De beste meta description voor een goede conversie

Een meta description of metabeschrijving is een korte samenvatting van een webpagina. Dit HTML-element is als fragment zichtbaar in de organische zoekresultaten. De beste meta description vertaalt zich in een hoger klikratio.

Het is niet verplicht om gebruik te maken van een metabeschrijving. Wanneer je dit niet toevoegt dan kiest Google zelf een fragment van de webpagina uit. Toch is het gebruik hiervan aan te raden, het is cruciaal voor meer bezoekers op je website.

Een metabeschrijving ontstaat niet automatisch

Het is niet zo dat elke webpagina automatisch een metabeschrijving meekrijgt. Deze HTML-tag moet je zelf invoeren in de broncode van de website. Bij handmatige aanpassing ziet een HTML-code er ongeveer zo uit:

<Meta name=”description” content=” dit artikel gaat over het schrijven van de beste metabeschrijving. Het helpt je bij het behalen van een hogere klikratio en omzet.”/>

Voor WordPress websites is er de Yoast plugin, die het mogelijk maakt om een meta description op eenvoudige wijze toe te voegen. Hiervoor is geen kennis met betrekking tot HTML vereist.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Geen SEO voordeel van een meta description

Het is geen feit dat een meta description voor een hogere positie in de organische zoekresultaten zorgt. Maar het kan hier wel aan bijdragen. Wanneer je op de vierde positie staat maar je valt op door een goede metabeschrijving, dan vergroot je de kans dat mensen op jouw zoekresultaat klikken. Wanneer steeds meer mensen dit doen dan concludeert Google dat jouw webpagina interessanter is dan die van de concurrent.

Het duurt even maar uiteindelijk verhoog je hier de organische positie mee. Hier moet wel bij gezegd worden dat een goede meta description geen garantie geeft dat mensen ook op dit zoekresultaat klikken. Dit is namelijk van verschillende factoren afhankelijk, waaronder het stukje tekst maar ook of Google bereid is om dit over te nemen.

Het maximale aantal tekens

Je kunt een meta description niet oneindig lang maken. Wanneer je dit doet dan kapt Google een gedeelte van de tekst af. Het is aan te raden om het op maximaal 155 tekens te houden. Dit is inclusief spaties en interpunctie.

Maak de meta description ook niet te kort. Een minimum van 90 tekens is zeker aan te raden. Wil je het echt goed doen dan bedraagt de lengte tussen de 100 en 125 tekens. Je weet dan zeker dat Google het fragment niet afkapt, ook niet op mobiele apparaten.

Google geeft het fragment niet weer

Je hebt een van de beste meta descriptions geschreven en je hoopt natuurlijk dat deze in de zoekresultaten zichtbaar is. Helaas heb je hier geen invloed op. Wanneer Google besluit om een ander fragment te tonen, dan is dat zo. Google bepaalt namelijk of de meta description wel aansluit bij de inhoud van de webpagina, maar ook bij het zoekresultaat.

Je kunt de kans op vertoning vergroten door een meta description te schrijven die zeer goed aansluit bij het onderwerp. Maar dan nog heb je geen garantie.

Maak een actieve meta description

Wil je dat je meta description niet alleen gelezen wordt maar dat mensen ook sneller naar je webpagina klikken? Maak dan een actieve metabeschrijving. Dit motiveert om je website te bezoeken.

Een meta description moet zeker niet saai zijn. Kies niet zoiets als: “op deze pagina lees je meer over de boktor”. Dit is een nutteloze boodschap voor de gebruiker, want hij zocht immers naar informatie over de boktor. Misschien is de omschrijving “over de levenswijze en het gedrag van de boktor” een betere keuze. Maar wil je het echt goed aanpakken, dan ga je voor activatie.

Een goed voorbeeld is: “last van boktor in huis? Ontdek waarom je hiermee te maken hebt, en hoe je hier vanaf komt”. Ten eerste zet je de gebruiker aan het denken, of je zorgt voor herkenning. Maar je geeft ook aan wat de gebruiker op je webpagina kan verwachten.

Richt je op een zoekterm

Mensen gebruiken zoekmachines om bepaalde informatie op te zoeken. Dit doen ze door het invoeren van een zoekterm. Tegenwoordig bestaat die zoekterm uit meerdere woorden, dit heeft met het denkvermogen van de mens maar ook met spraakgestuurde opdrachten te maken. Soms bestaat een zoekterm uit een enkel woord, bijvoorbeeld ‘tekstschrijver’.

Je webpagina staat op bepaalde zoektermen hoog in Google. Het is goed om dit na te checken, want dan weet je ook welke zoekterm het belangrijkst is. Gebruik deze zoektermen of in ieder geval het belangrijkste zoekwoord in de meta description. Dit vergroot de kans dat Google de omschrijving in de zoekresultaten toont.

Bedenk wat de gebruiker het belangrijkst vindt

Wanneer je een product verkoopt en deze goedkoper aanbiedt dan concurrenten, dan loont het om de prijs in de meta description op te nemen. Wellicht vindt de gebruiker de prijs niet het belangrijkst, maar bijvoorbeeld specificaties. Zoals de accuduur van een smartphone. Of de levertijd van een meubelstuk.

Ook nu weer moet je je in de gebruiker inleven en bedenken wat voor hem of haar het belangrijkst zou kunnen zijn. Verwerk die informatie in de beschrijving, zodat bezoekers sneller op je website uitkomen.

Geen misleidende meta descriptions

Wanneer iemand op zoek is naar de voortplanting van de boktor en je hebt een webpagina over boktor bestrijding, dan komen deze twee zaken niet echt overeen. Wees in de meta description eerlijk over wat de bezoeker kan verwachten. Je moet dus niet in de beschrijving plaatsen dat je artikel over de voortplanting van de boktor gaat, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is.

Misleidende metabeschrijvingen zorgen voor teleurstelling bij de bezoeker. Hierdoor klikt hij weer terug naar de zoekresultaten. Google merkt dit en concludeert dat je niet gebruiksvriendelijk bent. Een misleidende meta description kan uiteindelijk tot een lagere ranking leiden.

Meta beschrijving laten maken

Voor wie het moeilijk vindt om de beste metabeschrijving te maken, is er altijd een hulplijn: de tekstschrijver. Bij afname van een tekst zit de meta description hier altijd gratis bij (wel op aanvraag). Losse meta description’s laten maken, bijvoorbeeld voor bestaande webpagina’s? Ook dit behoort tot de mogelijkheden.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.