Marketingbudget bepalen en verdelen

Marketing is ontzettend belangrijk. Het bestaat uit het promoten van je product of dienst, maar ook het vergroten van de naamsbekendheid. Je marketingbudget bepalen is niet altijd even makkelijk. Ook moet je voor een goede verdeling gaan. In deze blogpost lees je alles over marketingbudget bepalen & verdelen want zeg nu eerlijk: een goede voorbereiding is het halve werk.

Voordelen van een marketingplan

Wil je jouw bedrijf laten groeien? Dan heb je een marketingplan nodig. Dankzij een marketingplan blijf je gefocust op je groeimogelijkheden. Je krijgt meer inzicht in je doelgroep en waar je in de markt staat. Bovendien helpt een marketingplan om de financiën in kaart te brengen.

Er gaat veel geld in marketing om. Tegenwoordig is online marketing erg populair. Je zichtbaarheid vergroten op internet (online) tegen lage kosten waarbij je ook nog eens een veel grotere doelgroep bereikt. Dat is het grootste voordeel van online marketing.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Marketingbudget bepalen

Ben je verplicht om een marketingplan en hiermee een marketingbudget te bepalen? Nee, dit is nooit verplicht. Of, hoe en wanneer je aan marketing doet hangt van je eigen wensen en doelstellingen af. Maar ook of je dit alles wel het geld waard vindt.

Bedenk wel: als jij niks aan marketing doet dan doet je concurrent het wel. Dit betekent dat je concurrent misschien veel sneller doorgroeit. Wanneer je als onderneming te ver achterligt haal je dit waarschijnlijk niet meer in.

Je marketing budget bepalen, hoe doe je dit precies? Hierbij is het belangrijk om naar je jaaromzet te kijken.

Dit is hoe grote bedrijven het doen

Je kunt natuurlijk je eigen marketing budget bepalen of bij anderen afkijken. Grote bedrijven besteden tussen de 10% en 10,9% van hun jaaromzet aan marketing. Voor een startende zzp’er is dit misschien wat teveel van het goede, maar het geeft je wel een idee.

Let op want je jaaromzet is wat anders dan de netto winst. Het gaat hier om inkomsten die je als bedrijf binnenhaalt, ongeacht de kosten die je maakt. Bedraagt de jaaromzet € 40.000? Dan zou het marketingbudget tussen de € 4000 en € 4400 moeten liggen.

Als (startende) zzp’er behaal je nog niet zulke hoge omzetten. Misschien draai je zelfs verlies. Moet je als starter ditzelfde percentage aanhouden? Bij voorkeur wel en misschien nog wel meer. De eerste drie jaar na de start van je bedrijf is ontzettend belangrijk. In deze fase kun je namelijk behoorlijk doorgroeien.

Marketingbudget verdelen

Je hebt je marketingbudget bepaald oftewel je weet wat je jaarlijks gaat uitgeven. Het is nu belangrijk om dit om te zetten naar een maandbudget. Heb je bijvoorbeeld € 4000 per jaar aan marketing te besteden? Reken dit dan om naar € 333 per maand.

Waarom dit belangrijk is? Omdat marketingactiviteiten altijd maandelijks verlopen. Je betaalt een marketeer of SEO tekstschrijver per maand, waarbij de activiteiten telkens anders kunnen zijn. Die activiteiten worden uiteraard aangepast naar behaalde resultaten (of het uitblijven hiervan).

Met je maandelijks marketingbudget ben je er nog niet. Je moet namelijk het marketing budget verdelen. Je kunt namelijk niet al je geld op één paard inzetten, je kansen spreiden geeft veel betere resultaten.

Website: bouw en onderhoud

Ben je online goed zichtbaar? Een website is bijna standaard, je kunt niet zonder. Meer dan 95% van de mensen zoekt informatie of een bedrijf online op. Zorg dus dat je aanwezig bent! Je marketingbudget verdelen begint met de besteding aan de bouw van je website en het onderhoud hiervan.

Denk hierbij aan webdesign maar ook aanpassing en technische optimalisatie. Content (inhoud) op je website valt hier niet onder. Besteed jaarlijks 5% tot 10% van je marketingbudget aan bouwen en onderhouden van de website. Dit hoeft niet maandelijks te gebeuren, laat je website 1 tot 4 keer per jaar even checken.

Social media marketing

Opvallend is dat een groot deel van het marketingbudget naar social media marketing gaat. Meer dan de helft van alle bedrijven steekt hier veel geld in. Op zich niet zo vreemd want social media is de perfecte plek om je doelgroep te benaderen.

Het advies is om 20% tot 40% van je marketingbudget aan social media uit te geven. Denk hierbij aan het laten maken van content of het inschakelen van een influencer of vlogger. Ga niet gelijk voor een mega influencer met 100.000 volgers: dit kost een hoop geld. Tegenwoordig is het de trend om voor een micro- of nano influencer te kiezen. Bij voorkeur een stuk of 10 of misschien wel meer. Dit zijn influencers met minder volgers maar met meer interactie en een gespreid bereik.

Content marketing

Dat het hele internet van content leeft, dat wist je misschien al. Content bestaat uit inhoud van webpagina’s waaronder teksten, afbeeldingen en video’s. Met contentmarketing zorg je voor een goede online vindbaarheid. Ga je voor de juiste aanpak dan kan het zomaar dat je op een van de eerste drie posities van de organische zoekresultaten verschijnt. Het zoekverkeer dat je hiermee aantrekt kan oplopen tot wel 45%.

Tip: je marketingbudget verdelen doe je door 30% tot 50% aan contentmarketing uit te geven.

Video, afbeelding en audio

We zijn heel visueel ingesteld. Bovendien zijn er mensen die liever naar een stukje tekst luisteren dan het lezen. Nadeel van video, afbeeldingen en audio is dat je hier niet goed mee in zoekmachines scoort, daar heb je toch teksten voor nodig. Aan de andere kant maak je het je gebruikers of volgers makkelijker door videomateriaal, foto’s of podcasts te delen.

Je kunt al deze dingen op verschillende manieren delen. Bijvoorbeeld via je website (aanrader), social media (zeker doen) of een platform zoals YouTube. Besteed 10% tot 15% van je budget aan dit soort zaken.

Public relations (PR)

Het is belangrijk om een goede relatie met je publiek op te bouwen. Dit doe je middels het verspreiden van de juiste informatie. Dat is kort gezegd de definitie van public relations. PR behoort niet direct tot de marketingtechnieken. Toch heeft het hier in zekere zin overlapping mee. Mmiddels marketing prijs je diensten, producten of activiteiten aan. PR onderhoudt de relatie met je publiek.

Bij public relations kun je denken aan onderzoek, het uitbrengen van een boodschap of nieuwsbericht, in de media aanwezig zijn en mailings. Ondanks dat PR niet direct onder je marketingbudget valt zou je hier wel 15% tot 35% voor vrij kunnen maken. Mits je dan niet op andere marketinggebieden moet inleveren. Je kunt namelijk ook een apart potje voor public relations maken.

Adverteren

Natuurlijk behoort adverteren ook tot (online) marketing. Steeds meer bedrijven adverteren via zoekmachines of websites. Dit is laagdrempelig en naar verhouding zeer goedkoop. Adverteren kan ook via televisie, radio, folders, kranten, tijdschriften of buitenreclame.

Je marketingbudget verdelen? Denk dan zeker aan adverteren. Houd er rekening mee dat online adverteren steeds harder groeit, je moet dus ook steeds meer op zien te vallen. Hoeveel je aan adverteren besteed hangt van SEO af. Ben je namelijk goed zichtbaar in de organische zoekresultaten? Dan heb je dat adverteren veel minder nodig. Wil je toch nog doorgroeien? Dan kan adverteren een meerwaarde bieden.

Afhankelijk van je huidige marktpositie besteed je 5% tot 20% van het marketingbudget aan adverteren.

Alle zaken op een rij

Je marketingbudget bepalen is vrij eenvoudig, maar het marketing budget verdelen kan wat lastiger zijn. Daarom vind je hieronder een rekenvoorbeeld. Houd er rekening mee dat de situatie voor iedereen anders kan zijn. De een zal misschien 25% aan contentmarketing uitgeven en de ander 75%. Dit geldt ook voor de andere onderdelen van marketing.

Bepaald marketingbudget: € 5.000 per jaar

  • Website onderhoud: 8% – € 400
  • Social media marketing: 18% – € 720
  • Content marketing: 45% – € 1800
  • Video en audio: 10% – € 500
  • Public relations: 0% (apart potje)
  • Adverteren: 19% – € 760

Totaal: 100% – € 5000

Besparen op content marketing

Zoals je ziet wordt het marketingbudget grotendeels onder content marketing verdeeld. SEO is namelijk een zeer goede manier om hoog in zoekmachines te staan en concurrenten voor te blijven. Stel dat je binnen bovenstaand voorbeeld past en € 1800 per jaar aan content kunt besteden. Wat mag je hiervoor verwachten?

Bij de een betaal je € 250 per SEO tekst. Voor € 1800 ontvang je dus 7,2 teksten per jaar wat vrij weinig is. Liever veel meer kwalitatieve teksten voor dit bedrag ontvangen en hierdoor sneller doorgroeien? Ontdek meer over de prijs en kwaliteit, vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.