Hoe online marketing bureaus jou oplichten

Bijgewerkt: 16 april 2023

Online marketing is een ontzettend grote industrie. Dagelijks gaan er miljoenen euro’s in om. Het is ook de wereld van oplichting. Digitale marketingzwendel raakt zowel grote bedrijven als zzp’ers. Ondanks de kennis omtrent oplichting door online marketingbureaus, is het niet te stoppen.

Wanneer je in een opwelling een online marketingbureau inhuurt kan dit veel meer kosten dan dat het oplevert. Ik laat je zien hoe onschuldige ondernemers in de oplichtingspraktijken van louche marketingbureaus trappen. Lees, verbaas en huil tegelijkertijd. En neem haver mee, later zal je duidelijk zijn waarom!

Tekenen dat het marketingbureau je oplicht

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoe weet je nu of een online marketingbureau betrouwbaar is? Vaak weet je dat niet van tevoren. Natuurlijk kun je op zoek gaan naar reviews. Maar een onbetrouwbaar marketingbureau heeft deze reviews waarschijnlijk zelf geplaatst, of anderen betaald om ze te schrijven.

Lijkt jou dit onwaarschijnlijk? Nee want ooit werkte ik hieraan mee. Voordat ik mijn bedrijf startte schreef ik bij wat tekstbureaus en marketingbureaus. In opdracht van hen moest ik valse reviews schrijven. Tegenwoordig is dit strafbaar maar geloof me dat het nog steeds gebeurt!

Het kan dus lastig zijn om te achterhalen of een online marketingbureau betrouwbaar is, of aan oplichting doet. Hieronder een aantal signalen die je zeker serieus moet nemen.

Een langlopend contract

Sommige marketingbureaus proberen je vast te binden op langlopende contracten. Je moet bijvoorbeeld een contract van 6 of 12 maanden aangaan. In sommige gevallen lijkt het bureau het beste met zijn klanten voor te hebben: je hoeft maar een contract voor 3 maanden af te sluiten.

Vaak wordt verteld dat een langlopend contract noodzakelijk is. Omdat je in minder dan drie maanden tijd geen resultaten ziet. Maar weet je, je bepaalt altijd zelf nog wat je aan marketingdiensten afneemt. Misschien wil je gewoon drie of vier blogs laten schrijven. Of wat backlinks verzamelen. Daar heb je er geen langlopend contract voor nodig.

Meestal duurt het een tot twee maanden voordat je relevante leads binnenhaalt. Die tijd is ook nodig om de resultaten te meten en te evalueren. Wanneer er dus een contract van langer dan drie maanden wordt aangeboden dan is dat misschien om jou zoveel mogelijk geld uit je zakken te kloppen.

Wat ik je nu ga zeggen klopt: goed uitgevoerde SEO technieken duurt tussen de zes en acht weken voordat je resultaten ziet. Echt geen drie maanden, want dan zijn die technieken verkeerd toegepast. Zelfs gloednieuwe websites laat ik binnen acht weken in Google verschijnen, en vaak ook nog op de eerste pagina.

Gegarandeerde garantie

Dat vind ik zelf wel leuk verzonnen: ‘gegarandeerde garantie’. Ik bedoel hiermee dat sommige bureaus geloven dat je hoge posities in Google behaalt. Als je binnen een aantal maanden (en dan zit je toch weer aan het contract vast) geen top vijf positie behaalt dan krijg je je geld terug.

Kijk, er zijn verschillende manieren om binnen enkele weken bovenaan in Google te staan. Je hebt de goede en de slechte methoden. Waarschijnlijk gebruiken dit soort marketingbureaus de slechte methoden. Want alleen zo kunnen ze garanderen dat je binnen enkele weken bovenaan staat.

De goede methode is dat je veel met kwalitatieve content bezig bent. Wanneer ik voor een nieuwe website werk dan schrijf ik ongeveer 20 kwalitatieve blogs. Binnen acht weken zijn er zeker vijf van deze blogs die op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnen. Vaak zijn er 2 tot 3 blogs die ook nog eens de top vijf halen. Op de lange termijn verbetert dit. Dus met veel kwalitatieve content is dit realiseerbaar. Maar niet gegarandeerd.

Iets wat wel gegarandeerd is: heel veel backlinks kopen. Hiermee breng je Google in verwarring. Vaak zie je dat de betreffende website binnen enkele weken in de top drie van Google staat. Mooi toch? Het online marketingbureau heeft aan zijn belofte voldaan en jij betaalt duizenden euro’s.

Kijk er niet vreemd van op wanneer je website na enkele maanden helemaal uit de zoekresultaten verdwijnt. Dit komt omdat Google in de gaten kreeg dat er backlinks zijn ingekocht. Dus: deze techniek levert op de korte termijn resultaat. Maar op lange termijn is het juist hartstikke slecht voor je website.

Vermelding op je irrelevante websites

Sommige marketingbureaus doen aan oplichting middels irrelevante vermeldingen voor de websites van hun klanten. Ze plaatsen de websites in verschillende mappen of startpagina’s. Of op websites met een verzameling linkjes naar allerlei soorten bedrijven.

Soms vallen deze startpagina’s of websites onder het netwerk van het online marketingbureau. Op deze manier verzamelen ze backlinks of zorgen ze ervoor dat websites snel hoger in Google komen. Maar voor jou is dit helemaal niet nuttig en biedt het geen meerwaarde. Er komen namelijk geen geïnteresseerde en oprechte klanten op je website af.

Bovendien kan een vermelding op dit soort louche websites voor problemen zorgen. Google kan je hierop afstraffen. Wil je niet in de problemen komen? Wanneer je veel moet betalen voor een aantal domme vermeldingen dan moet je direct de samenwerking opzeggen. Pak alvast de haver. Kijk achter je, daar staat een paard. Voer het paard de haver en lees nu verder.

Termen waar je helemaal niks van begrijpt

Online bureaus gebruiken soms hele interessante termen. Of nou ja, ze klinken interessant. Maar in werkelijkheid doen ze hier heel vaag over. Hierdoor weet je helemaal niet welke diensten ze precies aanbieden. Of welke resultaten ze hiermee behalen.

Kan het online marketingbureau niet duidelijk uitleggen wat ze gaan doen, waarom en wat hier de verwachte resultaten van zijn? Leg het zadel op je paard, spring erop en galoppeer zo hard mogelijk weg. Er zijn voldoende online marketingbureaus die duidelijk en eerlijk zijn.

Op social media volgers kopen

Online marketing gaat natuurlijk niet alleen over je zichtbaarheid in zoekmachines. Het gaat ook over social media. Hoe leuk is het wanneer je een social media-account met duizenden volgers hebt? Op mijn Instagram account @biancatekst zie je hoe leuk dat is. Bij deze nodig ik je gelijk uit om mij te volgen. Ik vind het fijn om met anderen te connecten.

Hoe kom ik aan zoveel volgers? Die heb ik echt niet gekocht, ik kreeg ze door waardevolle content aan te bieden. Dat kost heel veel tijd, en juist online marketingbureaus willen hier niet zoveel tijd in investeren. Want tijd is geld!

Dus zijn er marketingbureaus die volgers kopen. Je social media-account groeit ervan. Je gaat van 100 naar 800 volgers, en vervolgens naar 1500. Niet alleen het aantal volgers groeit maar ook je ego. Eindelijk heb je een berg aan potentiële klanten erbij!

Dat is dus niet zo. Al die volgers bestaan uit buitenlandse accounts. Die zijn helemaal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf of de producten of diensten die je aanbiedt. Laat staan dat ze überhaupt in jou als persoon geïnteresseerd zijn. Ze zullen je berichten niet liken of ergens op reageren.

Je hebt ondertussen wel honderden euro’s voor die volgers betaald. Dat heeft het online marketingbureau geregeld. Maar of het dat waard was? Nee, naar mijn mening niet. Je kunt beter echte volgers opbouwen. Dat is publiek dat oprecht interesse in jou toont.

Onthoud dit: je kunt geen vrienden kopen. Dus je kunt ook geen volgers kopen. Nepvrienden kosten je een hoop geld, energie en later ook nog eens tranen.

Bodemprijzen waar je vrolijk van wordt

Je laat een website op maat bouwen en het kost je slechts € 200. Of je laat een SEO blog schrijven en je betaalt hier € 20 voor. Van dit soort bodemprijzen word je toch vrolijk?

Nee, daar moet je eigenlijk heel verdrietig van worden. Je krijgt namelijk geen originele inhoud. Misschien is het helemaal geen website op maat maar ontvang je een sjabloon waar je zelf mee aan de slag moet. En die SEO blog heeft waarschijnlijk helemaal niks met SEO te maken. Misschien heeft de schrijver hem wel door ChatGPT laten maken. Dan is die € 20 ineens erg duur.

Kijk, ik vraag € 75 voor een SEO blog. Van mijn blogs weet ik dat ze hoog in Google scoren, dat bewijs ik al jarenlang. Sommigen zeggen dat € 75 ook tot de bodemprijzen behoort. Dat zou kunnen, al helemaal wanneer ik zie dat anderen € 125 of soms wel € 250 vragen. Maar ik ben niet van mening dat € 75 spotgoedkoop is. Ik vind dat dit een eerlijke prijs waardoor jij als ondernemer niet teveel betaalt. Aan de andere kant haal ik hier mijn onkosten uit en houd ik voldoende over om lekker naar Zuid-Spanje te gaan. Ik bedoel maar.

Om even terug te komen op bodemprijzen. Is dit een teken dat het online marketingbureau aan oplichting doet? Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Maar je mag soms best aan de kwaliteit twijfelen. Kijk dus of het bureau wel een goede reputatie heeft opgebouwd. Zo niet, fluit naar je paard, stijg opnieuw in het zadel en ga ervandoor.

De allerhoogste prijzen

Je hebt ook de andere kant van de medaille: online marketing bureaus die topprijzen vragen. Bijvoorbeeld een blogpost waar je € 200 voor betaalt. Een beetje linkbuilding voor € 500. Of € 150 voor 10 social media posts.

Ik vind dat hoge prijzen. Een ander vindt dat misschien wel meevallen. Waarom zijn sommigen zo duur? Dat vraag ik mij eigenlijk ook af. Kijk ik naar mijzelf dan maak ik nooit zulke hoge kosten. Maar ik heb dan ook geen personeel in dienst (ik heb een freelance team) en ik hoef geen kantoor te huren (ik zit heerlijk bij mij thuis op de bank).

Een online marketing bureau kan dus duur zijn door allerlei extra kosten. Daar kan jij niks aan doen maar dat wordt wel aan jou doorberekend. Aan de andere kant kan het ook bluf zijn. Ik zag eens een Amerikaans online marketing bureau waar ik sterk mijn twijfels over had. Ze vroegen de allerhoogste prijzen. En weet je, het leverde ook nog eens klanten op.

Achteraf waren mijn twijfels goed, want het marketingbureau bleek aan zwendel te doen. Jammer voor die klanten die duizenden euro’s kwijtraakten.

Onthoud dit: iemand die hoge prijzen rekent maakt hem niet tot de expert in zijn vakgebied (of haar).

Doe zelf onderzoek

Ik zeg niet dat alle online marketingbureaus slecht zijn. Dan zou ik ook mezelf in een kwaad daglicht stellen. Maar ik weet zeker dat sommige online marketing bureaus jou oplichten. Ze maken misbruik van jouw wanhoop om met anderen te concurreren. Ze weten dat je geen kennis en ervaring omtrent online marketing hebt. Daarom ben je een makkelijk slachtoffer.

Het is dus zeker goed om zelf onderzoek te doen. Stel vragen aan het bureau of de tekstschrijver. Je moet het gevoel krijgen dat deze vragen eerlijk worden beantwoord. Vanuit kennis en ervaring, niet omdat jij zo graag bepaalde antwoorden wilt horen.

Reviews opzoeken is goed maar houd er rekening mee dat er heel veel valse reviews rondgaan. Zo weet ik dat er valse reviews op Trustpilot en op Google Mij Bedrijf staan. Ondanks dat deze platforms er alles aan doen om valse reviews te vermijden, verschijnen ze nog steeds regelmatig.

Zegt een tekstschrijver of een marketingbureau dat ze goed zijn in SEO? Kijk dan eens naar hun eigen website. Is de inhoud goed geschreven en scoort deze hoog in de organische zoekresultaten? Niet? Kijk om je heen, je paard staat daar achter te grazen. Je weet wat je te doen staat!

Als laatste mijn tip: volg altijd je gevoel. In het verleden had ik wel eens het idee dat iets te mooi klinkt om waar te zijn. Ik heb hier naar geluisterd en achteraf maar goed ook. Hierdoor heb ik mij ontzettend veel kosten bespaard.

Misschien wil je zelf alles over online marketing leren. Werken aan je online zichtbaarheid zonder een duur marketingbureau of een dure tekstschrijver in te schakelen. Dan heb ik goed nieuws voor jou. Na 20 jaar deel ik mijn kennis, ervaring en geheime technieken. Weten hoe? Dat hou ik nog heel even geheim, maar neem alvast contact op. Dan ben jij de eerste die hiervan profiteert.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven