Hoe werkt Twitter Trends?

Bijgewerkt: 20 april 2023

Wanneer je Twitter opent zie je rechts (op desktop) of via het zoekicoontje (smartphone) ‘Trends voor jou’. Met hieronder een lijst van de meest populaire onderwerpen van dit moment. Dat kan van alles zijn, van Rutte tot het Suikerfeest en van Vunzige Woensdag tot armoede. Sommige van deze onderwerpen staan wekenlang in het overzicht, anderen slechts enkele uren.

Ben je ook zo benieuwd naar de werking van Twitter Trends? Waarom je soms continu dezelfde onderwerpen ziet en waarom je ene account andere trends laat zien dan je andere account? Goed dat je hier bent uitgekomen! Als marketeer verdiep ik me in de werking van sociale media algoritmes. Ik kan je als geen ander uitleggen hoe Twitter Trends werkt.

Hashtags op Twitter

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is je vast wel opgevallen dat veel Tweets gepaard gaan met hashtags (#). Vaak wordt gedacht dat Twitter de bedenker van hashtags was, maar dit klopt niet. Het is afkomstig van de programmeertaal C. Het werd wel als eerste op Twitter gepromoot. Bedoeld om onderwerpen te kunnen volgen.

Tegenwoordig zijn hashtags belangrijk om trending topics te bepalen. Dat werkt eigenlijk heel eenvoudig. Twitter kijkt welke hashtags per dag het meest gebruikt worden. Wanneer 1000 tweets binnen een uur met de hashtag #woensdag verschijnen, dan concludeert Twitter dat ‘woensdag’ op dit moment een populair onderwerp is.

Twitter Trends werkt echter niet alleen op basis van hashtags. Er zijn andere factoren die het algoritme bepalen. Dat verklaart ook waarom iemand andere trending onderwerpen ziet dan zijn buurman.

Het gebruik van een zoekwoord

Met behulp van een hashtag is het eenvoudig om aan te geven welk onderwerp je Tweet bespreekt. Op die manier kunnen anderen je tweet makkelijker vinden. Het is echter niet verplicht om gebruik te maken van hashtags. Wanneer iemand in het zoekgedeelte van Twitter het woord ‘vrijdag’ invoert, dus zonder hashtag, dan verschijnen alle tweets waarin het woord ‘vrijdag’ staat, in het overzicht.

Voor het bepalen van trendy onderwerpen kijkt Twitter dus niet alleen naar het gebruik van hashtags maar ook de zoekwoorden.

Hoe snel het aantal tweets met de hashtag of het zoekwoord toeneemt

Daarnaast gaat het om de snelheid waarmee het aantal tweets toeneemt. Zoals je al eerder zag, 1000 tweets over hetzelfde onderwerp in één uur tijd betekent dat het om een trendy onderwerp gaat. Maar wanneer die 1000 tweets verspreid zijn over 24 uur dan is het onderwerp veel minder trendy.

Twitter kijkt dus zeker naar de snelheid. Dit hangt vaak samen met actuele onderwerpen. ‘s Morgens zie je bijvoorbeeld dat het onderwerp ‘goedemorgen’ heel trendy is. Zodra er politiek nieuws naar buiten komt zie je altijd populaire onderwerpen zoals VVD, Rutte of kabinet.

De geografische locatie van jou als gebruiker

Stel dat het onderwerp ‘Friday’ in Amerika op dit moment heel populair is. Waarom zie jij dit dan niet in het overzicht van Trends voor jou? Dit heeft met je geografische locatie te maken. Twitter gaat ervan uit dat je niet zo geïnteresseerd bent in onderwerpen vanuit Amerika. Tenzij de hashtag of het zoekwoord dat betrekking heeft op dat onderwerp ook in Nederland veel wordt gebruikt.

Dat verklaart waarom je zelden trending onderwerpen uit Amerika, China, Marokko of andere landen in het overzicht ziet.

Je eigen interesses

Like je veel berichten die over honden of over politiek gaan? Of deel je zelf veel tweets over specifieke onderwerpen? Dan denkt Twitter dat je hier interesse in hebt. Daarom zullen tweets over dit soort onderwerpen wat vaker als trend naar boven komen.

De diversiteit van de accounts

Stel dat je 1000 berichten in een uur plaatst met de hashtag #dinsdag. En je doet dit op vrijdag, zodat je zeker weet dat niemand anders op dit moment dezer hashtag gebruikt. Zou dit onderwerp op vrijdag dan plots heel trendy worden?

Je zou denken van wel maar dit is niet zo. Twitter kijkt namelijk naar de diversiteit van de accounts die de hashtag of het zoekwoord gebruiken. Dit betekent dat Twitter er op let of verschillende accounts het onderwerp bespreken. Wanneer slechts één account dit middels 1000 tweets doet, dan weet Twitter dat het niet om een trendy onderwerp gaat.

Hoe meer verschillende accounts over één onderwerp praten, hoe groter de kans dat het trend wordt.

Hoe lang blijven trendy berichten op Twitter hangen?

Iemand vroeg zich laatst af waarom een bepaald onderwerp al wekenlang trendy is op Twitter. Hoe lang trendy berichten blijven hangen is afhankelijk van verschillende factoren. Het gaat vaak om de populariteit van een onderwerp. Wanneer dit onderwerp dagelijks wordt gesproken dan blijft het redelijk trendy.

Ook gaat het om het aantal mensen dat erover tweet. En hoe snel nieuwe onderwerpen de aandacht weten te trekken. Wanneer een bepaald onderwerp veel reacties krijgt dan moet dit wel een trend zijn!

De levensduur van trendy berichten verschilt van enkele uren tot een dag. Maar het kan ook dat een trend veel langer aanhoudt, tot wel enkele weken. Dit zie je vooral bij controversiële tweets.

Lokale en wereldwijde gebeurtenissen in het overzicht zien

Ik heb je eerder al uitgelegd dat je vaak alleen lokale gebeurtenissen of onderwerpen in je overzicht ziet. Toch is het mogelijk om ook wereldwijde gebeurtenissen onder ogen te krijgen. Dit doe je door de trends aan te passen aan je locatie of je voorkeuren.

Je kunt de trends ook aanpassen op basis van degene die jij volgt. Toch moet je er rekening mee houden dat je verschillende trends te zien krijgt, ongeacht de instellingen die je hebt aangepast.

Hoe vind je het trending topics?

Je hoeft er niet veel voor te doen om trending topics op Twitter te vinden. Dit werkt als volgt.

Desktop of laptop

Bezoek de website twitter.com. Wanneer je met je account bent ingelogd dan zie je aan de rechterkant de treding topics of onderwerpen. Door op een onderwerp te klikken zie je alle tweets die hierbij horen.

Tablet of smartphone

Je kunt Twitter via een mobiel apparaat bezoeken, zonder gebruik te maken van de app. In dit geval vind je de trending topics door onderaan in het scherm op het zoekicoontje te klikken. Dit werkt ook wanneer je gebruik maakt van de Twitter app.

Hoe maak je zelf iets trending?

Zoals je al hebt kunnen lezen is het niet mogelijk om met een enkel account een onderwerp trending te maken. Hier heb je toch meerdere accounts voor nodig die bovendien niet aan elkaar gelinkt zijn. Het beste is nog om zoiets met een grote groep mensen op te zetten.

Een andere methode om iets trending te krijgen is door een controversiële uitspraak te doen. Het gaat hier om uitspraken die beledigend zijn of waarover grote meningsverschillen ontstaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Vaccins veroorzaken autisme
  • Klimaatverandering is een hoax
  • Racisme bestaat niet meer in de westerse wereld
  • Mannen zijn betere leiders dan vrouwen
  • Mensen met een beperking zijn minderwaardig aan mensen zonder beperkingen

Met dit soort uitspraken trek je zeker de aandacht en maak je een onderwerp misschien wel hartstikke trending. Het is echter de vraag of je zoiets wel op deze manier aan moet pakken.

Wil je meer leren over social media en hoe je jezelf op de juiste manier positioneert? Of wil je als ondernemer gratis aan je online zichtbaarheid werken en hierbij concurrenten aftroeven? Volg de cursus Online Zichtbaarheid.

Hulp nodig bij het schrijven van content voor je website of social media? Neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven