Immersive marketing toepassen

Bijgewerkt: 7 augustus 2023

De term immersive marketing of meeslepende marketing ga je nog vaak tegenkomen. Het omvat reclame en digitale marketing om een emotionele band met de consument op te bouwen. Je trekt de aandacht en laat een blijvende indruk achter.

Immersive marketing (meeslepende marketing) creëert een interactieve ervaring. Je laat de consument deel uitmaken van een verhaal. Dit kan bijvoorbeeld middels omnichannel marketing. Ook traditionele marketingmethoden zijn inzetbaar.

Van pleinomroepers tot AI-marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Marketing is al net zo oud als het bestaan van bedrijven. In de middeleeuwen maakten ze gebruik van pleinomroepers en gevelreclame. De verspreiding van de eerste krant heeft hier verandering in gebracht. Hierna werden radio- en televisiereclame populair.

Je kunt je geen wereld zonder het internet voorstellen. Digitale marketing is goedkoop, meetbaar en van alle marketingtechnieken het meest effectief. Daar is AI- marketing bijgekomen, technieken die door kunstmatige intelligentie worden aangedreven.

Wat is immersive marketing?

Juist door het internet en kunstmatige intelligentie, zijn we de verbinding met de klant een beetje kwijtgeraakt. Steeds meer ondernemers maar ook consumenten verlangen naar de basis. De tijd dat een verkoper bij je aanbelde en een uur bij je aan de keukentafel zat, is voorbij. Maar het internet én moderne technologieën bieden nieuwe mogelijkheden.

Immersive marketing gaat over verbinding met de klant aangaan. Je maakt van de klant een deelnemer. Hij is niet langer een toeschouwer maar ontvangt een merkbeleving waar hij nog lang over na zal praten.

Hieronder laat ik de mogelijkheden met betrekking tot immersive marketing zien.

Virtual reality-ervaringen

Met immersive marketing bied je het publiek interactieve ervaringen. Dit kan op verschillende manieren, waaronder virtual reality (VR). Dit is een computertechniek waarbij je een speciale VR-bril draagt. De zichtbare wereld wordt omgetoverd tot een fantasiewereld, waarbij deze werkelijkheid lijkt. Zowel mentaal als fysiek heb je het idee dat je in een andere wereld bent.

Virtual reality wordt gebruikt in de game-industrie, voor trainingen, in de zorg (als behandeling) maar ook voor marketing en sales.

Adidas wilde een tijd geleden de TERREX- lijn onder de aandacht brengen. Ze ontwikkelden een VR-bril waarbinnen gebruikers op een veilige manier een berg konden beklimmen. Het zorgt voor een realistisch gevoel, zonder gevaar voor eigen leven.

Het platform eBay ontwikkelde technologie waarbij shoppers duizenden producten via VR konden bekijken en testen, zonder een traditionele winkel te bezoeken.

Er zijn dus verschillende toepassingen met betrekking tot VR mogelijk. Laat consumenten een virtuele wereld verkennen en jouw merk bijzondere manier ervaren.

Augmented reality-ervaringen

AR oftewel augmented reality gaat een stapje verder. Dit is de huidige wereld met hier een extra laag informatie overheen. De gebruiker ziet de echte wereld nog steeds, alleen wordt deze vermengd met hologrammen. Dit in tegenstelling tot VR waarbij er een geheel nieuwe (virtuele) wereld ontstaat.

Augmented reality is inzetbaar voor meeslepende marketing. Een goed voorbeeld hiervan is de e-mailcampagne van Hewlett Packard (HP). Er werden een soort ansichtkaarten met QR-codes naar klanten gestuurd. Wanneer de klant de codes scande, kon hij een locatie kiezen om te ontspannen. Bijvoorbeeld een strand, bos of kende bergen. Vervolgens werd deze omgeving aan de huidige omgeving toegevoegd.

Timberland kwam in 2014 met virtuele paskamers. Veel bedrijven zagen het als inspiratie en hij tegenwoordig vind je virtuele paskamers bij kledingwebshops, online opticiens (zoals Hans Anders) en veel andere online bedrijven. Je hoeft niet meer naar een fysieke locatie om te kijken hoe kleding, een zonnebril of een hoedje jou staat.

360°-video’s

Een andere optie is het gebruik van 360°-video’s. Dit zijn virtuele rondleidingen waarbij je een blik in alle richtingen werpt. 360°-video’s kom je bijvoorbeeld veel binnen de horeca tegen. Bijvoorbeeld voor het bekijken van een hotelkamer of vakantiehuisje, maar ook een restaurant.

Het wordt ook in combinatie met VR en AR gebruikt. Het is een eenvoudige manier om de ervaring van consumenten realistisch te maken, en om ze bij je merk te betrekken.

Voice-activated advertising

Een bijzondere toepassing van immersive marketing is voice-activated advertising. Dit zijn interactieve spraakadvertenties voor slimme luidsprekers of mobiele streamingdiensten. De advertenties spreken rechtstreeks het publiek aan. Het publiek wordt vervolgens uitgedaagd om erop te reageren.

Het prettige aan dit soort advertenties is dat ze minder opdringerig zijn. Er woont namelijk aan de luisteraars gevraagd of ze meer willen horen. Zo niet, dan wordt de luisteraar met rust gelaten.

Voice-activated advertising zijn effectief, ze hebben een doorklikratio dat tussen de 7% en 10% ligt. Bij digitale advertenties bedraagt dit tussen de 1% en 3%.

IoT-advertising

Veel merken hebben IoT (Internet of Things) in hun marketingstrategie opgenomen. IoT gaat over apparaten die zijn voorzien met software, sensoren of technologieën om gegevens uit te wisselen. Dit verloopt via het internet. Bekende voorbeelden hiervan zijn smartphones, de robotstofzuiger, slimme thermostaat en de spraakassistent. Maar ook huishoudelijke apparaten zoals de vaatwasser en wasmachine zijn tegenwoordig voorzien van IoT- technologie.

IoT-advertising is een slimme manier om een emotionele band met de consument op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan producten die een klant naar de kassa brengt. Middels miniatuurzenders en Bluetooth signalen ontvangt de klant gerelateerde productpromoties.

Het is ook mogelijk om advertenties te tonen op basis van locaties van mensen of voertuigen. Het is een beetje vergelijkbaar met Google zoekadvertenties, alleen zijn deze advertenties nog meer gepersonaliseerd. Dit geldt ook voor op intentie gebaseerde advertenties.

Het mooiste zijnde interactieve advertenties. Bijvoorbeeld dat bezoekers van een festival een QR-code kunnen scannen, en zo een interactieve ervaring hebben met de artiesten.

Reclame op de blockchain

De blockchain is ooit bedacht om digitale munten leven in te blazen, zonder tussenkomst van een bank of autoriteit. Tegenwoordig kent de blockchain verschillen en slimme toepassingen. Reclame op de blockchain is beveiligd en kan niet gemanipuleerd worden. Wat eenmaal op de blockchain staat, kan de maker niet meer aanpassen of verwijderen.

Voor veel bedrijven is transparantie en vertrouwen belangrijk. Door reclame op de blockchain te tonen, wordt fraude verbannen. Advertenties worden niet langer op frauduleuze sites weergegeven.

Het is wel zo dat gebruikers ervoor moeten kiezen op om advertenties te zien. Hier kunnen ze voor beloond worden. Als de gebruiker op zoek gaat naar een advertentie en deze ziet, krijgt hij bijvoorbeeld 70% van de inkomsten. Wordt de advertentie op een uitgeverspagina weergegeven, dan krijgt de uitgever 70% van de inkomsten. De rest wordt tussen het platform en de consument verdeeld.

Adverteren op de blockchain zorgt er vooral voor dat gebruikers met interesse op zoek gaan naar advertenties. Ze zijn zich bewust van het zien van het reclamemateriaal. Dit zorgt voor een hogere betrokkenheid.

Interactiviteit is belangrijk

Bij immersive marketing draait het vooral om interactiviteit. De consument speelt een actieve rol en staat niet langer aan de zijkant bekijken. Je creëert een verhaal en trekt consument hierin mee. Het is uiteindelijk de consument die bepaalt welke wending het verhaal krijgt.

Gepersonaliseerde ervaringen

Stel dat iedereen een advertentie ziet die specifiek op zijn wensen, behoeftes of ideeën is afgestemd. Immersive marketing is zo meeslepend, dat het voor een gepersonaliseerde ervaring zorgt. Hierdoor is de consument betrokken en eerder geneigd om een aankoop te doen.

Het merkverhaal komt tot leven

Bedrijven zijn niet langer een verkoopkanaal, maar brengen een merkverhaal tot leven. Dit is veel makkelijker wanneer je de fysieke en digitale wereld met elkaar verbindt. Oftewel: deze vorm van marketing zorgt voor verbinding, waardoor bedrijven hun omzet sterk zien stijgen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven