Kannibalisatie van zoekwoorden opsporen en elimineren

Bijgewerkt: 17 juli 2023

Je optimaliseert je site voor zoekmachines. Hierbij maak je gebruik van zoektermen en andere SEO methoden. Toch krijg je niet de resultaten waarop je gehoopt had. Dat is toch gek? Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn. Zoekwoorden kannibalisatie is een van die boosdoeners.

Het gaat hierbij om het gebruik van dezelfde zoekwoorden op meerdere pagina’s. Waarschijnlijk doe je dit om je rankings te vergroten. Maar het heeft vaak een averechts effect. Dit komt omdat verschillende pagina’s om dezelfde zoektermen strijden.

Kannibalisatie van zoekwoorden is slecht voor SEO. Bovendien is het ook nog eens verwarrend voor het publiek, want ze zien meerdere artikelen van jou in de organische zoekresultaten verschijnen. Hierdoor weten ze niet voor welk artikel ze moeten kiezen.

Met jezelf concurreren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eigenlijk is zoekwoordkannibalisatie niks anders dan met jezelf concurreren. Je wil met meerdere pagina’s op dezelfde zoektermen in Google verschijnen. Om eerlijk te zijn was dit vroeger mogelijk. Google en andere zoekmachines werkten nog niet zo geavanceerd als nu. Hierdoor kon je heel makkelijk met één en dezelfde zoektermen via verschillende pagina’s hoog scoren.

Tegenwoordig werken algoritmes van zoekmachines anders. Ze raken in de war wanneer twee van jouw berichten strijden om dezelfde zoekopdracht. Meestal maken zoekmachines een keuze en tonen ze één van jouw berichten, terwijl het andere bericht wordt geïndexeerd. Heel soms worden er toch twee berichten met dezelfde zoekopdracht getoond. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding.

Twee berichten op dezelfde website strijden om de lokale zoekopdracht ‘goedkoop restaurant’. Dit is slechts één voorbeeld, want het komt vaker voor dan je denkt. Zelfs op mijn eigen website.

Kannibalisatie van zoekwoorden vinden

De meeste websites doen aan kannibalisatie van zoekwoorden. Vaak onbewust. Bijvoorbeeld omdat je een blogpost omtrent een onderwerp schrijft, maar je hebt hier eerder ook al over geschreven. Wanneer je heel veel blogs op je website hebt staan weet je soms niet meer welke onderwerpen besproken zijn. Dit vergroot de kans dat je dezelfde onderwerpen behandelt en dat er ook kannibalisatie van zoekwoorden plaatsvindt.

Sommigen doen dit met opzet. Ze willen op een bepaalde zoekterm hoog scoren. Wanneer dit met het ene artikel niet lukt, proberen ze het met een volgend artikel.

Wanneer je het vermoeden hebt dat je website kannibalisatie van zoekwoorden heeft, is het belangrijk om dit soort artikelen op te sporen. Hieronder vind je een aantal methoden om dit te doen.

In Google zoeken

De makkelijkste manier is om te kijken hoe je webpagina’s in Google worden weergegeven. Voer een Google zoekopdracht in met zoektermen waarvan je weet dat je hier goed mee in Google scoort, en dit ook tot je wensen behoorde.

Je kunt ook specifieker binnen je website zoeken. Dit doe je door vóór de zoekopdracht de naam van je site in te typen. Dit ziet er zo uit:

Google toont alle pagina’s van je website, met de zoekopdracht die je hebt ingevoerd. Dat je meerdere van jouw pagina’s voor een zoektermen in Google ziet verschijnen, wil niet direct zeggen dat het hier om kannibalisatie gaat. Maar het geeft je wel een idee van de webpagina’s met dezelfde zoektermen.

Een SEO tool gebruiken

je kunt ook in een SEO tool zoektermen invoeren en kijken hoe je website hierop scoort. Houd er wel rekening mee dat SEO tools niet alle data actueel hebben. Daarom kan het dat je bepaalde kannibalisatie webpagina’s over het hoofd ziet.

Hoe het kan gebeuren

Je kunt kannibalisatie van zoekwoorden nooit helemaal uitsluiten. Stel dat je eigenaar bent van een online dierenwinkel. Je verkoopt vogelkooien, vogelvoer en vogelspeelgoed. De pagina met vogelkooien optimaliseer je voor het zoekwoord ‘vogelkooi’. En de pagina met vogel speelt moet uiteraard met de zoektermen ‘vogelspeelgoed’.

Je kunt bijna niet voorkomen dat je op de pagina met vogelkooien ook verwijst naar vogelspeelgoed. Dit vormt namelijk een onderdeel van de inrichting van de kooi.

Zoekmachines maken soms vreemde keuzes. Zo kunnen ze pagina’s rangschikken op zoektermen die niet zo bedoeld waren. Dit betekent dat je mogelijk met de pagina over vogelkooien, hoog scoort op de zoektermen ‘vogelspeelgoed’. Hierdoor zal de pagina over vogelspeelgoed lager ranken.

Hoe kan dit? Waarschijnlijk heb je de zoektermen vogelspeelgoed te vaak op de pagina over vogelkooien gebruikt. Dit brengt zoekmachines in de war. Ze weten niet meer welke pagina over speelgoed voor vogels gaat, waardoor ze een creatieve keuze maken.

Waarom het schadelijk is

Meerdere webpagina’s optimaliseren voor hetzelfde zoekwoord leidt niet tot een betere rangschikking. Toch doen veel website eigenaren dit. Op zich wel logisch, een eerste positie in Google levert ontzettend veel zoekverkeer op.

Een hoge positie in de organische zoekresultaten moet je verdienen. Dat bereik je niet door meerdere pagina’s op hetzelfde zoekwoord de targeten. Je bent alleen maar met jezelf in gevecht.

Daar komt nog bij dat kannibalisatie van zoekwoorden slecht is voor je linkprofiel. Je wil externe links van hoge kwaliteit naar je belangrijkste pagina krijgen. Maar wanneer je twee vergelijkbare pagina’s hebt met elk evenveel backlinks van hoge kwaliteit, zorgt dit voor verwatering. Je kunt beter deze hoogwaardige backlinks naar één pagina laten leiden. Hiermee bouw je een sterk linkprofiel op.

Als het goed is maak je gebruik van interne links. Dit is een goede manier om met zowel bezoekers als zoekmachines communiceren. Wanneer je meerdere pagina’s optimaliseert voor hetzelfde zoekwoord en veel interne links verwijzen naar deze pagina’s, is dit voor zoekmachines verwarrend. Ze kunnen niet achterhalen welke pagina voor de zoektermen het meest belangrijk is.

Kannibalisatie heeft ook invloed op het gedrag van gebruikers. Wanneer een gebruiker vanuit Google naar je site klikt en teleurgesteld is, zal hij terugklikken naar Google. Dit is voor Google een signaal dat de webpagina aan de zoekintentie voldeed. Wanneer dit vaak gebeurt, heeft dit een negatieve invloed op de ranking van deze webpagina.

Kannibalisatie van zoekwoorden voorkomen

Zoals je in bovenstaand voorbeeld hebt kunnen zien, is het belangrijk om kannibalisatie van zoekwoorden te voorkomen. Alleen zo zul je met de juiste pagina’s op bepaalde zoektermen hoger ranken.

Wanneer je niks aan zoekwoordkannibalisatie doet, ranken de verkeerde pagina’s. Hierdoor vinden bezoekers niet waar ze naar op zoek waren. Ze verdoen hun tijd op je website en verlaten deze. Het levert je weinig omzet op.

Hieronder een aantal tips om kannibalisatie van zoekwoorden te voorkomen.

Werk met een goede zoekwoordstrategie

Vooraf moet je weten op welke zoektermen je wil ranken. Het heeft geen zin om meerdere pagina’s voor dezelfde zoektermen aan te maken.

Wanneer je merkt dat een pagina op de gewenste zoekterm niet goed scoort, dan betekent dit dat de inhoud niet kwalitatief genoeg is. In dit geval is het aan te raden om deze pagina te optimaliseren.

Analyseer de zoektermen waarop je nu goed op rankt. Maar ook welke zoektermen het slecht doen. Zo begrijp je waar veel en weinig concurrentie op is, maar ook welke zoektermen met kannibalisatie te maken krijgen.

Bedenk geweldige onderwerpen voor je website of webshop

Soms leg je teveel de focus op zoektermen waarop je wil ranken. Dan ligt kannibalisatie om snel op de loer. Beter kun je eerst geweldige onderwerpen voor je site bedenken. Die trefwoorden komen later wel.

Zelf maak ik wekelijks een lijstje van onderwerpen waar ik over wil schrijven. Dat doe ik voor opdrachtgevers en voor mijn eigen websites. Pas wanneer ik de onderwerpen had bedacht, kijk ik welke zoektermen hierbij passen. Het is belangrijk om te kijken of je deze zoektermen niet al eerder hebt gebruikt.

Voeg eventueel twee berichten samen

Het kan dat je kannibalisatie op je website opmerkt. Bijvoorbeeld twee pagina’s die beiden ranken op de zoektermen ‘kleding kopen’. Kijk welke van deze twee pagina’s het beste scoort. Dat is de pagina die Google goed beoordeelt, dus de kwaliteit zal in dit geval hoog zijn.

Neem de tweede pagina erbij en haal de inhoud hiervan af. Bewerk deze inhoud en voeg deze, indien mogelijk, aan de best scorende pagina toe. Zo voeg je twee berichten samen. Nu moet je alleen nog de slecht scorende pagina verwijderen en de URL uit de Google zoekresultaten halen. Vervolgens stel je een 301-redirect in, zodat de oude pagina automatisch naar de andere pagina verwijst.

Een uitgebreide pagina maken

Het kan dat je op je website verschillende subonderwerpen behandelt. Bijvoorbeeld:

  • Materialen om meubels te maken
  • Gereedschap om meubels te maken
  • Zo maak je meubels

Dit zijn overlappende onderwerpen waarbij de kans groot is dat je dezelfde zoektermen gebruikt. Voorkom dit door één uitgebreide pagina te merken met relevante subonderwerpen. Het stelt je in staat om meerdere zoekopdrachten in je pagina te verwerken. Bovendien voorkom je dat je met jezelf aan het concurreren bent.

Oplossingen voor kannibalisatie van zoekwoorden

Hieronder heb ik een lijst gemaakt met oplossingen voor kannibalisatie van zoektermen.

  • Analyseer en identificeer overlappende zoekwoorden in je website. Wijs unieke doelpagina’s toe aan elk zoekwoord om duidelijkheid te creëren.
  • Creëer unieke en waardevolle content voor elk zoekwoord om verschillende aspecten van het onderwerp te behandelen. Focus op het bieden van unieke waarde en diepgaande informatie op elke pagina.
  • Maak een duidelijke interne linkstructuur waarbij elke pagina zijn eigen specifieke zoekwoorden en thema’s heeft. Zorg voor relevante en contextuele interne links tussen gerelateerde pagina’s.
  • Gebruik unieke paginatitels en metabeschrijvingen die elk zoekwoord nauwkeurig beschrijven. Maak gebruik van relevante zoektermen in deze elementen om duidelijkheid te creëren.
  • Volg de prestaties van elke pagina op basis van de zoekwoorden waarvoor ze zijn geoptimaliseerd. Identificeer eventuele problemen of overlappingen en neem corrigerende maatregelen indien nodig.
  • Blijf je content regelmatig updaten en verbeteren om de relevantie en waarde te behouden. Blijf nieuwe zoekwoorden identificeren en toevoegen aan je contentstrategie.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven