Ik zoek een copywriter – praktische hulp

Vraag: ik zoek een copywriter, waar vind ik die? Online kom je de beste copywriters tegen. Heb je (direct) teksten voor je website, webshop of printmedia nodig? Bekijk hoe je met de copywriter/ tekstschrijver in contact komt maar ook: wat deze dienst jou kost.

Dit is een copywriter

Een andere benaming voor copywriter is tekstschrijver, hoewel er ook verschil tussen beiden kan zitten. De benaming copywriter wordt vaak gebruikt voor vakmensen die reclamemateriaal schrijven. De tekstschrijver (Engels: writer) houdt zich voornamelijk bezig met het creëren van (SEO) webteksten.

Ik ga ervan uit dat je teksten voor een website, webshop of printmedia nodig hebt. Gelukkig zijn er meer dan voldoende tekstschrijvers beschikbaar. Het is wel belangrijk om hier de juiste uit te pikken. Laten we snel gaan kijken wat je van de betere tekstschrijver kan en mag verwachten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Ik zoek een copywriter: een aantal tips

Je zoekt een copywriter (tekstschrijver). Met onderstaande tips koop je in ieder geval geen kat in de zak. Het is namelijk zonde om je zuurverdiende centen weg te gooien. Lees onderstaande tips goed door en neem direct contact op met de copywriter van jouw keuze.

Tip 1: de SEO tekstschrijver is vindbaar in zoekmachines

Je wil met je website of webshop zoveel mogelijk bezoekers trekken. Het grootste gedeelte van je bezoekers komt via zoekmachines zoals Google binnen. Juist daarom is het belangrijk om goed vindbaar in zoekmachines te zijn. Een hoge positie in Google levert je automatisch veel bezoekers (en een hogere conversie) op.

De betere tekstschrijver creëert teksten die door zoekmachines goed gewaardeerd worden. Iemand met dit soort kennis staat zelf ook hoog in zoekmachines. Test deze website zelf maar uit: op meer dan 250 belangrijke zoekwoorden (combinaties) sta ik op positie 1 – 5 in Google en Bing. Dat is hard werken maar wordt wel beloond. Dat wil jij toch ook?

Tip 2: bekijk het portfolio van de copywriter

Een beginnende tekstschrijver heeft nog geen portfolio opgebouwd. Misschien ben jij zijn of haar eerste klant en daar is niks mis mee. Uiteraard betaal je dan ook niet teveel.

Ligt de prijs van de copywriter wat hoger, dan wil je ook weten wat je kunt verwachten. Bekijk het portfolio op deze website en ontdek welke opdrachtgevers je voorgingen. Krijg je toch een beetje een idee van de kwaliteiten van de copywriter.

Tip 3: vraag altijd de tarievenkaart offerte aan

Ik zoek een copywriter maar wat kost dat? Ook deze vraag is ontzettend belangrijk. Het tarief is afhankelijk van het soort tekst, hoe lang deze moet zijn en wat de doelstellig is. Je betaalt nooit per uur, je hoeft dus niet de werksnelheid in de gaten te houden. Ook niet per woord, zodat je die extra woorden er gratis bij krijgt.

Mijn tip: vraag altijd om de tarievenkaart. Geen moeilijke offertes maar gewoon transparant in wat iets kost. Alleen bij complexe opdrachten ontvang je een aparte offerte. Het kan namelijk zijn dat je opdracht meer (of minder) werk met zich meebrengt. Hierdoor kan het tarief van het standaardtarief afwijken. Dankzij een offerte of de tarievenkaart weet je precies waar je aan toe bent.

Tip 4: check met wie je zaken doet

Weet jij met wie je zaken doet? Doordat alles grotendeels via internet verloopt ontstaat er ook meer anonimiteit. In het slechtste geval betaal je vooraf en ontvang je geen enkele tekst. Conclusie: je bent opgelicht. Check daarom vooraf met wie je zaken doet.

Heeft de aanbieder geen bedrijfswebsite en mailt hij of zij alleen vanaf een Hotmail- of Gmail account? Krijg je geen telefoonnummer of weet je niet wie de persoon in kwestie werkelijk is? Wees voorzichtig met dit soort bedrijven.

Alle informatie die je nodig hebt vind je op deze website. Vraag de tarievenkaart aan, daarop staat nog veel meer informatie. Betalen doe je vooraf of achteraf, afhankelijk van je opdracht. Trouwe opdrachtgevers betalen altijd achteraf. Nog iets: het is gebruikelijk om eerst de tekst ter inzage te ontvangen en dan pas de factuur te betalen.

Tip 5: blijf contact houden

Ben je tevreden over de diensten van de copywriter? Zorg dat je in contact blijft. De kans is groot dat je op een later moment opnieuw teksten nodig hebt. Wanneer je lange tijd niets van je laat horen, kan het zomaar zijn dat de tekstschrijver jou niet meer als vaste opdrachtgever ziet. Heeft de copywriter het inmiddels een stuk drukker gekregen, dan moet je langer op een nieuwe tekst wachten. Je inschrijving verdwijnt bij Bianca Walraven wanneer je lager dan een jaar niks van je hebt laten horen. Of wanneer je jezelf uitschrijft.

Blijf in contact. Bestel regelmatig een nieuwe tekst of stuur tussendoor een mailtje met je vraag over de nieuwe tarieven. Je kunt mij als copywriter ook via social media gevolgen, zodat er toch een connectie blijft bestaan.

Over Bianca

Ik ben Bianca, jouw SEO copywriter. Beschikbaar voor het schrijven van artikelen, SEO webteksten, blogs, productomschrijvingen en nog veel meer.

Wil je mij volgen op Instagram? Dat kan via de Instagram link. Tarieven wijzigen jaarlijks (net als de CAO lonen), de tariefwijziging wordt minder vaak toegepast wanneer je vaste opdrachtgever bent. Alweer een reden om contact te blijven houden.

Op de contactpagina vind je het e-mailadres en telefoonnummer. Op de pagina portfolio zie je welke tevreden opdrachtgevers jou voorgingen.

Tot schrijfs,
Bianca

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.