FOMO marketing: angst om iets mis te lopen

Bijgewerkt: 20 oktober 2022

Vertel een klant dat dit de allerlaatste smartphone is en hij koopt het. Of laat doorschemeren dat die voetbalplaatjes over enkele jaren ontzettend veel waard zijn. Dan wil iedereen ze hebben. Dat is FOMO: de angst om iets mis te lopen.

FOMO marketing gaat van deze gedachte uit. Hierbij geven we de doelgroep het gevoel dat ze een geweldige kans missen, wanneer ze niet snel handelen. Dit kan een groot verschil maken tussen een gemiddelde of hoge omzet.

Wat als?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Dat vervelende gevoel en het piekeren: “wat als?” Had je dan een beter leven gehad, was je miljonair geweest of kreeg je meer aanzien? Niemand wil met dat gevoel rond te lopen. Daarom komt FOMO zoveel voor.

FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Angst om iets te missen. Je kijgt het idee dat je iets mist wanneer je niet bij een feestje bent, of je voelt druk om iets te kopen. FOMO staat ook voor het gevoel dat je het maximale uit elk moment moet halen.

Meestal ontstaat FOMO door sociale druk. Bijvoorbeeld toen iedereen tijdens de coronacrisis hele bergen wc-papier insloeg. Er was meer dan voldoende maar mensen dachten dat er een tekort aan wc-papier zou zijn. Dat is het FOMO-gevoel.

Hoe FOMO marketing werkt

Marketing bestaat uit activiteiten om een product, dienst of merk te promoten. Het doel is het opbouwen van naamsbekendheid en de verkoopcijfers omhoog jagen.

FOMO-marketing creëert sociale druk en onrust. Er wordt ingespeeld op de natuurlijke gevoelens en emoties van de mens. Uit praktijk blijkt dat deze vorm van marketing een zeer effectief en krachtig middel is.

Wat voorbeelden uit de praktijk

Zelf maak ik heel handig gebruik van FOMO-marketing. In mijn blogs is vaak te lezen dat iedereen hoog in Google wil slaan (feit 1). Vervolgens leg ik uit dat dit realiseerbaar is met SEO (feit 2). En dan sla ik toe: “wanneer jij vandaag niet start met SEO, dan doet je concurrent het” (bewustzijn). Dan komt de genadeslag: “ik heb nog enkele plekken vrij” (FOMO creëren).

Je moet eens zien wat de offerteaanvragen binnenrollen. Alleen omdat iedereen zich bewust is van concurrentie, en dat er snel actie moet worden ondernomen. Je wil immers niet dat je concurrent je voor is.

Mediamarkt is hier ook een ster in. Jaarlijks vindt de actie ‘BTW Weg Ermee’ plaats. Hierbij geeft Mediamarkt 17,36% korting (niet de 21% zoals vaak gedacht wordt). Omdat deze actie slechts enkele dagen duurt creëert dit FOMO. Ik moet NU kopen anders loop ik die korting mis. Terwijl er gedurende het jaar nog veel meer kortingsacties zijn, maar daar staat niemand bij stil.

Boekingsites doen dit ook. Wanneer je een hotelkamer bekijkt staat er vaak ‘nog maar 1 kamer vrij’. Die wil je niet mislopen, dus boek je snel de hotelkamer. In werkelijkheid zijn er nog meer kamers vrij, maar dat weet de gebruiker niet.

Maak gebruik van dit psychologisch trucje

Niets moet, alles mag. Zo zou je in het leven moeten staan, maar de werkelijkheid is dat veel mensen toch een ongewilde druk voelen. Ze moeten werken, boodschappen doen, op social media zitten en kerstkaarten sturen.

Achteraf spijt hebben is een doodzonde. Dus wanneer iedereen wc-papier koopt omdat er wordt gezegd dat dit binnenkort niet meer verkrijgbaar is, dan koop je ook een aantal pakken. En wanneer de verkoper zegt dat dit echt de allerlaatste en meest gewilde spijkerbroek is, dan neem je hem. Zelfs wanneer hij eigenlijk niet zo goed past.

FOMO-marketing is niets anders dan het toepassen van een psychologisch trucje. Hieronder geef ik een aantal technieken om met FOMO marketing aan de slag te gaan.

Werk met een tijdslimiet

Alleen deze week geldig, of nog maar enkele uren. Wanneer een websitebezoeker een tijdslimiet ziet dan voelt hij druk. Er is geen tijd voor twijfel: kopen of achteraf spijt hebben. De druk van een tikkende klok werk niet alleen online maar ook offline. Denk maar eens aan billboard reclame met hierop een actie die nog tot eind deze maand duurt.

Uiteraard werkt dit online het beste, want mensen maken via het internet sneller keuzes. Stel je een tijdslimiet in? Houd je hieraan, je moet de limiet niet plots uitstellen. Dit is slecht voor het klantvertrouwen.

Sociaal bewijs op je website

Bewijs dat je klanten echt zijn en tevreden over je producten of diensten. Social bewijs is zeer effectief, je raakt hier de klanten onderin de sales funnel mee. Oftewel de klanten die op het punt staan om een aankoop te doen. Plaats echte getuigenissen op je homepage of verkooppagina.

Bij fysieke winkels werkt sociaal bewijs ook heel goed. Wanneer het schap van een product bijna leeg is, dan is dit een teken dat consumenten het willen hebben. Dit creëert verlangen en angst om het niet meer kunnen krijgen.

Noem een groot bedrijf, een merk of een beroemdheid

Het werkt wanneer een bekendheid of een groot bedrijf de klant voorging. Denk maar eens aan de nepadvertenties die eerder op social media verschenen. ‘Marco Borsato werd rijk met bitcoin’ of ‘Adidas is fan van deze goedkope schoenen’.

Door het noemen van een bekende naam of een beroemdheid identificeert de gebruiker zich hiermee. Maar hoe leuk het ook is, je mag dit alleen wanneer het ook echt zo is. Nepclaims of nepadvertenties mogen niet.

Wat je wel kunt doen is een bekende influencer of blogger aanspreken. Wanneer deze je product, dienst of merk promoot dan heeft dit een groot FOMO-effect. Als Cristiano Ronaldo die sportdrank gebruikt, dan moet het wel geweldig zijn!

Bied bundelvoordeel

Je kent het wel, je betaalt € 50 voor een internetabonnement en nog eens € 50 voor kabeltelevisie. Maar wanneer je deze twee samen afneemt dan betaal je slechts € 90. Dit is een bekend voorbeeld van bundelvoordeel.

Het werkt bijna altijd: consumenten of B2B-klanten kopen meer wanneer ze korting krijgen. Want dat extra voordeel, dat kunnen ze natuurlijk niet laten liggen. Stel je voor dat dit voordeel er volgende maand niet meer is!

Bundelvoordeel kan bij verschillende branches flink wat vuurwerk opleveren. Dit geldt niet alleen voor de provider maar ook voor winkels en webshops, verzekeraars en online diensten.

Wanneer je bundelvoordeel in combinatie met een tijdslimiet aanbiedt dan werkt dit helemaal geweldig. Wees ook creatief met zinnen als ‘op = op’ of ‘zolang de voorraad strekt’. Trek ook de aandacht met een zin in de trant van ‘dit mag je niet missen’.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven