De beste SEO’er steelt van anderen

Beter goed gejat dan slecht bedacht, het is een wijsheid die door webmasters wordt gehekeld. Je wil niet dat je content door anderen wordt overgenomen. Dat mag ook niet want dit is een schending van het auteursrecht. Daarnaast is het slecht voor de organische ranking, want zoekmachines moeten een keuze maken tussen duplicate content.

Uit onderzoek blijkt dat de beste SEO’ers van anderen stelen. Ze weten hoe ze het spel moeten spelen en worden hierdoor succesvol. Hier kunnen we een hoop van leren.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het geheim van een goede SEO’er of marketeer

Doen alsof de concurrentie niet bestaat is de slechtste gedachte die je kunt hebben. De concurrent is aanwezig en zit waarschijnlijk in jouw vaarwater. Sterker nog, de concurrent kan zo hinderlijk zijn dat deze klanten en omzet bij je weghaalt.

Een goede SEO’er of marketeer is zich bewust van de concurrentie. Hij is in staat om diens ideeën of strategie te stelen en zo de eer op te strijken. Maar wel op een vriendelijke manier. Dat is het geheim van de meest succesvolle SEO tekstschrijvers of SEO experts.

Een gevecht om de gunst van zoekmachines

In de wereld van SEO is het vechten om de beste positie in de zoekresultaten. SEO’ers zijn zich dagelijks bewust van de aanwezigheid van concurrenten. Ze doen hun best om hun eigen websites of die van hun klanten boven die van concurrenten te krijgen.

Meestal gebeurt dit middels analyse van de eigen site en een zoektermenonderzoek. Dit levert waardevolle data op en helpt bij het creëren van content. Maar het is geen manier om succesvol te worden.

Van anderen stelen helpt in het vergroten van je succes

Je steekt bloed, zweet en tranen in goede content en een juiste strategie. Dat de website steeds hoger in Google komt te staan is een cadeautje. Wat zeg ik, het is de kers op de lekkerste taart die je ooit geproefd hebt. Hoeveel tijd heb je besteed aan het vinden van nieuwe onderwerpen en het schrijven van de artikelen? Hoe moeilijk was het om een strategie op te stellen? Waarschijnlijk heeft dat je meer tijd gekost dan je lief was.

Vergroot je succes met het stelen van andermans ideeën en strategie. Zeg ik nu iets illegaals? Nee, je mag andermans ideeën straffeloos overnemen. Al helemaal wanneer het om ideeën omtrent inhoud, onderwerp of werkwijze gaat.

De meest succesvolle websites of mensen die zich met SEO bezighouden doen dit. Ze liften mee op het succes van anderen.

Verschil tussen ideeën en content stelen

Het is niet de bedoeling dat je artikelen of teksten van anderen één op één overneemt. Dit is in strijd met het auteursrecht en ook slecht voor je ranking. Bovendien is het onethisch, en je haalt je de woede van anderen op je hals.

Content stelen doe je dus niet, maar het idee hiervoor juist wel. Bezoek de website van je grootste concurrent en kijk welke artikelen op deze website goed scoren. Haal inspiratie uit de onderwerpen.

Het geheim zit hem in het verbeteren van de concurrerende content. Neem het onderwerp over, gaat hier dieper op in en voeg nieuwe informatie toe. Google ziet dat jouw onderwerp beter is en zal deze hoger in de organische zoekresultaten plaatsen.

Wek interesse met betere titels

Je kunt niet voorkomen dat jouw content grotendeels hetzelfde is als je grootste concurrent. Dit komt omdat jullie binnen dezelfde branche of niche werkzaam zijn en ook dezelfde doelgroep hebben.

Kijk goed naar de titels die concurrenten in hun blogs of artikelen gebruiken. Is het een geweldige titel die de interesse van gebruikers wekt? Of ben je van mening dat de titel veel sterker kan? Wanneer je het een slechte titel vindt, breng dan zeker niet je concurrent op de hoogte. Bedenk een betere titel en gebruik deze bovenaan je blogpost.

Kijk welke content op social media voor concurrenten echt werkt

Social media is een geweldig platform om meer verkeer naar je website te krijgen. Elke bezoeker is er één en met de juiste social media posts trek je honderden bezoekers naar je toe. Met betrekking tot linkbuilding weegt social media niet meer zo zwaar, maar je wil juist onder de aandacht komen.

Het is moeilijk om goede social media postst te bedenken. Kijk daarom welke content je concurrenten delen en wat de meest succesvolle posts zijn. Wat voor de ene werkt moet ook voor de ander werken, mits dit in dezelfde branche is. Jullie hebben namelijk dezelfde doelgroep en mogelijk delen jullie ook een aantal volgers. Schroom dus niet om de social mediakanalen van je concurrenten af te struinen.

Stuur betere nieuwsbrieven

Dit is een techniek die heel goed werkt en waarmee je de concurrent verslaat. Schrijf je in voor de nieuwsbrieven van je concurrenten. Doe dit met een apart e-mailadres zodat ze niet weten dat jij het bent. Lees de nieuwsbrieven aandachtig door en bepaal of de inhoud interessant is voor jouw doelgroep.

Gebruik relevante inhoud om een eigen nieuwsbrief op te stellen. Haal de beste ideeën omhoog, verzin een beter e-mail onderwerp en verstuur de nieuwsbrief naar je klanten of abonnees. Doordat je de (slechte) nieuwsbrief van je concurrent hebt verbeterd, verhoog je de conversie. Het mooie is dat het je nauwelijks moeite heeft gekost.

Is dit allemaal wel legaal?

Je maakt je vast zorgen over de legaliteit van het overnemen van ideeën of strategieën. Ja, dit is volkomen legaal. Je mag een geheel eigen invulling aan een bestaand idee geven. Soms is het een grijs gebied en in andere gevallen is er sprake van een auteursrechtinbreuk. Hoe gedetailleerder een idee is, hoe groter de kans dat je dit idee niet over mag nemen. Maar een idee voor een blogonderwerp, een lay-out of een foto mag best als inspiratie dienen.

Ook mag je een strategie overnemen. Wanneer je concurrent dagelijks een blogpost plaatst en daarnaast op bepaalde zoektermen in Google adverteert, spreek je van een strategie. Je mag exact dezelfde strategie voeren.

Wees dus niet bang om aan de haal te gaan met ideeën en strategieën. De grootste SEO’ers hebben hier veel succes mee behaald.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.