriter: het werd hem niet. Iets met foute kwaliteit. Boh.

Vorige week benaderde de grootste website omtrent online business mij. Ik ben dol op die website, ze delen echt leuke en nuttige artikelen. Het is ook een hele eer als ze je vragen of je voor ze wil schrijven.

Maar nee, ik had weer geen tijd. Dat was het moment waarop ik dacht “dit kan niet langer doorgaan”. Misschien loop je met diezelfde gedachte rond: je hebt het te druk om er nog een klant bij te nemen. Maar aan de andere kant vind je het moeilijk om nee te zeggen of kun je dat extra geld best goed gebruiken.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hoe je klanten moet weigeren

In een winkel of de horeca mag je niet zomaar klanten weigeren. Dit valt mogelijk onder discriminatie. Vooraf moet voor de klant duidelijk zijn aan welke criteria hij moet voldoen, voordat hij de winkel of horeca mag betreden. Je mag dus niet iemand weigeren op basis van uiterlijk, kleding, geloofsovertuiging, geslacht of leeftijd. Leeftijdsgrenzen kan in sommige gevallen wel gewenst zijn, bijvoorbeeld bij een uitgaansgelegenheid.

Soms is het weigeren van klanten geoorloofd, bijvoorbeeld vanwege een tekort aan personeel of om de veiligheid van bezoekers te waarborgen.

Dat gezegd hebbende, het weigeren van klanten komt nog vaker voor bij online ondernemers. Mag dat? Ja, een ondernemer bepaalt zelf met wie hij zaken doet. Dit betekent dat je ook klanten mag weigeren, maar hier moet wel een duidelijk verhaal achter zitten.

Te druk voor het aannemen van opdrachten

Wanneer je een opdracht niet aan wil nemen omdat je geschrokken bent van de afschuwelijke portretfoto van die persoon, dan weiger je vanuit discriminatie. Maar wanneer je het te druk hebt voor nog een opdracht, dan mag je dat best aangeven. Niemand verplicht je om jezelf in de nesten te werken.

Ben je echt geschrokken van iemands portretfoto en wil je op basis hiervan geen zaken doen? Ik heb het echt eens meegemaakt. Een marketingbureau zocht een tekstschrijver en vroeg of ik nog iemand wist. Ik schoof een naar-werk-zoekende tekstschrijver naar voren maar zijn antwoord was “die wil ik niet, die is lelijk”.

Kijk, dan had hij beter kunnen zeggen dat hij al iemand anders had gevonden. Of dat het toch niet meer nodig was. Dat was tenminste een ‘politiek correct’ antwoord geweest.

De opdracht ‘is niet jouw ding’

Bij het aanbieden van (online) diensten heb je een bepaalde specialisatie. Sommige opdrachten die je binnenkrijgt vallen binnen je specialisatie, anderen hier ver buiten en voor weer andere opdrachten is het een grijs gebied. Wanneer je twijfelt of je de opdracht wel goed kunt uitvoeren, is het beter om hem te weigeren. Of je moet hulp van een derde in kunnen schakelen.

Je mag op basis van twijfel een opdracht weigeren. Wil je een klant uit een webshop weren omdat je twijfelt of hij wel gaat betalen? Dat is geen goede uitvalsbasis. Je kunt immers niet weten of de klant netjes gaat betalen, dat is een kwestie van afwachten.

Wanbetalers weigeren, hoe ga je daarmee om?

Dan heb je nog klanten die te laat betalen. Dat kan altijd gebeuren en wanneer dit eenmalig of misschien twee keer voorkomt dan is dit echt geen probleem. Het wordt pas een groter probleem wanneer je over echte wanbetalers spreekt. Dat is de groep mensen die pas na 28 herinneringen betaalt, of misschien wel nooit betaalt.

Van zulke klanten word je niet vrolijk. Het kost je een hoop tijd en hoofdpijn. Bovendien draai je ook nog eens financieel verlies. Mag je wanbetalers weigeren? Gedeeltelijk wel, mits je het goed aanpakt. Bij wanbetaling laat je de klant vooraf weten dat er onder bepaalde omstandigheden geen overeenkomst tot stand komt. Eigenlijk moet je dat vooraf al melden, dus voordat de klant een wanbetaler wordt.

Let op: geen overeenkomst sluiten

Wil je een klant weigeren, dan is het belangrijk dat je geen overeenkomst sluit. Voor iemand die diensten aanbiedt is dit vrij makkelijk. Je zegt van tevoren dat je het te druk hebt voor een nieuwe opdracht, of dat je van mening bent dat deze opdracht niet bij jou past.

Maar wat doe je wanneer je een webshop hebt? Wanneer het aanbod in de webshop staat is dit een uitnodiging om te bestellen. Je kunt dan niet, nadat de klant van alles in zijn winkelwagentje heeft geplaatst, zeggen dat hij geweigerd wordt. Dat is hetzelfde als in de supermarkt je hele boodschappenkar volgooien en aan de kassa te horen krijgen dat je niet welkom bent.

Heb je het als webshop te druk voor nieuwe bestellingen? Zet de voorraad dan op nul. Zo kan niemand een nieuwe bestelling plaatsen. Een mooie manier om klanten tijdelijk te weigeren.

Extra hulp inschakelen

Het laatste alternatief, en dat is voor degenen die het erg druk hebben, is het inschakelen van extra hulp. Een zzp’er (zelfstandige zonder personeel) mag best personeel aannemen. Dan wordt het ineens een zmp’er (zelfstandige mét personeel). Maar je kunt ook iemand op freelancebasis inschakelen. Dit is een stuk interessanter wanneer je die extra hulp slechts tijdelijk nodig hebt.

Mocht trouwens (heel toevallig) een échte SEO tekstschrijver dit stukje lezen en zich geroepen voelen om hulp te bieden:

  • Je hebt écht kennis van SEO (bijvoorbeeld omdat je website of teksten van klanten hoog in Google scoren)
  • Je bent bereid om minimaal 10 teksten per week te schrijven (er ligt altijd meer werk klaar)
  • Je werkt niet tegen het laagste tarief maar je bent ook niet zo iemand die klanten aan het schrikken maakt met € 150 per tekst
  • Mail mij!

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.