Duplicate content penalty – het zwaard van Damocles

Kun je altijd een duplicate te content penalty krijgen? Het eenvoudige antwoord is “nee”. Toch betekent dit niet dat je zomaar content van anderen over kunt nemen. Duplicate content is als het zwaard van Damocles: de kans dat je niet meer vindbaar bent in Google is continu aanwezig. Daarom is het zo belangrijk om dubbele content aan te pakken (en natuurlijk te vermijden).

Je krijgt niet zomaar een penalty van Google

Vaak wordt beweerd dat de duplicate content penalty bestaat. Google zegt zelf dat er niet direct een penalty op basis van dubbele inhoud wordt uitgedeeld. Je krijgt een penalty, en dat is de zwaarste straf die Google uitdeelt, wanneer jij je behoorlijk misdraagt. Bijvoorbeeld het kopen van backlinks, Google verbiedt dit. Een penalty bestaat uit het verdwijnen van je website uit de organische zoekresultaten.

Omdat dubbele inhoud vaak onbewust voorkomt zal Google je hier niet zomaar op afstraffen. Maar zelfs wanneer je bewust content van anderen overneemt is het niet zo dat je hier direct straf voor krijgt. In dit geval mag je dus het stoute jongetje van de klas zijn. Let wel op want wanneer je duplicate content plaatst om de zoekmachine te beïnvloeden, dan kan Google wél een straf uitdelen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Duplicate content penalty komt in de praktijk zelden voor

Waarom wordt er toch zo vaak over de duplicate content penalty gepraat? Anderen proberen je hiervoor bang te maken. Terecht want niemand vindt het leuk om zijn of haar content op andere websites tegen te komen. Alleen al uit sociaal oogpunt hoor je het werk van anderen niet te jatten. Bovendien is dit wettelijk ook nog eens strafbaar.

Die duplicate content penalty is dus niet zo zwaar als gedacht. Natuurlijk bestaat er een kleine kans dat je hem oploopt, maar die kans is verwaarloosbaar. Wanneer Google dit toch opmerkt dan volgt er meestal een lagere ranking in de organische zoekresultaten. Uitsluiting van die organische zoekresultaten vindt alleen plaats wanneer iemand hier handmatig een verzoek voor indient.

Bewuste en onbewuste dubbele inhoud

Niet alle duplicate content wordt met opzet uitgevoerd. Zo kan het dat een webshop toestemming van de leverancier heeft om productomschrijvingen te gebruiken. Of je kopieert een Wikipedia artikel, iets dat onder licentie is toegestaan. Maar ook een opsomming van specificaties leidt al snel tot dubbele inhoud. Daarnaast kun je onbewust op je eigen website te maken krijgen met duplicate content. Bijvoorbeeld omdat een en dezelfde pagina via twee URL’s bereikbaar is. Je spreekt dan over interne dubbele inhoud.

Er kan ook sprake zijn van kwade opzet. Je ziet dat de concurrent een prachtig artikel heeft geschreven. In plaats van hier je inspiratie uit te halen kopieer je het artikel geheel of gedeeltelijk. In dit geval is er sprake van kwade opzet: je neemt bewust en zonder toestemming andermans werk over.

Plagiaatplegers en scrapers

Er is een duidelijk verschil tussen plagiaatplegers en scrapers. Een plagiaatpleger is iemand die bewust op zoek gaat naar relevante artikelen op het internet. En deze dan ook bewust kopieert en op de eigen website plaatst. Dit gebeurt allemaal handmatig en is dus menswerken.

Een scraper is een stukje software dat het hele internet afspeurt, complete artikelen kopieert en deze op andere websites plaatst. Dit kopiëren gebeurt inclusief afbeeldingen, linkverwijzingen en bronvermeldingen. Je ziet dat dit het werk van een computer is.

Een plagiaatpleger kan schadelijk zijn voor je website. Er is namelijk kans dat Google het geplagieerde stuk tekst hoger plaatst dan het originele werk. Is dit het geval dan moet je hiertegen in actie komen. Het werk van scrapers heeft geen invloed op je eigen website. Google ziet wat het originele artikel is en zal de gekopieerde website links laten liggen. Je ziet dan ook dat dit soort websites altijd slecht in de organische zoekresultaten scoort.

Content van Google laten verwijderen

Goed, een duplicate content penalty zal niet direct van toepassing zijn. Toch kun je te maken krijgen met een intellectueel eigendomsprobleem. Bijvoorbeeld omdat iemand inbreuk op je auteursrechten maakt. In dit geval kun je Google vragen om de inbreuk uit de zoekresultaten te verwijderen. Dit doe je middels dit formulier.

Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste dien je een verzoek in, het kan dat Google hier geen gehoor aan geeft. Ten tweede kan Google een webpagina uit de zoekresultaten verwijderen maar blijft het wel op het internet staan. Wil je de gekopieerde inhoud van de desbetreffende website krijgen, dan moet je met de webmaster contact opnemen. Google kan hier niet in bemiddelen.

Een duplicate content check uitvoeren

Hoe weet je of er sprake is van dubbele inhoud? Dit controleer je middels een duplicate content check. Praktisch om te kijken of anderen je inhoud overnemen. Maar ook om te ontdekken of je onbewust dubbel inhoud op je eigen website hebt staan. Of misschien wel per ongeluk van een ander hebt overgenomen.

De duplicate contentcheck is ook aan te raden wanneer je een bestaande website of webshop over wil nemen. Zodra die website in jouw bezit is ben je ook verantwoordelijk voor de inhoud hiervan.

Hoe voer je een duplicate contentcheck uit? Dit kan via verschillende websites, bijvoorbeeld siteliner.com of copyscape.com. Sommige van deze tools zijn gratis in gebruik, voor anderen moet je betalen. Houd er rekening mee dat een plagiaatchecker nooit voor 100% betrouwbaar is. Het is daarom verstandig om meerdere tools tegelijkertijd in te zetten.

Eindconclusie duplicate content penalty

Wat heb je van dit artikel kunnen leren? Dat een duplicate content penalty wel bestaat maar dat dit in de praktijk zelden voorkomt. Krijg je zelf te maken met een plagiaatpleger? Geef dit altijd bij Google aan. Er is een kans dat Google het gejatte werk uit de zoekresultaten verwijdert. Daarnaast is het zaak om van de plagiaatpleger te eisen dat deze het jatwerk per direct van de website haalt. Dit kan eventueel met behulp van een advocaat, hoewel dit in de praktijk op een dure zaak uit kan lopen.

Maak jezelf niet schuldig aan duplicate content. Is er op je website sprake van interne dubbele inhoud, geef dan middels een canonieke tag aan welke webpagina Google in de zoekresultaten moet plaatsen.

Ga voor unieke inhoud op je website. Laat elke tekst door een professional schrijven. Ontdek de verrassend voordelige tarieven, vraag direct de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.