Ik wil een blog beginnen, hoe doe ik dat?

Bijgewerkt: 7 september 2023

Zelf een blog maken is een hele uitdaging, maar erg leuk. Wanneer je eerste blogs online staan gaat er een gevoel van trots over je heen. Bovendien kun je er geld mee verdienen. Bijvoorbeeld door inkomsten uit advertentievertoningen, promoties of doordat je nieuwe klanten aantrekt.

Weet je niet hoe je een blog moet beginnen? In dit artikel vind je veel tips en trucjes om meer publiek aan te trekken.

Een blog starten zonder ervaring

Natuurlijk is het praktisch wanneer je enige ervaring hebt, maar het is niet vereist. Ook zonder ervaring kun je een blog starten. Het kan enige tijd duren voordat je blogs populair worden. Daarom moet je veel geduld hebben en niet te snel opgeven. Bedenk dat het gemiddeld 6 tot wel 12 maanden duurt voordat je eerste blogs door het publiek gevonden worden.

Nog een interessant weetje: slechts 20% van de bloggers zal succesvol zijn. Hoe dat kan? Omdat de meesten te snel opgeven, waardoor succes uitblijft. Je moet ook weten dat slechts 1% van de bloggers er rijk mee wordt. Laat je hier niet door ontmoedigen, want bloggen is een leuke en effectieve manier om geld te verdienen. Het biedt je veel vrijheid en flexibiliteit.

Voordat je begint: waarom wil je een blog starten?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bijna dagelijks kloppen mensen bij mij aan die een blog willen beginnen. Ze vragen mij of ik hen kan helpen. Mijn eerste vraag is altijd: “waarom wil je een blog beginnen?” Meestal merk ik dat ze niet goed over hun idee hebben nagedacht. Ze denken dat het een snel-rijk-methode is, of dat het hun bedrijf binnen een week aan meer klanten helpt.

Voor bloggen heb je een lange adem en veel geduld nodig. Bovendien moet je met concurrentie om kunnen gaan.

Het belangrijkste is dat je weet waarom je een blog wil beginnen. Maak vooraf een duidelijk plan. Bijvoorbeeld wat het doel van je blog is, het verdienmodel en wat je toekomstverwachtingen zijn. Deel je plan met mij, dan spreken we samen de mogelijkheden door.

Kies een niche

Het is belangrijk dat je eerst een niche kiest. Een niche is een onderdeel binnen een grotere markt. Door een niche te kiezen concentreer jij je op een specifieke doelgroep. Dit biedt je meer kans om op te vallen en een trouw publiek op te bouwen. Hieronder vind je 20 populaire niches.

  1. Reizen: Reiservaringen, tips, bestemmingen, budgetreizen, en meer.
  2. Voeding en gezondheid: Gezonde recepten, dieetadvies, fitness, gewichtsverlies, en voedingsnieuws.
  3. Lifestyle: Alledaagse tips, mode, beauty, persoonlijke ontwikkeling, en interieurontwerp.
  4. Technologie: Gadgets, apps, software, technieuws, en beoordelingen.
  5. Persoonlijke Financiën: Besparingen, beleggen, schuldenafbouw, en financiële planning.
  6. Huisdieren: Zorg voor huisdieren, rasinformatie, en productrecensies.
  7. Onderwijs en Studieadvies: Studietips, academische adviezen, en educatieve hulpmiddelen.
  8. Milieu en Duurzaamheid: Milieubewustzijn, groene levensstijl, recycling, en klimaatverandering.
  9. Ouderschap en Opvoeding: Ouderschapstips, opvoedingsadvies, en kinderopvang.
  10. Gezinsleven: Activiteiten voor gezinnen, reizen met kinderen, en opvoedingstips.
  11. DIY en Ambachten: Knutselideeën, zelfgemaakte projecten, tutorials.
  12. Culinair en Koken: Recepten, kooktips, keukenapparatuur, en culinaire avonturen.
  13. Persoonlijke Groei: Zelfverbetering, mindfulness, motivatie, en succesverhalen.
  14. Film en Entertainment: Recensies, filmtips, beroemdheden, en evenementen.
  15. Boeken en Literatuur: Boekrecensies, leestips, schrijven, en literaire nieuwtjes.
  16. Sport en Fitness: Sportnieuws, trainingstips, fitnessroutines, en sportevenementen.
  17. Hobby’s en Interesses: Fotografie, tuinieren, reizen, en verzamelen.
  18. Gaming: Videogames, spelrecensies, gameontwikkeling, en e-sport.
  19. Psychologie en Welzijn: Mentale gezondheid, zelfzorg, psychologie, en therapie.
  20. Spiritualiteit en Mindfulness: Meditatie, spirituele groei, astrologie, en wellness.

Dat zijn veel niches om uit te kiezen. Ga vooral voor iets waar je interesses liggen, of waar je (enige) kennis over hebt.

Kies een blognaam

Nadat je een niche hebt uitgekozen, moet je een blognaam verzinnen. Het is belangrijk dat de blognaam beschrijvend is. Bijvoorbeeld ‘ontdekkingsreizigers’ voor je reisblog, of ‘Plantaardige Smaaksensatie’ voor je foodblog.

Wil je juist naamsbekendheid opbouwen, of voor je bedrijf bloggen? Dan gebruik je je (bedrijfs)naam als blognaam.

De domeinnaam registreren

De volgende stap om een blog te beginnen is het registreren van de domeinnaam. Bij voorkeur is de domeinnaam hetzelfde als je blognaam. Dus bijvoorbeeld:

  • ontdekkingsreizigers.nl voor je blog ‘Ontdekkingsreizigers’
  • plantaardigesmaaksensatie.nl voor je blog ‘Plantaardige Smaaksensatie’

Wil je onder je eigen naam of onder je bedrijfsnaam bloggen? Dan kies je bijvoorbeeld voor jackyjannsen.nl of schrijfbureaudavid.nl. Moet je nog een bedrijfsnaam registreren, kijk dan altijd of deze niet al bestaat. Het is niet erg om eenzelfde bedrijfsnaam als een ander te gebruiken, maar er mag bij het publiek geen verwarring ontstaan.

Bij het registreren van een domeinnaam mag je geen misbruik maken van bestaande (geregistreerde) merken of bedrijfsnamen. Zo mag jij je niet voordoen als een bestaand bedrijf, of doen alsof je namens dat bedrijf handelt.

Naast een domeinnaam heb je ook hosting nodig. Hierbij huur je serverruimte om je website online te zetten en toegankelijk te houden.

ProTip: WordPress is een van de meest gebruikte CMS voor het maken van een website. Het is gebruiksvriendelijk en biedt veel functionaliteiten. WordPress.com biedt hosting als een all-in-one service, maar heeft een aantal beperkingen. Met WordPress.org kies je je eigen webhostingprovider en heb je volledige controle over je website.

Een thema en plug-ins

De meeste bloggers kiezen voor WordPress. Hierbij heb je keuze uit honderden gratis thema’s. Je kunt ook voor een betaald thema gaan, geschikt voor het bouwen van een professionele website. Maar wanneer je een beetje kennis hebt van programmeertaal, voldoet een gratis thema ook.

Plug-ins breiden de functionaliteiten van je website uit. Ik laat je wat voorbeelden van populaire plug-ins en de mogelijkheden zien.

  • Contactformulieren: Contact Form 7 voegt contactformulieren aan je website toe.
  • SEO-optimalisatie: Yoast SEO helpt je bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines.
  • Beveiliging: Beveiligingsplugins zoals Wordfence bieden bescherming tegen malware.
  • Caching: W3 Total Cache verbetert de laadtijd van je website.
  • Social Media Integratie: ShareThis voegt sociale mediaknoppen aan je website toe.

Beperk het aantal plug-ins tot een minimum. Hoe meer je er installeert, hoe trager je website wordt. Houd er ook rekening mee dat sommige plug-ins voor conflicten kunnen zorgen. Wanneer je plots technische problemen met je website ervaart, is het verstandig om de nieuwste plug-in uit te schakelen en je website te testen.

Je website inrichten

Een mooi design wil niet zeggen dat dit ook functioneel is. Vermijd veel bewegende onderdelen op je website, dit zorgt voor vertragingen. Ook leidt dit bezoekers af.

Kies één of twee hoofdkleuren die bij je niche passen. Blauw straalt vertrouwen uit en is een populaire kleur voor zakelijke websites. Geel staat voor energie en vreugde. Rood is activerend maar kan ook een waarschuwing zijn. Weet je niet wat de beste kleuren voor je website zijn? In mijn artikel over genderneutrale kleuren laat ik je zien hoe je een veilige keuze maakt.

De inrichting van je website moet vooral gebruiksvriendelijk zijn. Denk hierbij aan:

  • Een korte laadtijd
  • Een begrijpelijk menu
  • Een goede navigatiestructuur
  • Leesbaar lettertype

Gebruik afbeeldingen om je website visueel aantrekkelijk te maken. Bepaal ook of je wel of niet commentaar op je blogs wilt.

Schrijf boeiende inhoud

Het moeilijkste is de inhoud, ook wel content genoemd. Inhoud bestaat uit teksten, aangevuld met afbeeldingen, video’s en/of audio. Met de juiste teksten scoor je hoog in Google. Dit is belangrijk want een eerste positie in Google trekt tussen de 25% tot wel 45% van het zoekverkeer aan. Een tweede positie is goed voor 10% tot 12% van het zoekverkeer.

Hoe kom je hoog in Google? Dit doe je door boeiende inhoud te schrijven. Je lezers moeten dol zijn op je blogs.

Begin eerst met de basispagina’s. Dit zijn de homepage, de over-pagina en de contactpagina. Voeg een foto van jezelf toe, zodat bezoekers weten wie jij bent.

Hierna begin je met je allereerste blog (blogbericht). In het begin kost dit veel tijd en moeite. Maar naarmate je vaker blogt, merk je dat het je steeds makkelijker afgaat. Schrijf over dingen die in je opkomen. Wanneer je het schrijven een beetje onder de knie hebt, begin je met SEO.

SEO of zoekmachine optimalisatie is onmisbaar, want het helpt je om je blogs hoger in Google te krijgen. Voordat je een nieuwe blogpost schrijft, begin je met een zoektermenonderzoek. Je moet weten welke zoektermen jouw publiek gebruikt. Vervolgens gebruik je de belangrijkste zoekterm in je blog.

Je blogs promoten

Je kunt wachten totdat je blogs in Google verschijnen, maar dit kost tijd. Ondertussen kun je op een andere manier publiek aantrekken, namelijk via promotie. Deel je blogs op social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Plaats een linkje naar je blog op een forum of deel het met geïnteresseerden via e-mail.

Een andere manier om je blogs te promoten is gastbloggen. Hierbij schrijf je een blog voor een andere website, met een linkje naar jouw website. Zo trek je meer bezoekers aan, en het is ook goed voor linkbuilding. Dit laatste betekent dat zoekmachines linkjes volgen en hier waarde aan hechten. Goede backlinks (= linkbuilding) kunnen je organische posities verbeteren.

Ik hoop dat je veel plezier hebt bij het schrijven van blogs. Wanneer je gepassioneerd bent en door blijft zetten, weet ik zeker dat je een enorme groei zult ervaren.

Heb je weinig tijd om blogs te schrijven, of ben je niet tevreden over de kwaliteit? Ik schrijf graag SEO-blogs voor jou. Vraag naar de tarieven en mogelijkheden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven