Hoger scoren op Google: 15 ideeën voor 2023

Bijgewerkt: 16 april 2023

“Nee dank je, ik wil niet hoger scoren op Google”. Ik heb niemand dat ooit horen zeggen. Dagelijks vragen mensen mij hoe je een toppositie in de beste zoekmachine ter wereld bereikt. Dan moet ik ze uitleggen dat dit helemaal niet zo eenvoudig is. Vroeger wel, maar de concurrentie is ontzettend groot geworden.

Frustrerend, dat je blog op pagina vier in de zoekresultaten staat. Of misschien wil je van de achtste plek (die op zich best goed is) naar nummer één gaan. Voor bestaande sites al lastig, laat staan voor nieuwe websites. Daarom deel ik in dit bericht 15 ideeën om hoger op Google te scoren.

Hoe hoog scoren in Google voor beginners

Alles heeft een basis. In het eerste gedeelte van mijn blog laat ik zien hoe je als beginner hoger in Google scoort. Je hebt hier geen specialistische kennis voor nodig. Ook hoef je geen duur online marketingbureau in te huren.

1. Zoek de meest ideale zoektermen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het makkelijkst is dat je weet waar je ideale klanten naar op zoek zijn. Op zich klinkt dat heel logisch want jij weet als geen ander wat je verkoopt of aanbiedt. Dan ga je er ook vanuit dat klanten dat weten. Dit klopt gedeeltelijk maar je moet weten hoe ze op je website terechtkomen. Hierbij helpt een tool voor zoekwoordenonderzoek.

Denk eerst na over hetgeen je aanbiedt. Bijvoorbeeld smartphones, virtuele assistentie, kleding of verhuisdiensten. Kijk, je hebt je hoofdzoekterm al gevonden. Nu ga je in een tool bekijken hoe vaak hier maandelijks naar gezocht wordt. Een tool geeft je ook suggesties voor andere zoekwoorden.

2. Voor beginners: kies voor het laaghangend fruit

Wanneer je net met SEO begint dan kan het lastig zijn om op jouw hoofd zoekterm te scoren. Daarom pak je eerst het laaghangend fruit. Dit zijn de zoektermen waar je wat makkelijker op gaat ranken. Het zijn zoekwoorden met een laag zoekvolume en weinig concurrentie.

Sommige marketeers zeggen dat je dit niet moet doen. Maar als beginner is het juist goed. Het geeft namelijk de kans om al een beetje autoriteit op te bouwen.

Wat een laag zoekvolume is hangt een beetje van de branche en niche af. Ga in ieder geval voor zoekwoorden met een maandelijks bereik tussen de 100 en 400. Op zich heb je aan zoektermen met een maandelijks bereik van 10 niet zoveel. Dit komt omdat je ontzettend veel tijd of geld in het creëren van gerichte content steekt, en het zal je nauwelijks iets opleveren.

3. Kijk goed naar relevantie van zoektermen

Misschien zie je zoekwoorden waarvan je denkt dat je daar hoger van op Google gaat scoren. Dat is zeker een mogelijkheid. Je moet wel bedenken of dat zoekwoord gekwalificeerd verkeer oplevert. Wanneer je bezoekers op je website krijgt die verder niet geïnteresseerd zijn in je bedrijf of aanbod, dan heb je hier niet veel aan.

Ik zal je uitleggen waarom dit zo is. Ten eerste leveren dit soort bezoekers geen omzet op. Ze kopen niks en ze zullen ook niet op je website terugkomen. Ten tweede kunnen ze teleurgesteld raken. Ze zien dat je website niet aansluit bij waar ze naar op zoek zijn.

Ik heb zelf eens de fout gemaakt. Ik had een website die over dieren ging (dat is nu eenmaal mijn passie). Ik had nog wat blogartikel n met tips over huishoudelijke taken liggen. Ik plaatste die op de website over dieren. Achteraf heel dom want er kwamen wel wat bezoekers op die artikelen uit, maar ze lazen ze vluchtig. Ze kwamen ook niet meer terug.

Dat is natuurlijk hartstikke zonde van je geïnvesteerde tijd. Bovendien was dit schadelijk voor mijn gehele website. Toen ik besloot om de artikelen naar een beter passende website te verplaatsen, ging het weer beter. Ik kon weer hoger scoren op Google.

4. Kijk naar de zoekwoordintentie

Binnen SEO heb je vier zoekwoordintenties. De eerste is informatief, waarbij mensen alleen op zoek zijn naar informatie over een onderwerp. Een bekende hiervan is ‘YouTube inkomen’, waarmee mensen enkel willen weten wat ze met YouTube kunnen verdienen.

De tweede is de navigatie intentie. Dit doen mensen om op een specifieke website uit te komen. Bijvoorbeeld wanneer je een bedrijfsnaam of merknaam invoert.

Dan heb je nog commerciële zoekopdrachten. Voor bedrijven zijn die belangrijk. Gebruikers bereiden zich voor op een aankoop. Een goed voorbeeld hiervan is ‘beste smartphone’ of ‘goedkope dameskleding’. Deze mensen willen iets kopen en misschien wel op jouw website. Dit hoeft natuurlijk niet alleen voor producten te gelden, ook diensten kun je verkopen.

Waarom is het zo belangrijk om naar de zoekintentie te kijken? Omdat dit aangeeft of mensen wel iets op je website te zoeken hebben. En hoe goed je op die zoekterm in Google gaat scoren.

Ik heb bijvoorbeeld een website die over zwangerschap, baby’s en kinderen gaat. Ik wilde een blog schrijven over het bedenken van een creatieve naam voor je kindje. Maar toen ik in Google zocht naar ‘creatieve naam’ dacht de zoekmachine dat ik op zoek was naar een creatieve bedrijfsnaam.

Dit laat dus zien dat ik beter zou kunnen kiezen voor de zoekterm ‘creatieve babynaam’. Of zoiets als ‘originele babynamen’. Kijk dus altijd eerst of de zoekintentie aansluit bij jouw website of het onderwerp waar je over wil gaan schrijven. Google interpreteert zoekintenties soms anders dan jij bedoelt.

5. De plaatsing van zoekwoorden

Ik ben nog steeds bij hoger scoren op Google voor beginners. Natuurlijk is dit gedeelte ook voor gevorderden. Het is heel belangrijk dat je de zoekwoorden die je gaat gebruiken op strategische plekken in je tekst plaatst. Dit moet in ieder geval in de titel, maar zonder dat dit direct opvalt. Verder gebruik je het in een subkopje, in de tekst zelf, de afbeelding alt tekst en in de URL.

Ik hoor al enkele jaren dat zoektermen en subkopjes geen rol meer spelen. Toch ben ik van mening dat dit nog steeds zo is, ook in 2023.

6. Interne en externe links

Dit gedeelte kan voor beginners wat lastig zijn. Toch is het niet onmogelijk en met mijn hulp gaat het jou lukken. We beginnen met interne linkjes. Dit zijn links die van de ene naar de andere pagina binnen je website verwijzen. Voeg links naar minstens één andere pagina op je site toe. Het liefst naar meerdere pagina’s, maar het hangt ook weer van de lengte van de content af.

Je moet ervoor waken dat de inhoud van een webpagina niet alleen maar uit linkjes bestaat. Vervelend voor de bezoeker en Google kan denken dat je aan het spammen bent.

Verder gaat het ook om externe linkjes. Dit zijn hyperlinks die naar betrouwbare webpagina’s buiten die van jou om verwijzen. Neem 1-3 linkjes op je pagina op. Denk wel goed na waar je naartoe verwijst. Doe je dit naar je directe concurrenten dan loop je kans dat potentiële klanten naar hen gaan.

7. Ga voor diepgaande en lange inhoud

Enkele jaren geleden testte ik of lange artikelen van 2000 woorden of meer beter en Google scoorde. Dat was toen niet het geval. Maar in de periode daarvoor ging het juist wel om lange artikelen.

Hoe zit het in 2023? Lange artikelen lijken toch weer beter te scoren. Maar alleen wanneer een lang artikel diepgaande inhoud bevat. Wanneer je drie keer hetzelfde in een lang artikel herhaalt dan heeft het geen toegevoegde waarde. Je kunt het dan beter wat korter houden.

Het is dus een combinatie van lengte en diepgaande inhoud. Wanneer je deze twee met elkaar combineert dan scoor je de hoogste punten. Lange en diepgaande inhoud is vooral voor blogs belangrijk, maar geldt ook voor andere webpagina’s.

Hoger scoren op Google voor gevorderden

Je hebt tot nu toe de basis van SEO content geleerd. Ben je toe aan de volgende stap? Dan gaan we nu hoger in Google scoren door wat andere zaken aan te pakken.

8. Richt je op de vraagzoekwoorden

Sinds enkele jaren toont Google vraagzoekwoorden in de zoekresultaten. Eerst stond dat kadertje met ‘Mensen vragen ook’ halverwege de pagina met zoekresultaten. Tegenwoordig staat het een stuk hoger. Eerst krijg je een samenvatting, dan 1 zoekresultaat en dan het kader met vraagzoekwoorden. Soms wordt het eerste zoekresultaat overgeslagen en staat dit kadertje direct onder de samenvatting.

Wanneer een lezer op een van die vragen klikt dan vouwt zich dit uit. Hij of zij ziet het antwoord op deze vraag maar ook van welke website het afkomstig is. Omdat gebruikers vaak meer willen weten is de kans aanwezig dat ze naar de website doorklikken.

Het is dus interessant om, naast belangrijke zoektermen, ook naar de bijbehorende vraagzoekwoorden te kijken. Je kan hierop zelfs hoger scoren dan dominante concurrenten.

9. longtail-zoekwoorden

Het is veel makkelijker om op longtail-zoekwoorden hoog in Google te scoren, dan dat je je op een korte zoekterm richt. Longtail-zoekwoorden bestaat uit een zoekopdracht met meerdere woorden. Bijvoorbeeld ‘goedkope online marketing’ in plaats van ‘marketing’.

Het is al jaren punt van discussie of je voor longtail-zoekwoorden of juist voor de korte zoekwoorden moet gaan. Dat hangt er helemaal vanaf hoe gebruikers naar iets zoeken. Maar ook in welk tijdperk we leven. De manier waarop we iets in zoekmachines opzoeken verandert met de tijd.

Vroeger was het normaal om met slechts één zoekwoord iets op te zoeken. Toen het internet steeds groter werd trad er verwatering op. Wanneer je slechts één woord in Google invoerde was de kans groot dat je niet vond wat je zocht. Dus gingen mensen hun zoekopdracht specificeren. Dat was het begin van longtail-zoekwoorden.

Hierna werden mensen weer lui en gebruikten ze opnieuw slechts één zoekwoord. Toen de spraakgestuurde zoekopdrachten in opkomst kwam werden de zoektermen weer een stuk langer. Daarna weer korter, maar sinds de komst van ChatGPT stellen we weer hele vragen.

Het apparaat van de gebruiker speelt ook mee. Wanneer hij iets vanaf een smartphone typt houdt hij de zoekopdracht het liefst zo kort mogelijk. Via laptop of pc gebruikt hij meer woorden. Maar maakt hij gebruik van zijn microfoon om een zoekopdracht in te voeren, dan is de zoektermen ook weer wat langer.

Het is dus zeker goed om te kijken vanaf welk apparaat gebruikers op je website terechtkomen. Dit is inzichtelijk via Google Analytics.

10. Positie nul (zero) in Google

Mogelijk wil je geen positie nul in Google. Het betekent namelijk dat een stukje van jouw webpagina bovenaan de zoekresultaten wordt uitgelegd. De gebruiker krijgt direct antwoord op zijn vraag. Vrijwel alle gebruikers die naar positie nul kijken die klikken niet naar de website door.

Zero-click search is slecht wanneer je zoveel mogelijk bezoekers naar je website wil trekken. Het liefst wil je op positie één staan, dat is het beste. Maar helaas is dit niet altijd mogelijk. In dit geval is het buigen of barsten. Mijn advies: kies dan liever voor positie nul (zero). Het levert weinig websiteverkeer op maar je bouwt wel naamsbekendheid op.

Positie nul krijg je door gebruik te maken van de juiste heading tags, opvallende subkoppen en expliciete antwoorden op vragen.

Zoals je hieronder ziet scoort iemand positie nul op de zoekterm ‘wat kost een copywriter per uur’. Diegene krijgt deze positie omdat hij expliciet antwoord op deze vraag geeft.

11. De lengte van de titel

Het is ook goed om even naar de lengte van de titel te kijken. En natuurlijk de metatitel. Voor de SEO-titel houd je een lengte van maximaal 60 tekens aan. Wanneer je dit langer maakt dan kapte Google dit af. De eigenlijke titel mag wel wat langer zijn. Maar let op want Google bepaalt uiteindelijk of het je metatitel toont, of toch de echte titel.

Gebruik zeker je belangrijkste zoekterm in de titel. Kijk wel uit dat dit niet spamachtig wordt.

Hoe je het hoog scoort en Google (voor experts)

Hieronder volgen wat tips om hoger te scoren, bedoeld voor mensen die al wat meer kennis van SEO hebben.

12. Gastbloggen op andere websites

Het helpt altijd om te gastbloggen op andere websites. Hierbij deel je jouw kennis of ervaring. Feitelijk help je andere websites aan kwalitatieve informatie. Soms gaat het om concurrerende websites, maar waarom zou je dit doen?

Gastbloggen is een manier om je autoriteit te tonen. Het leidt direct tot meer verkeer op je website, omdat er vaak een linkje in de blog naar jouw website staat. Maar het is ook goed om backlinks te ontvangen. Backlinks zijn namelijk een rankingfactor. Maar alleen wanneer de backlinks afkomstig zijn van kwalitatieve websites.

13. Maak gebruik van Google Search Console

Ik raad altijd aan om je website aan te melden bij Google Search Console (GSA). Het biedt je de mogelijkheid om een sitemap toe te voegen en controle te houden op de URL’s die geïndexeerd worden. Maar het is ook een mooie manier om te bekijken op welke zoektermen je goed scoort. Aan de hand hiervan voeg je extra informatie aan je webpagina’s toe. Of je creëert nieuwe webpagina’s.

Wanneer je ergens goed op scoort dan weet je dat je op dat zoekwoord moet blijven focussen. Het betekent namelijk dat Google je website rondom dit zoekwoord belangrijk vindt. Dus kun je je site op deze zoekterm verder uitbreiden.

14. Scoren op podcasts

Een tijdje terug waren video’s heel populair. Sommige video’s scoorden hoger in Google dan autoritaire websites. In 2023 is het de tijd van podcasts. Mensen willen geen video’s meer bekijken. Ze willen ergens naar luisteren terwijl ze onderweg zijn. Of gewoon op de bank zitten, of misschien wel boodschappen doen.

Maak een podcast over de onderwerpen die je op je website behandelt. Het is niet zo dat Google de inhoud van de podcast begrijpt. Daarom moet je er een beschrijving aan meegeven. Wanneer je dit op de juiste manier doet kun je een zo hoog mogelijke positie in het organisch zoekresultaat behalen.

15. Voer technische SEO uit

Deze laatste is voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Hiervoor moet je wat technische kennis van je website hebben. Technische SEO gaat over de mobiele bruikbaarheid, de veiligheid en de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Zorg in ieder geval dat je website mobielvriendelijk is. Dit is zeker een belangrijke rankingfactor. Verder zijn er wat tools die je helpen bij het bekijken van het technisch gedeelte van je website. Deze tools geven je ook inzicht in wat je kunt verbeteren.

Hoe hoger te scoren op Google: een samenvatting

Ik hoop dat je iets aan mijn 15 ideeën hebt. Bedenk dat het tegenwoordig helemaal niet makkelijk is om hoger op Google te scoren. Google kijkt heel goed naar de kwaliteit van webpagina’s. De inhoud moet recentelijk zijn en bij voorkeur direct antwoord op belangrijke vragen geven. Visuele inhoud is ook een prioriteit. Gebruik mijn ideeën om hoog of als allerhoogst te scoren. Hiermee bouw je autoriteit op.

Hier nog even een samenvatting van mijn ideeën om hoger op Google te scoren:

  1. Zoek de meest ideale zoektermen
  2. Kies voor een laaghangend fruit (waar je makkelijk op scoort)
  3. Kijk naar de relevantie van zoektermen
  4. Kijk naar de zoekwoordenintentie
  5. Plaats zoektermen strategisch
  6. Maak gebruik van interne en externe links
  7. Diepgaande en lange inhoud
  8. Richt je op de vraagzoekwoorden
  9. Maak gebruik van longtail zoekwoorden
  10. Ga voor positie nul (zero)
  11. Kijk goed naar de lengte van de titel
  12. Probeer te gastbloggen
  13. Maak gebruik van Google Search Console
  14. Maak podcasts
  15. Voer technische SEO uit

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven