Kerst marketing, begin er tijdig mee

Bijgewerkt: 23 november 2022

De dagen worden korter en kouder. Dat kan maar één ding betekenen: kerst komt eraan. Voor velen de meest gezellige tijd van het jaar. Verkoop je producten of bied je diensten aan? Denk dan zeker aan kerstmarketing. Veel ondernemers vergeten dit of starten hier veel te laat mee.

Middels kerst marketing promoot je de juiste producten en diensten. Hoe fijn het is het om vlak voor de feestdagen nog even een boost aan je omzet te geven? Een prettige gedachte waardoor je dubbelop van kerst geniet. We gaan samen met kerstmarketing aan de slag!

Aandacht besteden aan kersttradities

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Volgens een onderzoek, uitgevoerd door mediabureau Mindshare, heeft ruim 14% van de mensen een negatief gevoel over Kerstmis. Dit is vier keer zo hoog dan in 2021. Kerstmis staat al jarenlang in het teken van cadeautjes krijgen en geven en met vrienden en familie aan de rijkgevulde eettafel aanschuiven.

Nu alles steeds duurder wordt vinden mensen het veel belangrijker om de focus op kersttradities te leggen. En dat is wat we middels kerstmarketing gaan realiseren.

Een marketingcampagne opstellen

Kerstmarketing is tijdelijk, het is dus belangrijk om goed over de marketingstrategie na te denken. Een kerstcampagne kost weliswaar geld maar levert ook ontzettend veel op. Want ondanks dat steeds meer mensen voor kersttradities gaan, wordt er ongelooflijk veel geld aan lekker eten, drinken, kerstversiering en cadeautjes besteedt.

De verkoop van diensten doet het in deze periode wat minder goed, maar middels een marketingcampagne is het mogelijk om klanten naar je toe te trekken. Hieronder vind je wat ideeën omtrent een geweldige kerst marketing.

Aftellen naar Kerstmis

Veel mensen vinden het leuk om af te tellen naar Kerstmis. Vaak gebeurt dit met behulp van een adventskalender. Een goede marketingtruc is een adventskalender rondom je bedrijf of merk te maken. Bied deze gratis aan of verkoop hem tegen een interessante prijs.

Je zou ook een digitale adventskalender aan kunnen maken waarbij je elke dag een interessante actie of korting onthult. Of waarmee klanten iets kunnen winnen. Laat de kalender viraal gaan en trek hiermee bezoekers naar je website en meer nieuwe klanten.

Een brief aan de kerstman schrijven

Deze kerstmarketingactie is ideaal voor kinderen, maar ook volwassenen zullen zich hierdoor aangetrokken voelen. Laat je publiek een brief aan de kerstman schrijven en aangeven wat hun wens is of wat ze graag zouden willen krijgen.

De meest originele brief wint een prijs, in de vorm van een product of dienst dat je aanbiedt. Een leuke manier om je publiek bij je bedrijf of merk te betrekken.

Organiseer een fotowedstrijd

Wie heeft de mooiste kerstboom? Vaak wordt de kerstboom na 5 december opgezet, hoewel sommigen hier al wat eerder mee zijn. Organiseer een fotowedstrijd op social media of je website. Verzamel zoveel mogelijk stemmen van anderen, waarbij de winnaar een mooie prijs krijgt.

SEO teksten naar aanloop van kerst laten schrijven

Verkoop je kerstbomen, kerstversiering, verlichting, kerststallen, speelgoed, kleding of food? Dan is dit gedeelte zeker geschikt voor jou. Promoot producten om de dagen voor kerst een topomzet te realiseren.

Het probleem is dat het heel lastig is om hoger in Google te komen. Vooral met de groeiende concurrentie. Daarom is het aan te raden om minimaal drie maanden voor kerst SEO-teksten te laten schrijven. Hierbij kun je denken aan blogs, productomschrijvingen, een homepage  of andere geschreven content voor je website of webshop.

Geef Google de tijd om je webpagina’s te indexeren. Daarom is drie maanden voor kerst het minimum om met je kerst marketing te beginnen. Denk niet dat dit te vroeg is, je kunt eerder te laat zijn!

Adverteren in zoekmachines en op social media

Vanaf november beginnen mensen langzaam aan kerstversiering en kerstcadeautjes te denken. Dit neemt grote vormen aan wanneer Sinterklaas het land uit is. Het heeft geen zin om in oktober al met je versieringen of cadeautjes te adverteren. Dit doe je bij voorkeur begin december, lopende tot 25 december. Want ja, je hebt altijd mensen die last-minute nog iets kopen.

Adverteren in zoekmachines is zeer effectief, vooral wanneer het Google betreft. Je product of merk komt direct onder de aandacht. Hierbij is het wel belangrijk om te bedenken op welke zoektermen je wil adverteren. Houd er rekening mee dat de biedingen rond de feestdagen hoger kunnen liggen, waardoor je meer voor online adverteren betaalt.

Social media is ook een goed platform om te adverteren. Het is goedkoper dan SEA (adverteren in zoekmachines). Wanneer je op social media adverteert moet je vooral met foto’s en video’s werken, want dat is wat het publiek wil zien.

Social media marketing rondom de kerstdagen

Vergeet je aanwezigheid op social media niet. Zorg dat je ruim van tevoren een goed business account hebt. Het is belangrijk om vooral een actief account te hebben met voldoende volgers en posts die je eerder hebt geplaatst. Niemand is geïnteresseerd in een leeg account.

Wanneer je nog niet op social media actief bent dan is het verstandig om hier in januari mee te beginnen, zodat je vanaf november kunt stralen.

Wat deel je op social media wanneer het op Kerstmis marketing aankomt? Deel interessante feitjes, leuke weetjes, acties en foto’s of video’s die over je bedrijf, merk, product of dienst gaan. Maar natuurlijk ook met het thema Kerstmis, want daar draait het om. Wijkt niet van dit thema af, anders sla je de plank helemaal mis.

Een kerst tekstschrijver inschakelen

Wil je blogs, social media posts of misschien wel nieuwsbrieven omtrent het thema kerst laten schrijven? Zoek je naar een manier om hoger in Google te komen of meer naamsbekendheid op te bouwen? Schakelde kerst tekstschrijver in. Door de jaren heen schreef ik meer dan 30.000 artikelen, waarvan minimaal 500 kerstgerelateerde blogs en artikelen.

Vraag vrijblijvend de tarieven kaart aan en laat je verrassen door de voordelige prijzen. HOHOHO!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven