Een webtekst met 100 of 2000 woorden, wat is de beste keuze?

Bijgewerkt: 17 september 2022

“Schrijf minimaal 300 woorden om in Google gevonden te worden”. Ja dag, als het zó makkelijk was dan zou iedere website als de beste scoren. Helaas kan dat niet want op de eerste pagina van de organische zoekresultaten zijn slechts 10 plekken beschikbaar. Je moet er hard voor werken om hoog in Google te staan.

Dat doe je met webteksten, meer kan ik er niet van maken. Alle webteksten bijeen vormt de inhoud van het internet. Omdat je wil dat je webtekst hoger staat dan die van concurrenten, en het liefst op positie 1 tot 5, doe je er alles aan om dit te realiseren.

Wat is het minimum aantal woorden voor een webtekst? Velen zeggen 300, maar eigenlijk hangt er geen nummer aan vast. Er zijn voldoende redenen om een tekst van 100 woorden te schrijven, en soms bevat deze wel 2000 woorden.

Onderzoek: langere content helpt websites met een betere zichtbaarheid

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er is onderzoek gedaan naar de afstand die hamsters in één nacht afleggen. Drie kilometer om precies te zijn. Maar dat is misschien niet wat je wil weten. Daarom zijn er nog veel meer onderzoeken uitgevoerd, onder andere naar de lengte van content en welke invloed dit op de organische ranking heeft.

De realiteit is dat langere teksten beter zijn voor SEO doeleinden. Een lang stuk tekst maakt het voor zoekmachines beter om de website te vinden, de inhoud te begrijpen en te indexeren.

De invloed op bezoekers

Uitgaande van dit onderzoek ben je al snel geneigd om hele lange teksten te maken. Maar wist je dat bezoekers hier helemaal niet blij van worden? Ze willen zo snel mogelijk hun informatie vinden. Wanneer ze eerst 500 woorden aan onzin moeten lezen, voordat ze bij de kern komen, zijn ze al lang afgehaakt. Ja, de moderne bezoeker is hartstikke ongeduldig.

De meest ideale situatie is wanneer je in 25 woorden vertelt wat de bezoeker wil weten. Dan zou mijn stuk tekst er ongeveer zo uit moeten zien:

Een lange webtekst is voor SEO doeleinden beter, maar je kiest een korte tekst wanneer je de bezoeker op zijn wenken wil bedienen”. (23 woorden)

De waarheid is dat je onvoldoende informatie in een korte tekst geeft. Het gaat niet alleen om de praktische informatie die je geeft, de bezoeker wil ook het fijne weten over wie, wat, waar, waarom of welke. Ik laat je zien wat de beste keuze voor jouw situatie is.

Een tekst van 50-100 woorden

Deze teksten zijn zeer geschikt als productomschrijving. Je plaatst ze bij het product in een webshop. In het kort vertel je wat het voor ‘n  product is, wat je ermee kan of waarom de bezoeker dit moet kopen. Technische specificaties vermeld je apart.

Een tekst van 50-100 woorden is ook een mooie lengte voor op de contactpagina. In het kort vertel je hoe bezoekers je kunnen bereiken. Daar heb je niet veel woorden voor nodig. Bovendien hoef je met een contactpagina ook niet bovenaan in Google te scoren. Met een productpagina wil je dat misschien wel maar in de praktijk blijkt dit heel moeilijk te zijn. Richt je aandacht liever op iets anders.

Webtekst van 100-200 woorden

Ook dit is een goede lengte voor een productomschrijving, of misschien wel een categorietekst. Dit aantal woorden kun je ook gebruiken op de over-ons pagina, maar alleen wanneer je niet zoveel over je bedrijf te vertellen hebt. Een webtekst van 100-200 woorden zal niet bijster hoog in Google scoren, dus je moet dit aantal woorden zeker niet in een blog gebruiken.

Teksten van 200-400 woorden

Vanaf 300 woorden merkt Google je wat beter op, maar het geeft geen garantie dat je hoog scoort. Google telt niet alleen het aantal woorden maar kijkt vooral naar de kwaliteit van de webtekst.

Teksten van 200-400 woorden zijn uitermate geschikt als productomschrijving, categorietekst, dienstenpagina, over-ons pagina’s, handleidingen of FAQ’s. Het zou ook een goede lengte zijn voor op je homepage.

Van 400 tot 600 woorden

Heb je een web tekst van 400 tot ongeveer 600 woorden, dan is dit een mooie korte blogpost. Voor een productomschrijving in een webshop is hij wat te lang, de bezoeker krijgt teveel informatie binnen. Maar voor een handleiding, het geven van tips, een blog (had ik al gezegd) of een dienstenpagina is het ideaal.

Vanaf 500 woorden kom je al bij de wat langere pagina’s uit. Maar niet te lang, want in 500-600 woorden kun je alles zeggen wat de bezoeker moet weten. Zonder nutteloze informatie te geven.

Wanneer je tekst 600 tot 1000 woorden heeft

De meest perfecte blogpost heeft een woordenaantal van 600 tot 1000 woorden. Dit komt omdat zoekmachines de inhoud dan beter kunnen begrijpen en indexeren. Daar hebben ze bij hele korte teksten toch wat meer moeite mee.

Wanneer je over de 1000 woorden gaat dan loop je het risico dat de bezoeker uit verveling op zijn minst in slaap valt. Dat zou goed zijn want een slapende bezoeker blijft langer op je website. Maar je zal net de pech hebben dat de bezoeker je concurrent bezoekt.

1000 woorden zijn niet slecht wanneer je ook veel te vertellen hebt. Maar wanneer een tekst van 1000 woorden vol met ‘opvulling’ staat, dan kun je beter schrappen en voor minder woorden kiezen.

Teksten vanaf 2000 woorden? Niet altijd goed

Wanneer je echt veel informatie hebt en dit indeelt in verschillende hoofdstukken, dan kan een tekst vanaf 2000 woorden best. Maar in veel gevallen worden deze teksten saai en langdradig. Is de bezoeker er nog? Waarschijnlijk niet. Meestal ligt de aandachtspanne van de gemiddelde lezer op 3 minuten. Dat zijn ongeveer 600 tot 750 woorden.

Het is nooit bewezen dat lange teksten vanaf 2000 woorden beter in zoekmachines scoren. Dus wanneer je het voor Google doet dan zou je A) nooit meer teksten moeten schrijven en B) het liever bij 500 tot 750 woorden houden. Dat is mijn mening over webteksten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven