Microcontent voor social media of je website

Bijgewerkt: 22 november 2022

Op websites staan vaak lange stukken tekst. Dit valt onder de noemer content en is een onmisbaar onderdeel van contentmarketing en SEO. Vaak wordt gedacht dat microcontent alleen op social media aanwezig is. Dit klopt niet, want deze vorm van content kun je ook op een website of webshop plaatsen.

Het voordeel van microcontent is dat het een vooraankondiging van een langere tekst is. Je maakt het publiek wakker en trekt de aandacht.

Voor het maken van microcontent is veel creativiteit vereist. Het moet inspireren en converteren. Ondanks de wat hogere moeilijkheidsgraad heb je het wel nodig, want het bepaalt het succes van het content marketingplan.

Op een snelle manier een boodschap delen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een van de grootste voordelen van microcontent is dat je op een razendsnelle manier informatie of een boodschap deelt. Denk maar eens aan social media zoals Twitter, hier speelt microcontent een belangrijke rol. Nieuwsberichten en informatie komt continu voorbij. Er worden duizenden berichten per seconde gedeeld!

Microcontent op de website is ook zeer praktisch. Vaak wordt dit op de homepage toegepast. Hierbij deel je in het kort iets over een dienst of product. Om vervolgens door te verwijzen naar de juiste webpagina.

Hoe ziet micro content er precies uit? Het gaat om een  kort stukje tekst, meestal van 25 tot 50 woorden. Wanneer het stukje tekst langer is dan heet het geen microcontent meer. Let op: sommigen noemen een productomschrijving van 200 woorden of een korte blogpost ook microcontent, maar dit klopt feitelijk niet.

Gemakkelijk leesbare teksten

Kleine stukjes tekst zijn makkelijk leesbaar en goed te verwerken. Onze hersenen hebben meer moeite met lange teksten. Middels microcontent breng je de boodschap duidelijk over. Toch wil dit niet zeggen dat elke korte tekst ook goed bij de lezer binnenkomt. Het hangt er helemaal vanaf hoe de boodschap in elkaar steekt en welke woorden de copywriter kiest.

Overigens is het mogelijk om lange stukken tekst (macrocontent) om te zetten in microcontent. Dit gebeurt door het maken van een samenvatting. Op deze manier is het mogelijk om langere blogs of teksten in hapklare brokjes aan te bieden. Het publiek zal hiervan smullen.

Doorverwijzen naar een webpagina of website

Middels microcontent is het heel goed mogelijk om door te verwijzen naar een webpagina of de homepage van een website. Het is iets dat je veel op social media ziet gebeuren, met name door bedrijven. Op deze manier krijgen bedrijven meer aandacht en bezoekers op hun website.

Doorverwijzen naar een webpagina kan natuurlijk ook binnen de eigen website. Gebruik micro content op de homepage en verwijs zo naar de juiste pagina’s door. Dit is goed voor de navigatiestructuur en helpt de bezoeker om de juiste en de meest relevante content te vinden.

Bovendien is dit een goede manier om een linkstructuur neer te zetten en een linkprofiel op te bouwen. Google vindt het fijn wanneer je middels linkjes behulpzaam bent voor het publiek. Besteed hier dus zeker aandacht aan.

De maximale lengte van micro content

Zit er een maximum aan het aantal woorden wanneer het om micro content gaat? Ik heb eerder al uitgelegd dat dit vaak uit 25 tot 50 woorden bestaat. Soms zelfs maar twee of drie woorden, want ook dat is een micro tekst.

Er zit geen wettelijke of verplichte maximum aan. Toch zou je kunnen stellen dat een korte blogpost of een productomschrijving van 100 woorden niet meer onder micro valt. Maar ook niet onder macro. Daarom hieronder een overzicht wanneer je met micro, meso en macro te maken hebt:

  • Micro: tot 60 woorden
  • meso: 60 tot 250 woorden
  • Macro: vanaf 250 woorden
  • Ultra of monster: vanaf 2000 woorden

Social media, vooraankondiging op een website of video’s

Micro content bestaat in verschillende vormen. Ten eerste heb je de social mediapost, een van de bekendste vormen van micro teksten. Op social media is het gebruikelijk om spaarzaam met teksten om te gaan. Twitter heeft jarenlang de mogelijkheid geboden om berichten van maximaal 280 tekens te plaatsen. Elon Musk, de nieuwe eigenaar sinds 2022, wil hier verandering in brengen.

Op Facebook en op Instagram heb je meer ruimte tot je beschikking, maar zit er ook een beperking aan vast. LinkedIn biedt de meeste ruimte tot het delen van teksten. Daarom valt LinkedIn niet onder de micro-aanbieders.

Een vooraankondiging op de website is een ander bekend voorbeeld. Meestal zie je dit op homepages van bedrijven. Maar ook blogsites werken met vooraankondigingen. Vanaf de homepage krijg je een overzicht van de blogs. Hierbij staat meestal een afbeelding of pictogram, aangevuld met een kort stukje tekst. Van hieruit een linkje naar de betreffende webpagina.

Video’s zijn ook een goed voorbeeld van micro content. Denk maar eens aan een Instagram-Story of een kort filmpje op TikTok. Maar ook een ‘voorprogramma’ op YouTube. Soms wordt een te lange video ingekort, om op deze manier een microvideo te delen. Hierdoor blijft de aandacht van de kijker bij de video en is de kans groter dat hij meer wil weten, en doorklikt naar de lange video.

Google fragmenten is ook microcontent

Dan heb je nog Google fragmenten, ook dit valt onder micro content. Fragmenten delen is een ideale manier om gebruikers vanuit zoekmachines naar je site te trekken. Of om in ieder geval goed onder de aandacht te komen, waardoor je naamsbekendheid opbouwt.

Een aanbevolen fragment of featured snippet is een korte tekst of informatie die Google van je website haalt. Deze informatie wordt in een blok boven de zoekresultaten als samenvatting weergegeven.

Maar je hebt ook gestructureerde data, iets dat je als code op je website plaatst. Met gestructureerde data kan Google informatie omtrent de openingstijden, adres, beoordelingen, recepten en andere dingen in de organische zoekresultaten tonen.

Er zijn dus verschillende manieren om met microcontent aan de slag te gaan. Hier help ik je graag bij, neem voor vragen contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven