Je ziel verkopen aan het internet

Bijgewerkt: 29 september 2023

Zou jij je ziel verkopen, in ruil voor alles waar je van droomde? Veel mensen zouden dit direct doen. Stel je eens voor: je ziel verkopen aan het internet, waarbij je hier vrijheid en rijkdom voor terugkrijgt. Iets voor jou? Ga ervoor zitten, want ik laat je zien hoe je dit realiseert.

Waarschuwing: onderstaande stappenplan geeft geen garantie op succes. Maar dat sommigen hierdoor veel vrijheid ontvangen en een rijk leven leiden, dat is een feit.

Wat is je ziel verkopen?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eigenlijk is je ziel verkopen een fantasieverhaal. Dr. Faust is een legendarisch figuur die gebaseerd is op de magiër Johann Fraust. Na zijn dood, rond 1540, kregen mensen het vermoeden dat hij een pact met de duivel had gesloten. Hij zou zijn ziel aan de duivel hebben verkocht, in ruil voor 24 jaar lang bovennatuurlijke krachten en genot. Hierna kwam de duivel hem halen, en stierf Dr. Faust een afschuwelijke dood.

Het is geen Bijbelverhaal maar een volksvertelling. Wees niet bang, je hoeft op deze manier je ziel niet aan de duivel te verkopen. Je richt je op de juiste technieken om vrijheid en rijkdom te vergaren. Zonder gruwelijke gevolgen.

Bied de juiste producten of diensten aan

Wanneer je je ziel aan de digitale duivel wil verkopen, is het belangrijk dat je de juiste producten of diensten aanbiedt. De duivel wil iets van hoge kwaliteit. Maar het moet ook betaalbaar zijn.

Simpelweg komt het erop neer dat je iets aan moet bieden waar de markt behoefte aan heeft. Van hieruit bepaal je de doelgroep. Kom je bijvoorbeeld met een soort skateboards, dan hoef je deze niet aan senioren aan te bieden. En een financiële dienst is niet geschikt voor kinderen, en misschien ook niet voor mensen met een laag inkomen.

Bepaal dus welke producten of diensten je aan wil bieden en met welke doelgroepen je wil werken. Dit bepaalt uiteindelijk je succes.


Overigens hoeft de focus niet altijd op producten of diensten te liggen. Je kunt ook andermans producten of diensten promoten. Hiermee verdien je geld door het aanbieden van advertentieruimte, gesponsorde blogs, affiliate marketing of als influencers. Er zijn verschillende manieren om via het internet vrijheid en rijkdom te krijgen.

Onderhandel op de juiste manier

Je moet je ziel niet tegen de laagste prijs verkopen. Natuurlijk is het goed om op prijs te concurreren, maar het moet wel wat opleveren. Zou de Primark of de Action hele lage prijzen hanteren, wanneer het geen klanten oplevert? Nee, dan zouden ze een andere strategie volgen.

Dus wanneer je voor lage prijzen gaat, zorg dan dat je aantrekkelijk genoeg bent voor de markt. Hanteer je hoge prijzen, dan moet je opvallen middels bijzondere producten, een uitmuntende kwaliteit of een bijzondere service.

Onderhandel met de markt over prijzen of tarieven. Experimenteer en ontdek wat het beste voor jou werkt.

Stel een levensplan op

Veel ondernemers verkopen hun ziel, waarbij ze 80-urige werkweken maken. Dit doen ze niet tijdelijk maar de rest van hun werkleven. In ruil hiervoor krijgen ze vrijheid en rijkdom. Maar aan deze dingen heb je niks wanneer je 80 uur per week werkt. Er blijft dan te weinig vrijheid over en aan geld heb je niks wanneer je geen tijd hebt om het te besteden.

“Ik runde mijn eigen bedrijf én werkte voor een ander bedrijf. 70 uur per week. Na een jaar zat ik met een burn-out thuis.”

Pascal – ondernemer


Stel daarom een levensplan op. Eis van jezelf (en de digitale duivel) dat je maximaal 50 uur per week werkt, en wanneer je eenmaal meer inkomen hebt, dit terugbrengt naar 30-40 uur per week. Uiteindelijk moet je dit nog verder af kunnen bouwen.

Het probleem: geen rek in je verdienmodel

Of je nu ondernemer of particulier bent, je kunt je ziel verkopen en hierbij veel kostbare uren en dagen opofferen. Misschien heb je hierdoor minder tijd voor je gezin, zie je vrienden niet zo vaak als gewenst en moet je hobby’s of sport laten schieten.

De tegenprestatie is dat je steeds meer gaat verdienen. Maar uiteindelijk zit er geen rek meer in je verdienmodel. Hierbij loop je tegen een omzetplafond of een inkomstenplafond aan. West wat je ook doet, hoe meer uren je ook werkt of hoe hard jij je inzet, je inkomsten blijven hetzelfde. Er is geen groei meer en de rek is eruit.

Heb je voor niks je ziel verkocht? Waarschijnlijk wel. Want wat jij niet doet is innoveren en reageren op veranderende marktomstandigheden.

Analyseer je huidige verdienmodel

Grote kans dat je huidige verdienmodel niet meer werkt of zo zijn beperkingen kent. Analyseer daarom waar je inkomsten vandaan komt. Zijn dit bottlenecks of knelpunten?

Nieuwe inkomstenstromen creëren

Je hoeft je ziel niet opnieuw te verkopen. Maar je moet wel nieuwe inkomstenstroom en creëren. Ontwikkel bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten. Betreed nieuwe markten en hanteer verschillende prijsmodellen.

Optimaliseren van prijzen of tarieven

Kijk eens of je de prijzen aan kunt passend om je winstgevendheid te vergroten. Door de prijzen te verhogen genereer je meer omzet. Maar doe dit alleen wanneer klanten ook bereid zijn om meer te betalen.

Je kunt ook je prijzen of tarieven verlagen. Hierbij ben je aantrekkelijk voor prijsbewuste klanten. Meer betalende klanten, ook al heb je lagere prijzen, zorgt wel voor een hogere omzet.


Verkoop je geen producten of diensten maar doe je bijvoorbeeld aan affiliate marketing? Kijk dan naar mogelijkheden om je inkomsten te verhogen. Bijvoorbeeld door producten of diensten met een hogere commissie te promoten. Of door het verkeer op je website te verhogen.

Cross-selling en Upselling

Misschien wist je het nog niet, maar het is 10 keer makkelijker om bestaande klanten meer te laten kopen, dan nieuwe klanten aan te trekken. Moedig bestaande klanten aan om meer geld aan jouw bedrijf uit te geven. Maak hierbij gebruik van cross-selling en upselling strategieën.

Het beheren van de kosten

Doe je er alles aan om meer inkomsten te krijgen, maar lukt het niet? Misschien zijn de kosten te hoog. Je geeft veel geld uit aan een dure copywriter (€ 150 voor een blog is peperduur). Ik maak diezelfde blogs voor € 75.

Het kan ook dat je teveel geld uitgeeft aan apparatuur, diensten of producten die je helemaal niet nodig hebt. Ook je inkoopstrategie kan hartstikke verkeerd zijn.

Doe aan marktuitbreiding

De markt en de omstandigheden kunnen continu veranderen. Hierdoor moet je flexibel zijn en snel kunnen reageren. Doe je dit niet, dan blijf je achter en verdient je concurrent meer. Kijk ook of je jouw marktbereik kunt vergroten. Bijvoorbeeld door nieuwe doelgroepen aan te spreken, of nieuwe geografische gebieden.

Signalen dat je hulp nodig hebt

Bepalen jouw klanten de prijs, in plaats van andersom? Moet je altijd achter offertes aanbellen of zeggen potentiële klanten vaak nee? Dan heb je een slechte marktpositie. Goed nieuws: je bent niet de enige. Nog meer goed nieuws: ik help je met het verbeteren van je marktpositie.

Na mijn hulp smeken klanten jou om contact met hen op te nemen. Ze zien je niet als verkoper of als aanbieder, maar als een expert. En nog beter: ze zijn bereid om een hogere prijs te betalen om met jou samen ze mogen werken.

Benieuwd? Neem contact op, dan vertel ik je hier meer over.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven