Waarom een goede website speed belangrijk is

Bijgewerkt: 14 september 2022

Google bepaalt aan de hand van honderden factoren of een website goed of slecht is. Een van die factoren is de websitespeed oftewel de laadsnelheid. Hoe trager een website laadt, hoe ongeduldiger de bezoeker wordt en afhaakt.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 52% van de bezoekers afhaakt wanneer de website langer dan 2,5 seconden nodig heeft om te laden. We zijn een stuk ongeduldiger geworden dan vroeger, toen moesten we wel 40 seconden wachten en dat deden we met alle liefde. Het is heel belangrijk om die ongeduldige bezoeker op zijn wenken te bedienen. Werk daarom aan een goede website speed.

De websitespeed kan je website maken of breken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoe geïrriteerd raak je wanneer een website ontzettend traag reageert? Je wordt ongeduldig, kijkt nerveus om je heen en dan gebeurt het: je klikt op de ‘terug-knop’. Zo belandt je weer bij de organische zoekresultaten, waarna je op het volgend resultaat blijkt. De tweede website laadt een stuk sneller dus je blijft hier een tijdje rondhangen.

Het is duidelijk dat de websitespeed een website kan maken of breken. De trage website is zijn bezoeker kwijt. Dat is nog niet het ergste, want hij verliest ook aan ranking. Dit komt omdat de bezoeker tekort op de website bleef, en bovendien heeft teruggeklikt naar de zoekmachine. Dat is voor de zoekmachine een signaal dat je website niet interessant was.

Een hoog bouncepercentage wanneer je website te langzaam is

Trage website hebben over het algemeen een hoog bouncepercentage. Dit is het percentage bezoekers dat slechts één pagina bekijkt en vervolgens de website verlaat. Een hoog bouncepercentage is niet per definitie slecht want het is ook een beetje afhankelijk van de branche, niche en het onderwerp. Maar wanneer het bouncepercentage hoger ligt dan bij vergelijkbare websites, weten zoekmachines dat gebruikers de website niet nuttig vinden.

Zoiets kan een negatieve invloed hebben op je rankings. Het is dus goed om het bouncepercentage in de gaten te houden en te kijken of dit in relatie hangt met een trage website.

46% van de gebruikers komt nooit meer terug

Wanneer een gebruiker een slechte ervaring met een website heeft, zoals een te lange laadtijd, dan is de kans groot dat hij nooit meer terugkomt. 46% van de gebruikers* geeft aan dat ze ‘slechte websites’ nooit meer willen bezoeken. 64% van de online shoppers vertrekt bij een slechte laadtijd de webshop en koopt het product ergens anders.

*Bron: LoadStorm, Econsultancy

Hoe je de websitespeed controleert

Ondervind je problemen met de websitespeed? Vaak kom je hier achter voordat je de eigen website bezoekt. Dit is echter geen goede meettechniek, want het is slechts een momentopname. Het is beter om op regelmatige basis een test uit te voeren.

Speedlab is een goede tool om de snelheid van de website te testen. Je kunt namelijk testen op verschillende besturingssystemen waaronder Windows, OS X, Android en iOS. Een andere goede meettool is PageSpeed Insights. Probeer ook eens die van GTmetrix.

Wanneer je verschillende tools gebruikt zul je merken dat je website telkens weer anders scoort. Een en ander is afhankelijk van het gekozen besturingssysteem maar ook vanaf welke locatie is getest.

Hoe je de testresultaten moet interpreteren

PageSpeed Insights geeft aan dat een van mijn drukst bezochte websites (meer dan 2 miljoen bezoekers per maand) een laadsnelheid van 1,1 seconde heeft. Speedlab zegt dat dit 2,70 seconden is en GTMetrix geeft 1,3 seconden weer. Wie moet je nu geloven? Alle drie een beetje.

Door gebruik te maken van verschillende tools wordt je website vanuit verschillende hoeken benaderd. Dit geeft je een algemeen beeld met betrekking tot de snelheid en welke problemen er optreden. Haal de problemen naar voren en breng ze duidelijk in kaart. Werk aan een oplossing voor deze problemen zodat je website sneller wordt.

Houd er rekening mee dat de waarden altijd een inschatting zijn en per dag, per uur en zelfs per seconden kunnen variëren.

Oorzaken van een zeer trage website

Er zijn verschillende factoren die de snelheid van je website omlaag halen. Bijvoorbeeld grote afbeeldingen en video’s, te veel of onjuist verwerkende scripts, een overmaat aan advertenties en te lange pagina’s.

Hosting bepaalt ook of je website snel of langzaam is. Goedkope webhosting is interessant maar het zorgt ervoor dat de website speed zeer slecht is. Dit komt omdat goedkope hostingbedrijven de servers vaak in Amerika of andere landen hebben staan. De weg van Amerika naar Nederland is een stuk langer dan wanneer de server in Nederland zelf staat.

Kijk ook eens kritisch naar de vele plugins die je gebruikt. Meer dan de helft van de plugins zijn nutteloos. Verwijder die van je website, je merkt dat hij hierdoor een stuk sneller wordt. Tip: verwijder vooral ongebruikte plugins, maar kijk ook of de gebruikte plugins echt meerwaarde bieden.

De websitesnelheid regelmatig testen

Een websitespeed test is niet heilig, maar het is wel aan te raden om deze test regelmatig uit te voeren. Zo evalueer je de websiteprestaties op specifieke browsers en apparaten. Bedenk dat de website speed zeker van invloed is op je rankings. Het is dan ook een belangrijk SEO onderdeel.

Merk je dat je website trager is dan normaal of dat je hier problemen mee ondervindt? We kunnen je hierbij helpen, neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven