Domeinnaam kiezen? Dit zijn de beste SEO trucjes

Bijgewerkt: 25 april 2023

Wat is de beste domeinnaam voor je website? Misschien wil je iets kiezen met zoektermen in de naam. Of met speciale tekens. Het kan ook dat je een domeinnaam wil die hetzelfde is als je bedrijfsnaam. Een domeinnaam kiezen is niet makkelijk. Al helemaal niet wanneer je met SEO rekening houdt.

Een beschrijvende domeinnaam

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het beste kies je voor een beschrijvende domeinnaam. Dit is een naam die laat zien wat je website te bieden heeft. Soms gaat het om je bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld bol.com. Het bedrijf heet ook zo, dus je weet op welke website je uitkomt.

Een beschrijvende domeinnaam kan ook laten zien wat je doet of aanbiedt. Denk maar eens aan thuisbezorgd.nl. Je weet dat het bedrijf iets thuisbezorgt. Of kinderkleding.nl. Hiervan is ook wel duidelijk dat je op deze website kinderkleding koopt.

Zoektermen in de domeinnaam

Vind je een domeinnaam kiezen lastig? Sommigen denken dat zoektermen in een domeinnaam het altijd beter doen. Stel dat je gevonden wil worden om de zoekterm ‘hondenspeelgoed’. Dan is het logisch om een domeinnaam zoals ‘hondenspeelgoedonline.nl te kiezen.

Soms kan dit inderdaad helpen. Maar niet altijd. Want een andere website, bijvoorbeeld kattengras.nl, kan bovenaan in Google staan met de zoekterm ‘hondenspeelgoed’. Hoe kan dat? Waarschijnlijk heeft die andere website veel betere content. Hierdoor sluit de inhoud van de content weten op de zoekopdracht aan.

Google en andere zoekmachines kijk dus niet alleen naar je domeinnaam. Maar vooral naar de inhoud die je biedt.

EMD namen

Een EMD is een domeinnaam die exact matcht met de zoekterm. Je kiest dan niet voor de naam ‘hondenspeelgoedonline.nl’ maar voor ‘hondenspeelgoed.nl’. Een aantal jaren terug werkte EMD’s redelijk goed. Maar alleen wanneer je voor minder populaire zoektermen koos. Dan kon een EMD zeker verschil maken.

Tegenwoordig is dit niet meer zo. Google kijkt zelden naar de domeinnaam. Wel kan Google naar het verlengde van je domeinnaam kijken. Het gaat in dit geval om de filename. Dat is de URL van een specifieke webpagina. Bijvoorbeeld www.website.nl/seo-tips. In dit geval is het dikgedrukte gedeelte de filename. Hier kijkt Google naar, maar ook gebruikers halen hier informatie uit. Het is dus handig om te kijken of de filenaam beschrijvend is.

Koppeltekens in de domeinnaam

Sommigen vinden het handig om een koppelteken in de domeinnaam te plaatsen. Zo maak je duidelijk waar de website over gaat. Bijvoorbeeld handige-egbert.nl. Zonder koppelteken zou dit zo uitzien: handigeegbert.nl. Dan lijkt het alsof er Handigeeg Bert staat.

Maakt het voor SEO uit of je een domeinnaam neemt met een koppelteken? Nee, niet echt. Maar heel professioneel ziet het niet uit. Bovendien moet je dan telefonisch tegen een klant zeggen “het is handige streepje Egbert”.

De lengte van de naam

Je moet ook even over de lengte nadenken. Voor SEO maakt het niks uit hoe lang de domeinnaam is. Maar het is wel handig om hem compact te houden. Dan kunnen mensen hem ook makkelijker onthouden en in de adresbalk intypen.

Hoe je het uitspreekt

Niet iedereen denkt over de uitspraak van de domeinnaam na. Terwijl dit wel belangrijk is. Jaren geleden zocht mijn zusje een website die haar zou helpen bij afvallen. Telefonisch gaf ik haar de website 40punten.nl door. Je zou het bijna niet geloven maar ze typte 40 punten in. Toen belde ze me terug. Ze zei dat ze drie keer had geprobeerd om www.(40 puntjes).nl in te typen maar dat de website niet bestond.

Hetzelfde als girav.nl, de webshop met T-shirts voor lange mensen (graag gedaan voor de gratis reclame). Wanneer ik jou niet zou vertellen dat het girav met een v is, dan zou je giraf.nl intypen.

Wanneer je een domeinnaam kiest die wat anders is dan je het uit zou spreken, moet je dat continu uitleggen. Bijvoorbeeld in een reclamespotje. Of wanneer je iemand op straat tegenkomt.

Keuze maken met betrekking tot TLD

Er is best veel waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een domeinnaam. Zoals de TLD. Dat is het laatste gedeelte van je website. Bij Nederlandse websites bestaat dit vaak uit .nl. Dat is handig wanneer je Nederlandse bezoekers aan wil trekken. Je hoeft dan namelijk niet aan Google door te geven dat jij je op de Nederlandse markt richt. Dat zie Google automatisch aan de TLD.

Ligt je verzorgingsgebied in Europa? Dan kun je ook voor .EU kiezen. Of voor .COM wanneer je bezoekers wereldwijd aan wil trekken.

Tegenwoordig heb je ook heel veel andere TLD’s die betrekking hebben op een beroep, een product of een dienst. Bijvoorbeeld:

  • .shop
  • .advocaat
  • .cloud

Let wel even op wat je kiest. Wanneer je in de Informatie Technologie (IT) werkt zou je bijna een domeinnaam kiezen die eindigt op .IT. Maar .it staat voor Italië. Dan denkt Google dat jouw focus op Italië ligt.

Gelukkig kun je dit eenvoudig oplossen. In Google Search Console geef je aan wat je verzorgingsgebied is. Dat hoef je alleen te doen wanneer je een TLD kiest die niet bij je verzorgingsgebied past.

Overigens is het niet handig om bijvoorbeeld een .it domeinnaam te registreren wanneer je verzorgingsgebied in Nederland is. Zoiets maakt het moeilijker om hoog in de Nederlandse versie van Google te ranken.

Wanneer je een website in verschillende talen hebt

Het wordt een beetje lastig wanneer je website verschillende talen heeft. Bijvoorbeeld Nederlands, Duits en Engels. Hoe moet je dit aanpakken?

Je kunt domeinnamen met verschillende TLD’s kiezen. Voor bezoekers is dit fijn want ze zien dat de website bij hun land hoort. Hierdoor vertrouwen ze de website eerder. Zelf heb je er meer werk aan. Je moet namelijk content voor verschillende websites maken.

Wel kun je content voor je Nederlandse website vertalen naar de juiste taal en die op de andere website plaatsen. Dat kan en is geen dubbele inhoud. Zolang Google maar ziet dat die websites bij elkaar horen.

Wel moet je uitkijken wanneer je een .nl en een .be (België) website hebt. Omdat deze twee websites dezelfde taal hebben (Nederlands) is er wel sprake van duplicate content. Dit geldt ook voor een .uk (Engeland) en een .com (meestal Verenigde Staten) website.

Een andere oplossing is verschillende talen op 1 website aanbieden. Zo kan de bezoeker vanaf de website zijn moedertaal selecteren.

Heb je nog vragen over domeinnamen? Stuur gerust een berichtje.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven