Dit moet je kunnen voor marketing

Bijgewerkt: 25 mei 2023

Marketing bestaat uit activiteiten van een bedrijf om de verkoop te bevorderen. Het kan om de verkoop van producten of diensten gaan. Maar ook het aantrekken van abonnees of leden. Wil je als ondernemer zelf je marketing doen? Dan is het belangrijk dat je over een aantal vaardigheden geschikt. In dit artikel leg ik uit wat je er moet kunnen voor marketing en hoe je een professional wordt.

Succesvol zijn in marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je bent pas succesvol in marketing wanneer dit bedrijfsgroei en een hogere omzet oplevert. Maar wanneer heb je dit bereikt? Dat is voor iedereen anders. Het is niet zo dat je van het ene op het andere moment je omzet moet verdubbelen.

Een groei van 3% per jaar is ook groei. Maar stilstand is achteruitgang, dus zodra je merkt dat de omzet niet hoger is dan het jaar daarvoor dan moet je heel snel je marketingtechnieken aanpassen.

Soms doe je aan marketing zonder het zelf in de gaten te hebben. Mijn boekhouder zegt jaar op jaar “de omzet is weer hoger dan het jaar daarvoor, hoe doe je dat toch?” Dan haal ik mijn schouders op want eigenlijk heb ik geen idee. Maar wanneer ik heel diep nadenk dan doe ik ontzettend veel aan marketing. Contentmarketing en social media marketing.

Waarom heb ik niet in de gaten dat ik aan marketing doen? Omdat je er geen geld aan uitgeef. Dan sta je er helemaal niet bij stil dat je stiekem toch je bedrijf promoot. Laten we eerlijk zijn: diep van binnen weten we allemaal dat marketing geen geld hoeft te kosten. Er zijn namelijk tig manieren om je bedrijf gratis te promoten.

Wat moet je kunnen voor marketing?

Natuurlijk is het handig wanneer je een groot marketingbudget hebt. Kijk maar eens naar de allergrootste bedrijven. Ze steken veel geld in marketing en dit is niet zomaar. Investeren in marketing levert ze namelijk een hogere omzet op.

Wil je succesvol zijn in marketing dan heb je enerzijds een hoop geld nodig. Maar dat hoeft niet altijd. Ik laat je zien hoe je gratis of zo goedkoop mogelijk marketing uitvoert. En wat je hiervoor moet kunnen.

Strategisch denken

Marketeers zijn in staat om strategisch te denken. Wil je zelf je marketing uitvoeren dan moet je een strategische benadering ontwikkelen. Wat houdt dit precies in?

Je moet na kunnen denken over de lange termijn doelen. En ook op welke manier je deze doelen zo goed mogelijk bereikt. Dit betekent dat je de grote lijnen moet kunnen zien en verder kijkt dan het heden. Je bent in staat om de huidige situatie te analyseren. Maar ook om kansen en bedreigingen te identificeren.

Marktonderzoek doen

Zonder marktonderzoek heeft je marketingstrategie helemaal geen zin. En een marktonderzoek kan van alles zijn, hoe klein en onbenullig dit ook lijkt. Denk maar eens aan het schrijven van een blog waarbij je eerst een zoektermen onderzoek uitvoert. Dat valt ook al onder marktonderzoek.

Wanneer je naar het grote geheel kijkt dan moet je vooral inzicht krijgen in de behoeften en wensen van de doelgroep. Ook voer je een concurrentieanalyse uit. Je wil immers weten wie je directe concurrenten zijn en waarom ze beter of juist slechter dan jou scoren. Of waarom ze zo snel doorgroeien terwijl jij achterblijft.

Feitelijk houd je je bezig met inzicht krijgen in de doelgroep, je concurrenten en alle gegevens verzamelen en analyseren. Vervolgens interpreteer je de resultaten. Aan de hand hiervan stel je een marketingstrategie op.

Veel creativiteit

Weet je wat je moet kunnen voor marketing? Je moet hartstikke creatief zijn. Je moet namelijk aantrekkelijke inhoud en visuele elementen ontwikkelen. Maar ook pakkende campagnes bedenken die de aandacht van de doelgroep trekken. Daarnaast is het handig wanneer je innovatieve marketingideeën kunt bedenken.

Marketing vraagt dus om veel creativiteit. In bijna alle opzichten. Voor bepaalde technieken mag je best een professional inschakelen, want je kunt natuurlijk niet op alle gebieden creatief zijn.

Communicatieve vaardigheden

Bij marketing draait het om effectieve communicatie. Niet alleen schriftelijk maar ook mondeling. Je moet goed kunnen communiceren met de doelgroep, klanten, partners en collega’s. Misschien ook met leveranciers of met concurrenten.

Het kan soms lastig zijn om een goede communicatie op te zetten. Je doet het namelijk op verschillende manieren en via uiteenlopende kanalen. Denk maar eens aan het schrijven van blogs en teksten voor je website, sociologie haar feestjes, een nieuwsbrief, een telefoongesprek of een direct gesprek met de klant.

Beschik je niet over de juiste communicatieve vaardigheden? Gelukkig kun je dit ontwikkelen. Er zijn voldoende cursussen die je hierbij helpen.

Klantgerichtheid

Het behoeft geen uitleg dat binnen marketing ook klantenservice een belangrijke rol speelt. Stel de klant altijd centraal. Begrijp ook wat de behoeften, wensen en verwachtingen van klanten zijn. Aan de hand hiervan ontwikkel je een goedlopende marketingstrategie.

Digitale marketingvaardigheden

Tegenwoordig draait het voornamelijk om online marketing. Je moet dus over digitale marketingvaardigheden beschikken. Hierbij heb je kennis van je eigen website of webshop, social media, SEO, content marketing en e-mail marketing. Ook weet je hoe online advertentie platforms werken en richt je je op webanalyse.

Ben je een diabeet of heb je weinig of geen ervaring met digitale technologieën? Geen probleem. Laat de marketing voor je bedrijf door een professional uitvoeren. Neem hiervoor contact op. Aan de andere kant kun je jezelf vaardigheden aanleren zodat je beter met digitale technologieën omgaat. Voor alles is een oplossing.

Analytische vaardigheden

Je kunt dan wel 20 blogs voor je website schrijven en in Google adverteren, maar heeft dit ook nut? Je moet in staat zijn om de marketinggegevens te meten en te analyseren. Zo bepaal je of je strategie wel of juist niet werkt.

Voor het meten en analyseren staan verschillende tools tot je beschikking. Sommigen zijn gratis, voor andere tools moet je betalen. Kijk altijd of een tool wel de juiste data ter beschikking stelt. Je hebt er niks aan om een ergens voor te betalen terwijl je het helemaal niet nodig hebt.

Meerdere projecten beheren

Projectmanagement is een vaardigheid die je als marketeer zeker moet hebben. Marketeers beheren meerdere projecten tegelijkertijd. Zo werk ik makkelijk aan 20 verschillende projecten per week. Door alles goed bij te houden voorkom je dat je niet meer weet waar je mee bezig bent.

Wil je de marketing voor je eigen bedrijf uitvoeren? Wanneer je meerdere taken op je neemt is het belangrijk om alles goed bij te houden. Anders gaat het één ten koste van de aandacht. Bewaak deadlines en wijs eventueel taken aan anderen toe.

Begrijpen en beheren van de merkidentiteit

Merkidentiteit zijn de visuele, emotionele en auditieve elementen die jouw merk van anderen onderscheiden. Het gaat bijvoorbeeld om je logo, je handelsnaam of kleurgebruik. Iets dat jouw bedrijf uniek maakt en van concurrenten onderscheidt.

Het is belangrijk om je merkidentiteit te begrijpen en te beheren. Dit doe je enerzijds middels een merklogo, anderzijds middels merkkleuren en typografie. Maar ook een merknaam die je in sommige gevallen zelfs officieel registreert. Dit laatste is belangrijk om je merknaam te beschermen. Verder moet je de doelgroep, de concurrentie en markttrends begrijpen. Dit helpt om de positie van je merk aantrekkelijk te houden.

Je ziet, voor marketing moet je toch wel wat dingen kunnen. Gelukkig zijn veel dingen zelf aan te leren, en anders kun je op een professional terugvallen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven