5 SEO-technieken die je nooit mag vergeten

Bijgewerkt: 12 januari 2023

SEO is een geweldige manier om hoger in Google en andere zoekmachines te verschijnen. Het leidt tot meer naamsbekendheid en ook meer bezoekers naar je site. Dit helpt bij het verhogen van je omzet.

Misschien ben je niet zo goed bekend met SEO of vergeet je een aantal belangrijke technieken. In dit artikel vind je 5 zeer belangrijke SEO-technieken. Vergeet nooit om deze toe te passen.

Backlinks verzamelen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Creëer goede content, dit is onmisbaar. Waar je ook de focus op moet leggen is de inkomende links (backlinkprofiel). Denk daarnaast aan linkjuice die vanaf je eigen pagina’s wordt doorgegeven.  Linkjuice is de waarde die je aan andere webpagina’s meegeeft.

Een goed doordachte en langetermijnplanning van je backlinkprofiel levert veel voordeel op. Je merkt dat je beter rankt in de zoekresultaten van Google. Dit is allemaal te danken aan de kwantiteit als kwaliteit van backlinks.

De linkstructuur analyseer je met behulp van datagestuurde softwareoplossingen. Hier zijn verschillende keuzes in zoals Semrush of Ahrefs. Maak een (gratis) account aan en ga naar de overzichtspagina. Van hieruit krijg je een overzicht van alle belangrijke kenmerken van je backlinkprofiel. Hier zie je niet alleen welke links de pagina binnenkomen en verlaten, maar ook hoe de links zich verhouden tot de dofollow en nofollow attributen.

Zeer praktisch is de grafische weergave waarin je wijzigingen in de backlinkstructuur ontdekt. Zo weet je precies welke maatregelen je moet treffen om je backlinkprofiel optimaal te houden.

Een zoektermenonderzoek

Voordat je begint met bloggen of het schrijven van een artikel moet je de zoekopdracht van het publiek begrijpen. Ook is het handig om het zoekvolume van een zoekopdracht te achterhalen. Hier zijn enkele handige online hulpmiddelen voor. Gebruik een zo compleet mogelijke SEO tool zodat je niet overal aparte accounts hoeft aan te maken.

Begrijp waarom iemand een zoekopdracht uitvoert en op welke manier hij dit doet. Dit is belangrijk bij het bepalen van zoektermen en hoe je de inhoud schrijft. Alleen dan creëer je de beste content.

Weet hoe zoekmachines werken

Doe ook onderzoek naar de werking van zoekmachines. Verschillende zoekmachines crawlen het web om nieuwe inhoud te vinden en deze te indexeren. Google is hier zeer sterk in en weet steeds betere zoekresultaten te tonen. Hierbij kijkt het naar de inhoud en gebruikte zoektermen.

Zoekmachines volgen ook links op webpagina’s. Daarom is een goede interne paginakoppeling onmisbaar. Hier haal je groot voordeel uit. Zorg dat je webpagina op verschillende manieren goed crawlbaar is. Dit bevordert en garandeert dat je nieuwe pagina door Google en ook door gebruikers wordt gevonden.

Het is te eenvoudig om te denken dat betrokkenheid direct tot een hogere ranking leidt. Hier is veel tijd voor nodig en gebeurt echt niet van de ene andere dag. Toch is en blijft het belangrijk om je op de meest belangrijke SEO technieken te richten, zodat je positieve resultaten behaalt. Dat zoektermenonderzoek gaat je hier echt bij helpen.

Zet social media effectief in

Vroeger was er een duidelijke relatie tussen social media en websites die zeer goed in zoekmachines scoorden. Dat kwam omdat zoekmachines linkjes vanaf social media zwaar meetelden. Dit is niet meer het geval. Toch blijft social media belangrijk, al helemaal nu we steeds meer via de smartphone doen.

Smartphonegebruik van zoekmachines is tegenwoordig de standaard en zal in de toekomst alleen maar toenemen. Allereerst moet je begrijpen dat de zoekresultaten op een smartphone anders uit kunnen zien dan op desktop. Zorg dus dat je binnen de zoekresultaten opvalt. Daar komt nog bij dat smartphonegebruikers je website via een klein scherm bekijken. Zoekmachines hechten veel waarde aan mobielvriendelijke en gebruiksvriendelijke websites. Deze komen vaker in de topresultaten voor.

Is je site wel mobielvriendelijk? Dat test je met een van de verschillende tools. Google Search Console is hier ook een handig hulpmiddel in. Zorg dat je de website bij Google Search Console aanmeldt.

Social media zet je ook in om het publiek bekend te maken met je website. Deel blogs of artikelen vanaf je social media account. Meld je ook aan bij relevante sociale groepen, waar je behulpzaam bent en informatie vanaf je website deelt.

Vergrijp je niet aan black hat SEO

Jarenlang was het heel normaal om zoekmachines om de tuin te leiden. Daar kom je tegenwoordig niet goed mee weg. Typische black hat SEO zijn verborgen tekst en verborgen links, maar ook keyword stuffing. Dit is overoptimalisatie van zoektermen.

Sommigen maken zich schuldig aan cloaking waarbij er verschillende inhoud wordt getoond. De ene inhoud is voor gebruikers bedoeld en de andere inhoud voor zoekmachines. Ook wordt er nog steeds gebruik gemaakt van doorverwijspagina’s, waarbij webpagina’s verwijzen naar een andere website.

Dan heb je nog duplicate content oftewel dubbele inhoud. Hierbij is er sprake van meerdere identieke pagina’s op verschillende domeinen. Dit ontstaat wanneer je teksten van andere overschrijft of de artikelen automatisch overneemt. Wanneer je teksten of artikelen van anderen wil gebruiken heb je altijd toestemming van de exploitant van de website nodig. Of in ieder geval van de oorspronkelijke auteur.

Houd je aan bovenstaande vijf SEO-technieken en het gaat zeker goed komen met je website.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven