Instagram algoritme 2023 en 2024 (update)

Bijgewerkt: 28 augustus 2023

Het Instagram algoritme is van invloed op iedereen, maar is vooral voor bedrijven belangrijk. De rankingfactoren zijn altijd in beweging. Voor veel marketeers lijken ze ongrijpbaar.

Updates van het algoritme hebben het bereik van veel merken enorm doen afnemen. Het is vaak moeilijk om de veranderingen te begrijpen. Ik laat je zien hoe het Instagram algoritme anno 2023 en 2024 werkt. In dit artikel krijg je antwoord over het bereik, ranking en shadow banning.

Wat is het Instagram algoritme?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een algoritme bepaalt hoe het verhalen of zoekresultaten rangschikt. Dit doet Instagram om gebruikers een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo blijven ze voor langere tijd betrokken.

Instagram doet een voorspelling van de verhalen of posts waar je waarschijnlijk in geïnteresseerd bent. Hierbij kijkt het platform naar de Stories van mensen die je de afgelopen dag hebt gevolgd. Ook kijkt het op welke personen je reageert of welke verhalen je leuk vindt (likes). Oftewel: je eerdere interacties zijn bepalend voor wat je op je tijdlijn te zien krijgt.

De nieuwste veranderingen

Instagram is oorspronkelijk ontwikkeld voor het delen van foto’s of afbeeldingen. In 2022 lag de focus meer op video’s. Het viel veel gebruikers op dat video’s meer reacties, likes, views en shares kregen dan foto’s. Er werd hiertegen een petitie gestart die meer dan 300.000 handtekeningen kreeg.

Begin 2023 heeft Instagram de focus weer eerlijk verdeeld. De rankingfactor ligt nu net zoveel op foto’s als op video’s.

Verder ligt de prioriteit bij het tonen van iets nieuws. Instagram wil dat gebruikers zich blijven verbazen. Ook de verbinding tussen mensen is belangrijk. Het gaat dus niet alleen om het aantal views, maar vooral de gesprekken die uit berichten voortkomen.

Het hacken van het Instagram algoritme 2023 en 2024

Je kunt het Instagram algoritme niet daadwerkelijk hacken, in die zin dat je het naar je persoonlijke doelen kunt aanpassen. Maar het is wel mogelijk om inzicht te krijgen in het algoritme. Door te weten wat prioriteit heeft, stem jij je strategie hierop af. Op die manier bereik je meer gebruikers.

Hieronder vind je de beste tips met betrekking tot het algoritme voor 2023 en 2024. Lees ze goed door, want mijn tips helpen je om je bereik te vergroten. Dat is vooral voor merken en bedrijven ontzettend belangrijk.

Het bevorderen van interesses

In 2023 en 2024 spelen interesses een ontzettend grote rol. Het nieuwste algoritme bevordert de interesses van gebruikers. Het schat in hoe waarschijnlijk het is dat gebruikers interactie gaan hebben.

Het Instagram algoritme controleert elke interactie van individuele gebruikers. Wanneer iemand vaak naar video’s met bepaalde inhoud kijkt, zal Instagram steeds vaker dit soort video’s in zijn of haar feed tonen. Wanneer een gebruiker vaak op een foto of video van een bepaald persoon reageert, wordt deze persoon ook vaker in de feed weergegeven.

Als bedrijf of merk heb je niet altijd invloed op wat je volgers doen. Maar door je volgers uit te dagen om op je post te reageren, verhoog je de betrokkenheid. Hiermee is de kans groter dat jouw posts of Stories vaker worden weergegeven.

De kwaliteit van afbeeldingen of video’s

Vroeger was de kwaliteit van afbeeldingen en video’s een beetje tja… slecht, zal ik maar zeggen. Al helemaal wanneer je dit met de huidige media vergelijkt. Als je nu geen goede kwaliteit foto’s of video’s met je smartphone kan maken, wordt het echt tijd om een nieuw apparaat aan te schaffen.

De beeld- of videokwaliteit kan van invloed zijn op de ranking van je posts. Ja dat lijkt vreemd maar kwaliteit is zeker een bepalende factor. Kijk dus goed naar de helderheid en totale kwaliteit van de media die je deelt.

Nog een extra tip: ik zie veel posts met tekst, die nauwelijks leesbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat er gebruik is gemaakt van een sierlijk lettertype of zeer kleine lettertjes. Sommigen kiezen voor een contrast die de tekst nauwelijks leesbaar maakt, bijvoorbeeld oranje letters tegen een rode achtergrond.

Wanneer tekst in een post nauwelijks leesbaar is, krijg je weinig reacties en likes. Ook dit bepaalt de rankings.

Hoe origineel ben je?

Het kan soms moeilijk zijn om nieuwe content te bedenken. Hoe makkelijk is het om content van anderen over te nemen en te publiceren? Wanneer je een bericht deelt dat al eerder op Instagram stond, ben je niet origineel. Instagram kan soms zien of je posts van anderen hebt overgenomen. Hierdoor is je bereik minder groot. Het is ook nog eens gevaarlijk om dit te doen, want je schendt het auteursrecht.

Hergebruik van je eigen content is toegestaan. Maar niet zo slim, want Instagram wil dat je originele content deelt. Wil je toch iets opnieuw publiceren? Haal het van Instagram af (dus ook niet archiveren) en wacht minimaal twee weken. Vervolgens kun je de oude content opnieuw delen. Instagram zal denken dat het hier om originaliteit gaat.

De vermakelijkheid van Reels

Wanneer je reels maakt, moeten ze origineel zijn. Maar ook inspirerend of vermakelijk. Dit betekent dat je gebruik maakt van tekst, filters en speciale effecten. Daarnaast is het belangrijk dat de Reels een hoge resolutie hebben.

Let ook goed op met zichtbare randen, dit is ongewenst. Maar het belangrijkste: de Reel moet echt origineel zijn. Het moet duidelijk zijn dat je hem NIET uit een andere app gehaald hebt. Bijvoorbeeld van TikTok.

Verder is het aan te raden om ondertitels in je Reels op te nemen. Hiermee maak je jouw content voor iedereen toegankelijk.

De aanwezigheid van watermerken

Kijk uit als je een foto van een fotograaf deelt, of een plaatje van een website, en er staat een watermerk in. Dit watermerk kan er voor zorgen dat Instagram jouw post als niet-origineel ziet. Ook dat is een factor die van invloed is op waar jouw bericht in iemands feed getoond wordt.

Schendingen van de richtlijnen

Ik ga niet alle richtlijnen van Instagram met je doornemen. Maar je moet wel weten dat de richtlijnen belangrijk zijn. Bij een schending van de richtlijnen is het niet zo gek dat je posts een kleiner bereik hebben.

Gerapporteerde inhoud

Wanneer je iets plaatst en anderen vinden dit aanstootgevend, kunnen ze dit bij Instagram rapporteren. Een enkele melding zal niet van invloed zijn. Maar wanneer meerdere mensen een melding doen, heeft dit zeker invloed op je ranking.

Een shadow ban

Volgens sommigen bestaat een shadow ban niet echt. Toch overkomt het velen. Het gaat hier om een ban die je van Instagram krijgt, wanneer je iets doet waar het platform het niet mee eens is. Zo kregen sommigen een shadow ban toen ze zich uitspraken tegen de onderdrukking van Palestijnen.

Het is niet zo dat je met een shadow ban volledig verbannen wordt. Je account is gewoon bereikbaar en je post zijn zichtbaar. Wat houdt deze ban dan wel in?

Je berichten zijn nauwelijks zichtbaar voor je eigen volgers. Nieuwe volgers zien je berichten helemaal niet, ook niet wanneer ze op bepaalde hashtags zoeken.

Het vervelende van een shadow ban is dat je hier geen waarschuwing van krijgt. Je weet dus helemaal niet dat je posts minder zichtbaar zijn. Je merkt het uiteindelijk doordat je minder likes en reacties krijgt. Ook je volgers groeit minder hard dan voorheen.

Instagram ontkent het bestaan van een shadow ban. Toch bestaat het volgens veel van mijn collega social media-experts. Sterker nog, ik heb het zelf meegemaakt, waarbij mijn posts niet meer vindbaar waren onder de gebruikte hashtags. Het heeft enkele weken geduurd voordat de shadow ban opgeheven was.

De Explore-feed

Gebruikers zien inhoud waarvan Instagram denkt dat ze hierin geïnteresseerd zijn. Hun Instagram Home-Feed bestaat uit content van accounts die ze volgen. Maar je hebt ook nog de Explore-feed. Dit bestaat uit inhoud van nieuwe accounts. Voor bedrijven en merken is de Explore-feed belangrijk, want het stelt ze in staat om nieuwe mensen te bereiken.

Wat in de Explore-feed verschijnt, is afhankelijk van de eerdere interacties van de gebruiker. Op welke berichten heeft hij of zij gereageerd, en met welke mensen heeft hij gecommuniceerd? Verder kijkt Instagram naar signalen van andere gebruikers. Wanneer ze snel en veel op bepaalde posts reageren, is de kans groot dat dit bericht ook bij anderen in hun Explore-feed verschijnt.

Door viraal te gaan, vergroot je de kans dat je post overal tevoorschijn popt. Toch kan het lastig zijn om viraal te gaan. Richt je in ieder geval op video’s, kies de muziek verstandig, gebruik de juiste hashtags en doe mee aan challenges. Verder is viraal gaan ook een kwestie van geluk hebben.

De betrokkenheid stimuleren

Het is een feit dat het Instagram algoritme 2023 en 2024 vooral om betrokkenheid draait. Je moet reacties stimuleren. Daarom is het aan te raden om regelmatig Instagram Stories te delen met vraagstickers, quizstickers of pollstickers.

Verder is het verstandig om enkele keren per week een post te delen. Wanneer je account weinig actief is, gaan mensen je ontvolgen. Minder volgers betekent ook een lagere betrokkenheid. Vind je het lastig om consistent te zijn met betrekking tot het delen van content? Gebruik dan de planningtool van Instagram zelf, of een planningtool via een ander platform.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven