Wat is een content schrijver?

Je hebt een tekstschrijver, copywriter en contentschrijver. Wist je dat er verschil is tussen deze drie? De vraag is wanneer je welke persoon in moet schakelen. Wat is een content schrijver en wat levert dit je op? Vandaag lees je alles over dit bijzondere beroep (en wat zo iemand je gaat kosten).

Definitie van de contentschrijver

Wat is een content schrijver precies? Laten we eerst eens naar het begrip content kijken. Content kun je ook wel vertalen als inhoud. In dit geval gaat het om inhoud die je op het internet vindt. Denk hierbij aan webpagina’s, e-mails, social media posts en nog veel meer. Content is dus een vrij breed begrip.

Content kun je onderverdelen in tekst, video’s, afbeeldingen, audio en documenten. Een content schrijver houdt zich bezig met het geschreven gedeelte van content oftewel tekst. Dat gaat vrij ver want meer dan 80% van alle content op het internet bestaat uit tekst.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Verschil met een tekstschrijver of copywriter

Een tekstschrijver is in veel gevallen iemand die zich bezighoudt met webteksten. Dit zijn dus teksten voor websites en webshops. Bijvoorbeeld blogs, productomschrijvingen, dienstomschrijving, een homepage of over ons pagina.

Een copywriter is reclamegericht. Het schrijven van teksten gaat vaak in samenwerking met art director of vormgever. De begrippen tekstschrijver en copywriter worden in Nederland en België veel door elkaar gebruikt. Ook de term contentschrijver wordt vaak met die van tekstschrijver verward. Gelukkig maakt dit op de eindstreep niet veel uit omdat de meeste tekstschrijvers van alle markten thuis zijn.

Dit heb je aan een content schrijver

De vraag is of je een content schrijver moet inschakelen of bepaalde werkzaamheden liever zelf uitvoert. Laten we eens gaan kijken wat de contentschrijver voor jou kan betekenen.

Webteksten

Een website zonder webteksten kan echt niet, tenzij het om een videowebsites zoals YouTube gaat. Wil je goed zichtbaar zijn bij je doelgroep dan heb je meerdere webteksten nodig. Een goede schrijver heeft kennis van SEO en helpt je naar een betere positie in de organische zoekresultaten.

Social media posts

Natuurlijk moet je ook zichtbaar zijn op social media. Dit doe je middels posts, een combinatie van tekst en video, afbeelding of audio. Je kunt de posts zelf schrijven maar wil je echt opvallen, dan schakel je de content schrijver in.

Persbericht en nieuwsbericht

Je hebt iets interessants te melden, misschien mag dit wel in de media verschijnen. Ook dan kun je het beste op de ervaren content schrijver vertrouwen.

Boek of eBook

Je hebt zoveel te vertellen dat je dit in de vorm van een boek of eBook wil verspreiden. Bijvoorbeeld als onderdeel van je marketingstrategie of om hier op te verdienen. Een contentschrijver ondersteunt je bij de moeilijke klussen.

Adverteren

Steeds meer bedrijven adverteren online, bijvoorbeeld via zoekmachines of andere websites. Moeite om een advertentie op te stellen? Schakel de schrijver in.

Kosten contentschrijver

Natuurlijk wil je weten wat een content schrijver moet kosten. Hier is geen eenduidig antwoord op. Het hangt er namelijk helemaal vanaf wat je nodig hebt, maar ook wat je doelstelling is. Het scheelt of je voor een enkele social media post, 13 persberichten of 100 blogs gaat.

De tarieven variëren per schrijver, hier gaan we in dit artikel niet verder op in. Wat je wel vindt zijn voorbeelden van onze tarieven. Bijvoorbeeld een social media post, mogelijk vanaf € 7,50 (inclusief hashtags). Of een productomschrijving, die laat je al schrijven vanaf € 12,50 (korte omschrijving). Een korte blogpost is mogelijk vanaf € 40.

Hoe ingewikkelder de content, hoe hoger de kosten. Zo zal een lange en ingewikkelde blogpost oplopen tot meer dan € 100, terwijl een persbericht meer dan € 150 kost.

Hoe je bespaart op de kosten

Als ondernemer of webmaster houd je het budget altijd in de gaten. Moet je op de kosten besparen en voor de goedkoopste optie gaan? Ja en nee. Natuurlijk is het interessant om tarieven met elkaar te vergelijken. Maar je kunt niet zomaar het allergoedkoopste eruit pikken. Neem nu een social media post, hier betaal je op zich niet veel voor. Maar wanneer je niet actief bent op social media (of je doelgroep heeft geen interesse) dan is dit weggegooid geld.

Als contentschrijver ontvang je van mij altijd vrijblijvend advies. Doelstelling is om je boodschap duidelijk naar buiten te brengen waarbij je ook nog eens goed online zichtbaar bent. Maar dan wel tegen zo laag mogelijke kosten. Daarom ontvang je eerlijk advies. Bijvoorbeeld of een persbericht wel of niet gaat werken. En of 100 blogs echt wel nodig zijn. Niemand geeft graag teveel geld uit, hier kun je vertrouwen op de goedkoopst mogelijke oplossing.

Content marketing campagne

Wat is een content schrijver wanneer het om een content marketing campagne gaat? Bij een content marketingcampagne draait het om het maken en verspreiden van waardevolle inhoud. Deze content moet aansluiten bij de behoefte die je doelgroep heeft.

Het is eventueel mogelijk om samen een marketingcampagne met betrekking tot content op te stellen. Dit hoeft niet uitgebreid, ook op dit gebied houden we de kosten zo laag mogelijk. We bespreken bijvoorbeeld de mogelijkheden met betrekking tot SEO (zoekmachine optimalisatie) en social media marketing. Maar ook of het verspreiden van een persbericht of nieuwsbrief wel interessant genoeg is.

Vraag naar de tarievenkaart

Ben je inmiddels nieuwsgierig geworden naar de meerwaarde van een content schrijver? Loop je met vragen over de werkwijze of kosten rond? Neem gerust contact op. Al je vragen worden binnen twee werkdagen beantwoord (uitgezonderd bijzondere omstandigheden). Vraag gelijktijdig en vrijblijvend de tarievenkaart aan. Hierop vind je alles over de kosten met betrekking tot dé schrijver van Nederland.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.