Hoe succesvol is online marketing?

Bijgewerkt: 25 augustus 2023

Iedereen zegt dat je aan online marketing moet doen. Het is succesvol, maar niemand vertelt waarom dit zo is. Ken je de echte reden waarom sommige marketingstrategieën effectief en goedkoop zijn?

Het is mijn taak om jou te laten zien wat de effecten van online marketing zijn. Hierbij is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende marketingvormen. De ene strategie is succesvoller dan de ander, iets dat te maken heeft met kennis en vaardigheden maar ook wat de doelgroep en de doelstelling is.

Meer weten over marketingstatistieken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je kunt pas weten hoe succesvol online marketing is, wanneer je toegang hebt tot verschillende statistieken. Het maakt veel verschil of jij je richt op SEO, social media of e-mail marketing. Je wil van tevoren weten welk platform of kanaal je gaat gebruiken, welke technieken je in moet zetten en wat het gaat kosten.

Statistieken laten je ook zien wat de digitale marketingtrends zijn. Met dit soort inzichten ben je een van de eersten die een nieuwe strategie toepast en hierdoor meer succes heeft. Zo blijf je jouw concurrenten voor.

De waarde van digitale marketing

Wereldwijd wordt er in 2023 ruim 500 miljard dollar aan digitale marketing uitgegeven. Nederland beslaat slechts een klein stukje van de marketingtaart. Maar dan heb je het nog steeds over enkele miljoenen euro’s.

Misschien schrik je van dit soort bedragen, maar er wordt echt zoveel aan online marketing besteed. Dit komt omdat het betrekkelijk goedkoop is en een grote effectiviteit met zich meebrengt. Daarnaast is het via het internet heel makkelijk om de doelgroep te bereiken. Simpelweg omdat er verschillende platforms en kanalen voor je klaarstaan.

Geschat wordt dat in 2026 meer dan 785 miljard dollar naar online marketing gaat. Ja dat is veel en dat zal de jaren daarna alleen maar toenemen.

Website design is minder belangrijk

Ondanks dat webdesigners je vertellen hoe belangrijk het ontwerp van een website is, speelt dit een minder grote rol. Daar waar ongeveer 500 miljard dollar naar digitale marketing gaat, wordt nog geen 11 miljard dollar aan webdesign uitgegeven. Hoe kan dit?

Een succesvolle online aanwezigheid is een combinatie van verschillende factoren. Content is heel belangrijk, gevolgd door social media. Maar ook webdesign, online adverteren, e-mail marketing en influencer- samenwerkingen bepalen het succes.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat klanten vooral kijken of een website vertrouwen uitstraalt, functioneel is en ook een doel heeft. Sommige populaire websites hebben design uit de jaren 90 en weten toch hoge omzetten te realiseren. Dit laat zien dat design niet allesbepalend is.

Het slagingspercentage van online marketing

Laten we kijken naar het slagingspercentage, want je wil weten wat je investering waard is. Gaat het om PPC-advertenties, waarbij je per klik betaalt, dan is het slagingspercentage als volgt:

Voor elke euro die je uitgeeft, retourneer je twee euro. Dit betekent dat PPC-advertenties een ROI hebben van 200%.

Toch is dit niet het hoogste slagingspercentage. E-mailmarketing is veel effectiever. Elke bestede euro levert je ruim 35 euro op. Daar komt nog bij dat e-mail marketing betrekkelijk goedkoop is. Je kunt dus zeggen dat dit veel effectiever is dan online adverteren, maar het brengt ook wat meer werk met zich mee.

De beste ROI (rendement op investering) gaat naar content marketing en SEO. Elke bestede euro levert een dikke 45 euro op. Maar alleen wanneer je de juiste strategie volgt en met de goede mensen samenwerkt.

Affiliate marketing heeft de laagste ROI maar hé, het levert nog steeds winst op. Dus zelfs dit is een goede keuze.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO realiseert een hoog rendement op de investering. Hoe hoog de ROI is, hangt van de kosten af. Wie een dure copywriter of marketeer inhuurt heeft over het algemeen een lagere ROI dan wie voor een goedkopere aanbieder gaan. Dit komt omdat duurdere aanbieders niet per se betere resultaten opleveren.

Google heeft een wereldwijd marktaandeel van ruim 85 %. Over de afgelopen jaren heeft Google wat aan marktaandeel in moeten leveren. Bing laat juist een groei zien en heeft in 2023 een marktaandeel van ongeveer 11% (desktop/ Nederland).

De meeste marketeers richten zich alleen op zoekmachine Google. Ik denk dat ik een van de weinigen ben die zich ook op SEO voor zoekmachine Bing richt. Dit doe ik omdat ik weet dat Bing in de toekomst een groter marktaandeel gaat krijgen. Zoekmachine optimalisatie voor Google of Bing kent een aantal kleine verschillen. Wie hier rekening mee houdt haalt het beste uit online marketing.

Het effect van bloggen

Content vormt een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Meer dan 55% van al het websiteverkeer (wereldwijd) komt vanuit organische zoekopdrachten.

Steeds meer bedrijven bloggen. Dit doen ze om op een toegankelijke en persoonlijke manier informatie met de doelgroep te delen. Blogs zijn niet alleen populair maar ook effectief. Het realiseert 57% meer verkeer naar de website.

Blogs zijn een belangrijke mediavorm, maar zijn ingehaald door video’s. Het publiek kijkt liever naar video’s dan dat ze blogs lezen. Toch blijft bloggen een goede strategie om verkeer naar een website te trekken.

Het is een feit dat de blogmarkt verzadigd is. Het heeft dan ook geen zin om een nieuwe blogsite te starten die gericht is op een brede niche. Verder zijn YMYL-niches niet meer zo winstgevend, ze worden gedomineerd door grote bedrijven.

Online beoordelingen

Digitale marketing gaat veel verder dan adverteren of zoekmachine optimalisatie. Online beoordelingen oftewel reviews spelen een belangrijke rol bij aankoopbeslissingen. 93% van de consumenten leest online beoordelingen voordat ze een product kopen. Bij het afnemen van diensten vertrouwen mensen eerder op hun eigen gevoel.

Het is belangrijk dat bedrijven op online beoordelingen reageren. Consumenten geven namelijk 50% meer uit bij bedrijven die dit doen. Dit komt omdat consumenten meer vertrouwen krijgen in het bedrijf, het is immers bereid om problemen op te lossen.

Hoe succesvol is online adverteren?

Elke euro die je aan PPC-advertenties uitgeeft, levert het dubbele op. Online adverteren vergroot de naamsbekendheid van bedrijven. Hierdoor hebben bedrijven 155% meer kans om iets aan consumenten te verkopen.

Er wordt vooral veel gebruik gemaakt van retargeting-advertenties. De kans dat consumenten via een retargeting-advertentie iets kopen, is ruim 70% groter dan bij normale advertenties. Dit wil niet zeggen dat display advertenties slecht zijn. Gebruikers die dit soort advertenties onder ogen krijgen, laten meer zoekactiviteit zien. Ze zijn nieuwsgierig geworden en zoeken informatie op die ze in de advertentie zagen staan.

Online adverteren is effectief want het zorgt voor ongeveer 15% van het totale websiteverkeer. Aan de andere kant is online adverteren duur en heeft het een korte termijn effect. Overigens zijn internetadvertenties niet altijd succesvol. Dit hangt van de branche en het aanbod af. B2B-advertenties doen het niet zo goed, en de ROI op advertenties met betrekking tot diensten is ook een stuk lager. Adverteren omtrent producten, gericht op consumenten, is het meest succesvol.

Adverteren kan op verschillende kanalen, bijvoorbeeld in zoekmachines of op social media. Over het algemeen hebben Facebookadvertenties een zeer hoge ROI, vooral wanneer je dit vergelijkt met Googleadvertenties. Bing-advertenties hebben een zeer lage ROI maar dit komt omdat het marktaandeel van deze zoekmachine niet zo groot is.

Het negeren van online advertenties

Wanneer je gebruik maakt van Google advertenties, is de doorklikratio gemiddeld 18%. Dit betekent dat 18% van de mensen op een Google Ad klikt. 70% wordt 80% van de mensen heeft zichzelf aangeleerd om online advertenties te negeren.

De bevolking is advertentiemoe geworden. Dit komt door het grote aanbod opdringerige advertenties. Daarom is het belangrijk dat advertenties opvallen en de doelgroep aanspreken. Bedrijven die hier geen rekening mee houden geven veel geld aan adverteren uit, zonder dat dit effect heeft.

Andere dingen die je moet weten

Je website moet geloofwaardig zijn voordat klanten je aanbod vertrouwen. Doe er alles aan om autoriteit op te bouwen en het vertrouwen van het publiek te winnen.

Werk bijvoorbeeld met garanties zoals een geld-terug garantie. Voeg getuigenissen van klanten aan je website en advertenties toe. Hierdoor wek je meer vertrouwen.

Welke vorm van online marketing je ook kiest, het heeft (bijna) altijd effect. Zorg dat je het op de juiste manier toepast en durf hulp te vragen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven