Gemeentegids vermelding, is dit echt of nep?

Steeds meer ondernemers krijgen een telefoontje over vermelding in een gemeentegids. Tegen betaling wordt het bedrijf in de gemeentegids opgenomen. Dit levert extra klanten op, zo zou je denken. Helaas blijkt dat een aantal van deze ‘gemeentegidsen’ helemaal niet door de gemeente zelf wordt uitgegeven.

Gaat het hier om oplichting? Niet direct, want een uitgever mag het best een gemeentegids noemen. Het versturen van een nepfactuur valt wel onder oplichting. In 2020 ontvingen honderden ondernemers een nepfactuur, waarna verschillende websites hier aandacht aan besteedden.

De vraag is of je nog wel aan een gemeentegids vermelding moet doen. Ja, het kan wat opleveren wanneer je dit in de officiële gemeentegids doet.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Definitie van de gemeentegids

Vroeger, toen er nog geen drempels en smartphones waren, werd een gemeentegids door de plaatselijke gemeente uitgegeven. Hierin stond alle belangrijke informatie omtrent gemeentediensten, vrijwilligerswerk, instellingen en andere informatie.

Het is niet zo dat dit soort gemeentegidsen zijn verdwenen. Tegenwoordig zijn ze in digitale vorm te krijgen. Je leest alle informatie op de gemeentelijke website. Een papieren gemeentegids wordt zelden nog verstrekt.

Het verschil tussen echte en ‘nep’ gemeentegidsen

Dan heb je nog de gemeentengidsen zonder dat hier een gemeente aan vastzit. Hierin staat geen informatie dat door de gemeente is verstrekt, maar is het voornamelijk een advertentieplatform. Misleiding? Nee, het is niet verboden om je gids de naam ‘gemeentegids’ te geven. Het is namelijk geen beschermde naam.

Vroeger had je papieren versies van deze zogenaamde gemeentegidsen, tegenwoordig zijn ze allemaal online. Een goed voorbeeld van een niet officiële gemeentegids is de website degemeentegids.nl, uitgegeven door een bedrijf dat geregistreerd staat op een Amsterdams adres waar meerdere kantoren worden verhuurd. Afzender onbekend zou je kunnen zeggen. Een ander voorbeeld is gemeentegidsnederland.nl, zonder vestigingsadres.

Wordt er in de gids niet verwezen naar de contactgegevens van de gemeente zelf of is niet bekend wie de gids heeft uitgegeven? Dan gaat het zeker niet om een officiële gemeentegids.

Hoe zit het dan met een gemeentegids vermelding?

Ondanks digitalisering is het nog steeds mogelijk om een vermelding in de lokale gemeentegids te krijgen. De gemeente zal hiervoor geen contact met ondernemers zoeken, dit moeten ze zelf doen. Meestal verloopt dit via de digitale gemeentegids, waarbij je via het navigatiemenu naar ‘vermelding’ gaat.

Word je benaderd voor een gemeentegids vermelding, dan is het aan te raden om de volgende zaken goed in acht te nemen.

Controleer de uitgeverij

Weet met wie je zaken doet. Geef geen toestemming voor een vermelding in de gemeentegids zonder dat je weet wie deze aanbieding doet. Controleer wie de gids uitgeeft. Je hebt het recht om dit te vragen, de beller (of mailer) heeft hier eerlijk antwoord op te geven.

Zeg nooit ‘ja’ op een aanbieding

Telefonische verkopers zijn zeer gehaaid, ook die van de nep- gemeentegidsen. Geef nooit akkoord op een vermelding in de (online) gemeentegids. Wel kun je vermelden dat je de aanbieding liever per e-mail ontvangt om hier nog eens goed naar te kijken.

Wees voorzichtig met uitingen zoals “ik ga akkoord” of “ik vind het wel interessant”. De ander kan dit als akkoord opvatten.

Betaal geen nepfactuur

Het is menig ondernemer overkomen: een nep factuur ontvangen voor plaatsing in de gemeentelijke gids. Alleen weet jij nergens van. Heb je nergens opdracht toe gegeven, dan is het aan te raden om deze factuur niet te betalen. Stuur een aangetekende brief naar het bedrijf in kwestie. Vraag om bewijs omtrent jouw opdracht of goedkeuring. Het bedrijf moet het altijd kunnen bewijzen, anders hebben ze helemaal geen recht om een factuur te sturen.

Het gaat niet altijd om een nep factuur, maar soms om een verkapte offerte. De offerte is op een slinkse manier opgesteld waardoor hij nog het meeste weg heeft van een factuur. Sommige ondernemers zijn vanwege tijdgebrek of misschien wel uit angst geneigd om dit soort facturen te betalen. De betaling wordt gelijk als goedkeuring voor de opdracht gezien, je zit er dus aan vast.

Kap telefonisch contact zo snel mogelijk af

Een uitgever van een gemeentegids belt je over een mogelijke vermelding. Kap het telefonisch gesprek direct af. Zeg dat je contact via de e-mail wil. Het probleem met telefonisch contact is dat je per ongeluk een mondelinge toezegging kunt doen. Dat wil je niet, daarom is communicatie via de e-mail een stuk veiliger. Bovendien heb je direct bewijs vastliggen.

Heb je een nep factuur ontvangen, neem dan zeker geen telefonisch contact op. Je hebt er vrij weinig aan wanneer je een telefonische toezegging krijgt, je wil zoiets op mail of papier vast hebben liggen.

Is een gemeentegids vermelding zinvol?

Het staat een ieder vrij om voor een vermelding in een van de (nep)gemeentegidsen te gaan. Of het ook echt nuttig is? Nee, dit soort websites is niet echt goed vindbaar in zoekmachines. Neem nu de website de gemeentegids.nl, die volgens Ubbersuggest een maandelijks organisch verkeer van 4500 (sept.2022) heeft. Dit kan misschien iets meer zijn maar dan is het nog steeds erg weinig.

Het is veel zinvoller om je eigen website hoger in Google te krijgen. Het kost wat tijd en inspanning, en mogelijk ook wat geld, maar je profiteert dan wel van een langdurige zichtbaarheid. Bovendien heb je invloed op de manier waarop je in Google vermeld staat, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een nieuwe hoge factuur.

Dit moet het (ongeveer) kosten

Een gemeentegidsvermelding is niet heel goedkoop. Voor een banner van een maand betaal je ongeveer € 90, gedurende zes maanden betaal je ongeveer € 450 (exclusief btw) *. Gezien het lage bezoekersaantal is dit vrij prijzig.

*Gemiddelde prijzen, gevonden bij de verschillende aanbieders (2022).

Adverteren in zoekmachines levert meer op, maar SEO is en blijft het meest waardevol.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.