Hashtags op LinkedIn verdwijnen: waarheid of een hoax?

Bijgewerkt: 1 september 2023

Sinds augustus 2023 is doet een bizar verhaal de ronde. LinkedIn zou een einde maken aan het gebruik van hashtags. Je weet wel, die hekjes (#) waarmee je bepaalde woorden klikbaar maakt. Hierdoor kunnen gebruikers makkelijker relevante content vinden.

Soms werken de hashtags op LinkedIn niet. Ze zijn niet klikbaar of het lukt niet om ze aan een bericht toe te voegen. Het kan ook dat je gebruikte hashtags helemaal geen publiek aantrekken.

Komt dit omdat LinkedIn de hashtags verwijdert? Tijd om te kijken of dit verhaal waarheid of toch een hoax is.

Dit is waarom je gebruik maakt van hashtags

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De een is er dol op, de ander moet er niets van weten: hashtags. Velen gebruiken ze om hun bereik te vergroten. Stel nu dat iemand graag content over labradors wil volgen. Oké ik weet het, LinkedIn is hier niet het beste platform voor. Maar hashtags worden ook gebruikt op X (Twitter), Pinterest, Instagram en zelfs op Facebook.

Wanneer iemand alle content over labradors wil zien, hoeft hij alleen maar #labrador te volgen. Of af en toe op deze hashtag te zoeken.

Wanneer jij in je bericht, dat natuurlijk over labradors gaat, #labrador opneemt, bereik je het juiste publiek. Dat zijn de labradorliefhebbers waarmee hij wil communiceren!

Zoveel mag je er plaatsen

LinkedIn is geen Instagram. Het zakelijk platform adviseert om 2 tot 5 hashtags per bericht te gebruiken. Maar het is niet zo dat je een zware straf krijgt wanneer je 10 of misschien wel 15 hashtags bij je bericht plaatst. Maar wanneer je dit teveel doet, zou dit je bereik kunnen verkleinen. Dat vermoeden heb ik, want LinkedIn doet hier geen uitspraak over. En wat anderen allemaal roepen, dan moet je feitelijk scheit aan hebben.

Gaan de LinkedIn hashtags verdwijnen?

Heel gek maar soms kun je geen hashtags aan je bericht toevoegen. Of ze zijn niet aanklikbaar. Dan denk je al snel dat LinkedIn ze in de ban heeft gedaan. Er circuleren wat berichten rond van mensen die hiervan overtuigd zijn.

Zo deelt Angelique een post waarbij ze zegt dat hashtags op LinkedIn gaan verwijderen, en vraagt ze zich af wat haar connecties hiervan vinden. Ook Corinne is hier heilig van overtuigd. Zij verwijst weer naar een post van Nigel, die zegt dat een van zijn klanten (genaamd Sue) contact heeft gehad met LinkedIn, nadat hashtags niet meer werkten.

Zijn bericht is niet verifieerbaar. En dus niet per definitie waar of onwaar. Overigens verwijst Nigel in zijn bericht over het verdwijnen van LinkedIn hashtags, ook gelijk even naar zijn dure cursus van $ 825. Why? Ik denk omdat hij met zijn bericht de aandacht weet te trekken, en zo wat cursussen kan verkopen. Of misschien niet, want misschien is de inhoud van zijn bericht echt waar. Maar het is niet te verifiëren dus neem ik het niet als waarheid aan.

Waarom zou LinkedIn hashtags elimineren?

Het bericht lijkt te beweren dat LinkedIn een experiment uitvoert. Dit experiment draagt de naam “hashtags ecosysteem deprecation,”, bedoeld om de impact van veranderingen in hun systeem te testen. Het zou een bewuste actie van LinkedIn zijn. In het bericht staat ook dat niet alle gebruikers de verandering tegelijkertijd ervaren.

Waarom zou LinkedIn hashtags willen elimineren? Dat willen ze niet. Hier zijn geen aanwijzingen voor. Het weghalen van hashtags kan ervoor zorgen dat gebruikers het platform verlaten. Er zijn namelijk ontzettend veel gebruikers die bepaalde hashtags volgen, omdat ze in dit soort content geïnteresseerd zijn.

Waarom ik denk dat dit nieuws niet waar is

Ik kan natuurlijk niet alles weten. Maar door de jaren heen heb ik wel altijd op mijn gevoel vertrouwd, en vaak met positieve effecten.

Het vreemde is dat alleen ene Sue meldt dat het geen gebruik kan maken van hashtags, omdat het niet goed werkt. Niemand anders op LinkedIn maakt hier melding van. Ik heb ook op verschillende fora en sociale mediakanalen gekeken. Zelfs op de meest populaire fora gevraagd of LinkedIn-gebruikers iets hebben gemerkt. Maar niemand weet ervan af. Niemand ervaart problemen.

Ik ben ook actief op X oftewel Twitter. Dit platform heeft veel meer gebruikers dan LinkedIn. Maar niemand op X zegt dat het problemen ervaart met de hashtags op LinkedIn. En dus loopt niemand op LinkedIn met dit probleem rond. Behalve Sue. En dat is toevallig ook degene waar het ‘nieuws’ vanaf schijn te komen.

Mijn gevoel zegt mij dat hier iets niet klopt. Ook omdat degene die het bericht oorspronkelijk deelden (Nigel en Terri) LinkedIn cursussen of LinkedIn diensten verkopen. Ik vind het gek dat de echte klager (Sue) haar bericht niet zelf gedeeld heeft, maar dit aan LinkedInspecialisten overlaat.

Misschien heb ik het mis

Het kan natuurlijk dat ik het helemaal mis heb. Dat LinkedIn echt een test doorvoert met de hashtags. Maar door een ongeverifieerd bericht massaal te delen, zorgt dit voor verspreiding van mogelijk nepnieuws. Ik vraag me af of deze mensen ook berichten delen over aliens die de aarde aanvallen, of dat de dinosaurussen terug zijn. Misschien leeft Elvis Presley weer!

Wanneer een bericht niet geverifieerd kan worden, zou je het niet moeten delen. Dat is mijn mening hierover.

Mocht ik het mis hebben en LinkedIn gaat echt gaat stoppen met hashtags, dan schrijf ik hier uiteraard een nieuwsbericht over. Maar dan moet ik wel een geverifieerde bron hebben.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven