Het idee van growth hacking marketing

Bijgewerkt: 27 november 2022

Er zijn duizend-en-een manieren om een website, bedrijf, merk of product te promoten. Marketeers kennen hier veel trucjes voor. Bijvoorbeeld SEO (zoekmachine optimalisatie) of SEA. Maar ook tv-reclame, billboardreclame, social media, gastbloggen en nog veel meer.

Growth hacking marketing vormt een onderdeel van de traditionele marketing. Het gaat hier om strategieën die gericht zijn op een (snelle) groei. Meestal wordt growth hacking marketing ingezet voor start-ups of voor bedrijven die het tijd vinden om door te groeien.

Growth hacking is kostenbesparend

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het idee achter growth hacking marketing is dat het groei realiseert, maar wel tegen zo laag mogelijke kosten. De term growth hacking is in 2010 bedacht en hiermee dus nog niet zo oud. Maar de strategieën, die bestaan wel al veel langer.

Nog voordat het internet bestond hielden bedrijven zich al bezig met groei tegen lage kosten. Voor sommige bedrijven was het budget immers niet zo groot. Hierdoor werd er veel getest met verschillende marketingstrategieën. Was het bijvoorbeeld goedkoper om folders te verspreiden, je bedrijfsnaam op een graffitimuur te laten schilderen of was televisiereclame beter?

Het ging natuurlijk niet alleen om de goedkoopste maar ook om de meest effectieve middelen. Je kunt dan wel je bedrijfsnaam op een muur laten graviteren, het moet ook iets opbrengen.

Een hoge ROI

Feitelijk draait growth hacking om een zo hoog mogelijke ROI. De investering moet zich zo snel mogelijk terugverdienen. De winst moet uiteindelijk hoger uitvallen dan de investering. Maar het belangrijkste: het bedrijf of het merk laat een groei zien. Zo’n groei waar je helemaal van achterover slaat, dat zou de meest ideale situatie zijn.

De voordelen van growth hacking marketing

Een growth hacker houdt zich bezig met het bedenken van betaalbare strategieën, om bedrijven te helpen doorgroeien. Meestal begint dit met het zoeken naar de doelgroep en waar de behoefte van de doelgroep ligt. Van hieruit bekijkt de growth hacker welke marketingmiddelen inzetbaar zijn.

Er wordt vooral gekeken naar strategieën die verband houden met groei van het bedrijf of het merk. Het heeft geen zin om strategieën in te zetten die geen groei realiseren. Zo zal het verspreiden van folders voor een SEO tekstschrijver niet effectief zijn. Maar een hoge positie in Google is voor een SEO tekstschrijver juist winstgevend.

De plaatselijke drogisterij heeft niks aan een hoge positie in Google. Deze kan beter folders verspreiden of adverteren in het lokale krantje.

De nagelsalon haalt veel profijt uit mond-op-mond reclame en positieve reviews op het internet. Terwijl het modehuis zichtbaar moet zijn op social media. Een growth hacker test en analyseert, om te zien welke strategie echt werkt.

Zijn de kosten echt lager?

Door niet-werkende strategieën weg te laten kunnen de kosten voor growth hacking marketing veel lager uitvallen dan voor traditionele marketing. Het gaat erom om te achterhalen hoe en waarom een onderneming groeit. En op welke manieren dit kan worden gerealiseerd.

Het is belangrijk om meer verkeer (bezoekers) naar de website te krijgen. Maar ook om deze bezoekers te converteren tot klanten. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van trechtermarketing. Dit is de trechter die consumenten doorlopen, vanaf de eerste aanraking met een website of met merk, tot aan het stadium van betaalde klant.

Aan de slag met growth hacking

Voordat je begint met growth hacking is het eerst belangrijk om te testen of de markt interesse heeft voor je product of dienst. Verzamel gegevens over interesses van de doelgroep, concurrentie en de betalingsbereidheid van consumenten of (potentiële) klanten. Oftewel hoeveel is iemand maximaal bereid om uit te geven aan het product of de dienst?

Dankzij het samenstellen van koperspersona’s begrijp je ook waar de pijnpunten en de groeikansen liggen.

Breng het product of de dienst op de markt en probeer verschillende marketingtechnieken uit. Hierbij is het vooral belangrijk om voor conversieoptimalisatie te gaan. Dit is onmisbaar binnen growth hacking marketing.

In 99% van de gevallen is het bij growth hacking een kwestie van testen, waarbij A/B-testen het meest effectief werkt. Vaak vraagt het om een investering, vooral in de startfase. Die investering hoeft niet uit geld te bestaan, het gratis aanbieden van een dienst, advies of tips in ruil voor gegevens is een goede optie.

De onderdelen van growth hacking marketing

Er zijn verschillende manieren om growth hacking effectief toe te passen. Ik geef de drie beste strategieën:

Content marketing

Start met bloggen en deel deze waardevolle blogs via de website. Breng de blogs bij het publiek onder de aandacht, bijvoorbeeld via social media, op gastwebsites of op fora. Vooral in het beginstadium is het nodig om de aandacht van het publiek te trekken. Wanneer je voldoende gebruik maakt van bloggen dan merkt Google je vanzelf op. Dit resulteert in een hogere positie in de organische zoekresultaten.

Gastbloggen is een goede manier om je bedrijfsnaam of merknaam onder de aandacht te brengen. Bovendien is dit een milde manier van linkbuilding, hoewel dit niet het hoofddoel moet zijn.

Productmarketing

Het moeilijkste onderdeel van growth hacking is productmarketing. Dit is een mix van communicatie, productontwikkeling en verkoop. Het vereist kennis van online zichtbaarheid, communicatie, de markt maar ook het product.

Bij productmarketing ligt de focus op het promoten van een product, vaak nog voordat het product de markt op komt. De consument moet het product begrijpen en hier de meerwaarde van inzien. Er moet zelfs verlangen naar het product ontstaan.

Adverteren

Een andere goedwerkende strategie is adverteren. Dit kan offline of online: op televisie, in een tijdschrift, op billboards of op het internet. Onder adverteren verstaan sommigen ook influencer marketing, affiliate marketing en social media marketing. Dit heeft zeker een overlap met adverteren en kan zelfs effectiever zijn.

Denk ook eens aan e-mail marketing, iets dat tijdens de startfase goed werkt. Benader relevante bedrijven die je kunnen helpen of bied consumenten een wegevertje aan, in ruil voor hun input of feedback. Houd je bij e-mail marketing altijd aan de wettelijke privacyregels.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven