Het Instagram algoritme begrepen

Bijgewerkt: 1 december 2022

Hoe werkt het algoritme van Instagram? Bedrijven die op dit sociale netwerk actief zijn moeten zich zeker met het algoritme bezighouden. Het geeft namelijk inzicht in de manier waarop berichten aan gebruikers worden getoond. Hierdoor kun je content beter laten presteren.

Dankzij AI (kunstmatige intelligentie) ligt de focus op goede en slechte content. Hierdoor zullen goede posts beter scoren dan voorheen, terwijl slechte posts het nog slechter doen. Laten we eens gaan kijken naar de werking van het Instagram algoritme.

Zo werkt het Instagram algoritme in 2023

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Instagram geeft, net als Google, niet alles omtrent het algoritme prijs. Toch zijn er een aantal dingen die we met zekerheid kunnen weten.

De relatie met de gebruiker

Instagram posts worden bijna altijd aan volgers getoond. Instagram kijkt namelijk naar de relatie die je met een gebruiker hebt. Maar dat is nog niet alles, het algoritme probeert ook in te schatten hoe de relatie exact in elkaar steekt.

Zo probeert Instagram te achterhalen of iemand tot je partner, familie of beste vrienden hoort. Dit doet het door naar interacties met deze personen te kijken. Wanneer het sociale netwerk het vermoeden heeft dat iemand dichterbij je staat, dan zal deze je post ook veel eerder voor ogen krijgen.

Wil je dat anderen je berichten zien, dan is het belangrijk om de interactie met het publiek aan te gaan. Die interactie bestaat uit taggen van iemand, een DM (persoonlijk bericht) sturen of op posts reageren of liken. Maar op wat willekeurige posts van vreemden reageren wil niet zeggen dat Instagram dit als een relatie ziet.

Wat het publiek interessant vindt

Wanneer iemand veel foto’s van honden liket of hierop reageert, dan gaat Instagram er vanuit dat zo iemand dol is op honden. Wanneer je een foto van een hond deelt dan is de kans groot dat diegene dit in zijn feed ziet staan.

Helaas heb je weinig invloed op wat het publiek interessant vindt. Maar wil je bij een zo breed mogelijk publiek aankomen dan is het belangrijk dat je verschillende posts, foto’s en video’s deelt.

De hashtags die iemand volgt

Op Instagram kunnen gebruikers bepaalde hashtags volgen. Het is logisch dat berichten met deze hashtags aan het volgend publiek wordt getoond.

Het aantal likes of reacties dat je krijgt

Gebruik je Instagram zakelijk, dan is het belangrijk om een groot publiek op te bouwen. Hoe meer likes en reacties je krijgt, hoe belangrijker Instagram je acht. Hierdoor is de kans groot dat je hoog in de feed van gebruikers verschijnt.

De actualiteit van een post

Wanneer je drie jaar geleden een post hebt geplaatst moet je er niet vanuit gaan dat deze vandaag bij iemand in zijn feed verschijnt. Nieuwere posts en stories worden vaker getoond. Wil je een oude post naar voren halen? Wanneer je hem bewerkt en wat nieuwe hashtags toevoegt dan wordt deze bij de nieuwere berichten getoond. Maar helemaal bovenaan zal hij niet verschijnen.

Een alternatief is de oude post verwijderen en opnieuw plaatsen. Hierdoor krijgt hij een nieuwe publicatiedatum en wordt als recent gezien.

Hoeveel accounts je volger volgt

Wanneer Peter alleen jou volgt dan zal hij ook enkel jouw berichten in zijn feed zien. Volgt hij tien personen dan moet je jouw posts met negen anderen in zijn feed delen. Wanneer Peter tweeduizend mensen volgt dan maak je veel minder kans om in zijn feed naar voren te komen.

Dit is iets waar je helemaal geen invloed op hebt. Maar het kan wel verklaren waarom je misschien weinig likes krijgt. Het is dus interessant om interactie te zoeken met mensen die weinig andere accounts volgen.

Instagram algoritme: hoe vaak iemand de app gebruikt

Nog een belangrijk onderdeel van het Instagram algoritme is de tijd die iemand aan de app besteedt. Wanneer iemand dagelijks slechts 5 minuten de Instagram app opent, dan probeert het netwerk de meest relevante en actuele posts te tonen.

Hoe kun je hier rekening mee houden? Wanneer je volgers weinig op Instagram zitten, dan moet je niet te veel berichten plaatsen. Je kunt beter één keer per week een topbericht posten dan elke dag drie matige berichten. Maar wanneer je volgers de hele dag op Instagram zitten, dan kun je best elke dag wat posten.

Het probleem is dat veel bedrijven heel verschillende volgers hebben. Hierdoor moet je een goede balans tussen vaak en weinig posten vinden. Gemiddeld scoor je met drie keer per week posten erg goed.

Overigens bestaat er niet zoiets als de vaak of te weinig posten. Het algoritme zal je niet afstraffen wanneer je elk uur iets post, en het zal je ook niet vergeten wanneer je eenmaal per maand iets publiceert. Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt.

Tip: doe niet aan fake interacties

Soms spreken ondernemers of mensen met elkaar af om elkaars Instagram posts te liken. Dit zou voor beter bereik zorgen. Hoewel dit in het begin zeker een positieve invloed op het bereik heeft, zal Instagram dit later als fake interactie zien. Feitelijk besteed je een hoop tijd aan iets dat nutteloos is, want je kunt het Instagram algoritme niet op deze manier beïnvloeden.

Scoort een business account beter in het Instagram algoritme?

Lange tijd werd gedacht dat het Instagram algoritme meer aandacht aan business accounts zou besteden. Onzin, een business account geeft alleen toegang tot wat extra opties en statistieken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven