De meest voorkomende fouten in zoekmachine optimalisatie

Bijgewerkt: 25 maart 2023

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is geweldig! Het helpt je om hoger en zoekmachines te ranken. Meer verkeer en een hogere omzet, dat wil toch iedereen? Ja maar niet voor iedereen haalbaar. Dit komt omdat er ontzettend veel fouten met zoekmachine optimalisatie worden gemaakt.

In deze blog vind je de meest voorkomende fouten. Neem ze goed door want dit voorkomt dat je dezelfde fouten maakt.

Keyword stuffing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Keyword stuffing is een praktijk waarbij een website te veel zoekwoorden in een pagina stopt. Dit is een poging om hoger in zoekmachines te scoren. Dit wordt gezien als een black hat SEO-techniek. Wanneer je dit toepast zorgt het voor een lage kwaliteit score van de pagina door zoekmachines. Het gevolg is dat de pagina lager in de zoekresultaten wordt gerangschikt.

Keyword stuffing is een verouderde techniek. Het werkte vroeger om met deze techniek hoger in zoekmachines te scoren. Vooral in de begindagen van SEO. De gedachte was dat hoe vaker een zoekwoord op een pagina voorkwam, hoe relevanter de pagina voor dat zoekwoord was. Uiteindelijk leidde dit tot overmatig gebruik van zoekwoorden. Je kunt je voorstellen dat dit voor een slechte gebruikerservaring zorgde.

Zoekmachines zijn tegenwoordig erg geavanceerd. Ze kijken naar meerdere factoren om te bepalen hoe relevant een pagina voor een bepaald zoekwoord is. Het aantal zoekwoorden is nog steeds belangrijk, maar het is slechts één factor.

Het is belangrijk om zoekwoorden op een natuurlijke en organische manier in de content te verwerken. De zoekwoorden mogen de leesbaarheid van de tekst niet negatief beïnvloeden. Ook moeten ze relevant zijn voor de inhoud van de pagina.

Content van slechte kwaliteit

Inhoud van lage kwaliteit reeds tot een slechte gebruikerservaring. Hierdoor zijn gebruikers sneller geneigd om de website te verlaten. Ze gaan op zoek naar concurrerende websites die betere informatie bieden. Met inhoud van lage kwaliteit rank je lager in zoekmachines. Dit beïnvloedt de hoeveelheid verkeer naar de website.

Toch zijn er nog steeds websites die zich richten op het creëren van zoveel mogelijk content. Zonder hierbij naar de kwaliteit te kijken. Wanneer inhoud niet relevant is dan heeft het een negatief effect op de rankings. Ook wanneer inhoud voor zoekmachines is geschreven dan gaat het vaak om lage kwaliteit pagina’s.

Het is daarom belangrijk om je bezig te houden met het creëren van kwalitatieve content. De inhoud moet meerwaarde aan gebruikers te bieden. Maar natuurlijk ook relevant zijn. Investeer in onderzoeken naar de behoeften en interesses van de doelgroep.

Onjuiste interne linkstructuur

Een onjuiste interne linkstructuur door beïnvloedt de gebruikerservaring ernstig. Het is daarom belangrijk om te begrijpen wat een goede interne linkstructuur inhoudt en hoe je deze optimaliseert.

Een van de meest voorkomende fouten is het plaatsen van te veel links op één pagina. Plaats alleen relevante links en zorg ervoor dat de linktekst duidelijk en relevant is.

Een andere fout is het plaatsen van links op onjuiste plaatsen, zoals in de voettekst of de navigatiebalk. Dit leidt tot verwarring bij gebruikers en zoekmachines, dit gaat ten koste van de prestaties van de website.

Geen gebruik van title tags en meta descriptions

Het ontbreken van title tags zorgt ervoor dat zoekmachines de inhoud van de pagina niet goed begrijpen. Dit resulteert in lagere rankings in de zoekresultaten en minder verkeer naar de website. Bovendien zorgt het ontbreken van een title tag ervoor dat gebruikers niet begrijpen waar de pagina over gaat. Hierdoor zijn ze minder snel geneigd zijn om erop te klikken.

Het ontbreken van meta descriptions heeft een negatief effect op de ranking en CTR van een website. Meta descriptions geven zoekmachines en gebruikers een samenvatting van de inhoud van de pagina. Zonde meta description genereert de zoekmachine er zelf een. Dit is niet altijd de beste beschrijving van de pagina.

Onjuist gebruik van afbeeldingen

Een veelvoorkomende fout is het gebruik van afbeeldingen van lage kwaliteit. Dit zorgt ervoor dat de afbeelding er onscherp of pixelachtig uitziet. Dit vermindert de gehele kwaliteit van de website. Daarnaast vertragen te grote afbeeldingsbestanden de laadtijd van de website vertragen. Je begrijpt dat dit van invloed is op de ranking in zoekmachines.

Een ander probleem is het gebruik van afbeeldingen die niet relevant zijn voor de inhoud van de website. Dit is verwarrend voor gebruikers: het leidt af van de boodschap. Kies afbeeldingen die relevant zijn voor de inhoud en de boodschap ondersteunen.

Het gebruik van afbeeldingen zonder juiste bronvermelding kan voor problemen zorgen. Gebruik alleen afbeeldingen waarvoor je toestemming van de eigenaar van het auteursrecht hebt. Zorg ook voor een correcte bronvermelding. Dit voorkomt dat de eigenaar van de afbeelding een claim indient voor schending van het auteursrecht.

Geen mobiele responsiviteit

Een website zonder mobiele responsiviteit kan er op een mobiel apparaat anders uitzien dan op een desktop. Het kan zijn dat de tekst te klein is om te lezen of dat afbeeldingen niet goed worden weergegeven. Dit is frustrerend voor gebruikers. Ze zullen de website verlaten en op zoek gaan naar een site die wel mobiel responsief is.

Google houdt rekening met de mobiele ervaring van een website. Mobielvriendelijke website scoren hoger in de zoekresultaten. Is jouw website niet mobiel responsief, dan beïnvloedt dit je positie in de zoekresultaten op een negatieve manier. Dit vermindert het verkeer en de conversies.

Het is dus belangrijk om te zorgen dat je website mobiel responsief is. Dit doe je middels een responsive design. Hierbij past de website zich aan de grootte van het scherm. Een CMS regelt dat automatisch. Er zijn ook verschillende tools en frameworks voor de ontwikkeling van mobiel responsieve websites.

Verwaarlozen van lokale SEO

Lokale SEO is een belangrijk aspect van de zoekmachine optimalisatie. Toch wordt dit door veel bedrijven verwaarloosd. Wanneer je als bedrijf lokaal actief bent dan is het belangrijk om je aanwezigheid voor lokale zoekresultaten te vergroten. Wanneer je dit niet doet en heeft een negatieve invloed op je online zichtbaarheid.

Volgens Google zijn 45% van de zoekopdrachten gerelateerd aan lokale bedrijven. Lokale zoekopdrachten leidt tot een hogere omzet. Nog een belangrijk ding is dat je met lokale SEO tussen de concurrentie opvalt. Dat kan het verschil maken tussen succes of altijd aan de onderkant blijven hangen.

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool voor bedrijven. Gebruik deze tool voor het optimaliseren van je online aanwezigheid. Dit doe je door correcte informatie weer te geven. Denk hierbij aan contactgegevens en openingstijden. Verder kunnen klanten via deze tool een rode View achtergelaten. Positieve views geven meer vertrouwen.

Geen gebruik van Google Analytics

Het is belangrijk om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op je website. Dit helpt om de gebruikerservaring te verbeteren. Ook kun je de website beter op de wensen en behoeften van bezoekers aanpassen. Een grote fout in zoekmachine optimalisatie is het negeren van Google Analytics. Hierdoor mis je belangrijke informatie omtrent het gedrag van websitebezoekers.

Het is niet zo dat gedetailleerde webanalysegegevens het succes van je website bepaalt. Hier is veel meer voor nodig waaronder webdesign en gebruikerservaring. Toch helpen dit soort analysegegevens om je website te optimaliseren.

Naast Google Analytics zijn er nog andere tools om je website te analyseren. Bijvoorbeeld Matomo (voorheen Piwik), een open-source webanalysetool die vergelijkbaar is met Google Analytics. Andere alternatieven zijn Clicky en Open Web Analytics.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven