Automotive tekstschrijver ‘racet’ naar betere teksten

Bijgewerkt: 25 november 2022

De bevolking groeit, dit bekent dat er steeds meer voertuigen bijkomen. Iedereen die werkzaam is in de automotive branche kan hier veel voordeel uithalen. De concurrentie is groot, maar het is zeker niet onmogelijk om je bedrijf of producten, nieuwe auto’s of occasions onder de aandacht te brengen. Dit gebeurt middels een doordachte marketingstrategie.

De automotive tekstschrijver vormt de belangrijke schakel tussen bedrijf en publiek. Middels automotive copywriting deel je de juiste content. Denk hierbij aan nieuwsberichten, ontwikkelingen, het tonen van nieuwe auto’s of occasions en/of producten die betrekking hebben op auto en vervoer.

Wat SEO of zoekmachine optimalisatie inhoudt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Automotive marketing wordt door steeds meer autobedrijven ontdekt. Zorg dat je naamsbekendheid opbouwt, bovenaan in zoekmachine staat en meer verkopen realiseert. Een belangrijk onderdeel van marketing is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.

SEO bestaat uit drie hoofdonderdelen:

  • Content
  • Technische optimalisatie
  • Linkbuilding

Veel marketeers en copywriters noemen linkbuilding als tweede, maar ik plaats dit liever onderaan. Linkbuilding is het kopen van backlinks en Google heeft al vaker gezegd dat het dit niet wil. Maar goed, even terugkomen op content en technische optimalisatie.

Het hele internet is gebouwd op content, dit is de inhoud van websites. Zonder content zou het internet er heel verlaten uitzien. Wanneer je de juiste content deelt dan bedien je de doelgroep op zijn wenken. Dit resulteert in een hogere positie in de organische zoekresultaten.

Technische optimalisatie is het op orde houden van je website. Denk hierbij aan een mobielvriendelijk ontwerp, een korte laadtijd en een goede navigatie. Besteed altijd aandacht aan SEO, en daar heb je de automotive copywriter bij nodig.

De werkzaamheden van de automotive copywriter

Van oorsprong is een copywriter iemand die activerende (reclame)teksten schrijft. Tegenwoordig wordt de term copywriter bedoeld voor iedereen die webteksten creëert. De automotive tekstschrijver heeft verschillende taken:

  • Het publiek tonen wie je bent en wat je doet
  • Uitleg geven over de diensten of producten
  • Bezoekers verleiden om een aankoop te doen of offerte aan te vragen
  • Hoger in zoekmachines scoren

Als automotive copywriter verricht ik een zoektermenonderzoek en kijk met welke concurrenten je te maken hebt. Alles om je concurrenten af te troeven en zelf hoger in Google te staan. Maar ook om je conversies op te krikken. Daarnaast draait het om het opbouwen van naamsbekendheid.

Content op je website, andere sites en social media

Juist dat laatste, het opbouwen van naamsbekendheid, doe je niet alleen via je eigen website. Dit realiseer je door content op andere sites en op social media te delen.

Content op andere sites delen kan middels gastbloggen of gesponserde blogs. Maar ook door actief mee te praten op een forum. Laat je daarnaast op social media zien. Veel automotive bedrijven vergeten dit omdat ze denken dat social media voor hun interessant is. Maar waar bevindt de doelgroep zich? Juist ja, voornamelijk op social media.

Contentmarketing is een van de makkelijkste manieren om autoriteit op te bouwen. Binnen de automotive branche is dit belangrijk, want er heerst veel concurrentie. Contentmarkteting binnen de automotive is met name geschikt voor:

  • Autofabrikanten
  • Autoverkopers
  • Garagebedrijven
  • Automonteurs
  • Autohandelaren
  • Autospuiterijen
  • Beletteringsbedrijven
  • Taxi’s, openbaar vervoer
  • Winkels en webshops in autoartikelen

(Overal waar auto staat kan ook truck, motor, bus of vrachtwagen worden gelezen).

Online adverteren

De automotive tekstschrijver helpt ook met online adverteren. Tenminste, wanneer het om het opstellen van de advertentietekst gaat. Waarom online adverteren?

Het kan niemand ontgaan zijn dat het internet de laatste jaren fors is gegroeid. Inmiddels zijn er meer dan 6 miljoen Nederlandse websites actief, en dit zal de komende tijd alleen maar toenemen. Dit betekent dat er ook steeds meer concurrentie bijkomt. Dat geeft niet, want aan de andere kant groeit de bevolking mee.

Het is echter een feit dat het, met een groter wordend internet en meer concurrentie, steeds moeilijker wordt om de doelgroep aan te spreken. Middels online adverteren is het mogelijk om in contact te komen met potentiële klanten. Denk bij online adverteren aan SEA (adverteren in zoekmachines), social media maar ook adverteren op andere websites of gebruikmaken van affiliatie marketing.

Zichtbaar zijn op social media

Hoe belangrijk is het dat een automotive bedrijf zichtbaar is op social media? Wat er ook geproduceerd of verkocht wordt, de consument is in veel gevallen de eindklant. Zelfs wanneer het de verkoop van vrachtwagens betreft, want die vervoeren grondstoffen of goederen die ook weer bij de eindklant terechtkomen. De consument dus.

En juist die consument is actief op social media. Facebook is hier nog het populairst in, maar trekt vooral een doelgroep van 30 plussers. Op Instagram ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 18 en 40, maar Instagram is juist heel visueel ingesteld. Dit is ook het geval bij TikTok waar video’s en jongeren de twee sleutelwoorden zijn.

Een zakelijk netwerk opbouwen? Dan is LinkedIn het meest geschikte sociale netwerk. Terwijl Twitter voor van alles goed is, maar alleen wanneer het delen van zeer korte berichten ook voldoende informatie biedt.

Deel niet alleen content via de website maar ook via social media. Het is mogelijk om deze twee aan elkaar te koppelen. Hierbij versterken ze elkaar, en dit werkt alleen maar positief op de naamsbekendheid en de omzet van het automotivebedrijf door.

Kosten omtrent de automotive tekstschrijver

Wat kost het inschakelen van een automotive tekstschrijver? Copywriting over automotive vraagt veel kennis en ervaring omtrent de branche, maar misschien wel nog meer kennis wanneer het op zoekmachine optimalisatie en social media aankomt. Want dat zijn de manieren om je bedrijf, product of dienst onder de aandacht te brengen.

De kosten omtrent het laten schrijven van teksten, artikelen en blogs proberen we zo laag mogelijk te houden. Daar waar anderen makkelijk € 125 of misschien wel € 200 per blog vragen, willen we hieronder blijven zitten. We kunnen in ieder geval de garantie geven dat dit goedkoper dan € 100 is. Hoe het met de kwaliteit zit? Je hebt ons in Google gevonden, dat zegt genoeg. Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan en wellicht tot snel.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven