De nadelen van backlinks

Bijgewerkt: 24 augustus 2023

Veel marketeers vertellen je dat backlinks een positieve invloed op je rankings hebben. Dit klopt gedeeltelijk, want goede backlinks trekken meer verkeer aan. Alleen vertellen marketeers niks over de nadelen van backlinks.

Ik kan wel begrijpen waarom ze niks over de nadelen willen vertellen. Ze proberen geld te verdienen. Wanneer je twijfelt over linkbuilding, valt er bij jou niks te halen.

SEO moet altijd op een eerlijke manier gebeuren. Daarom is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van linkbuilding, hoe dit werkt en wat hier de nadelen van zijn.

Wat zijn backlinks en hoe werken ze?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Backlinks zijn inkomende links van andere websites naar jouw website. Het zijn niks anders dan aanbevelingen van anderen. Ze kunnen waardevol zijn voor zoekmachine optimalisatie en je online zichtbaarheid.

Zoekmachines volgen linkjes op het internet. Wanneer ze zien dat meerdere websites naar een en dezelfde webpagina verwijzen, is dit een signaal dat het om een belangrijke webpagina gaat. Daarom kan deze een hogere score krijgen en dus ook hoger in de organische zoekresultaten verschijnen.

De nadelen van backlinks

Ik kan 20 redenen bedenken waarom backlinks nadelig zijn. Hieronder laat ik je de 15 belangrijkste nadelen zien.

Slechte kwaliteit links

Niet alle backlinks zijn waardevol. Er circuleren ontzettend veel slechte kwaliteit links op het internet. Meestal zijn deze links afkomstig van linkfarms, startpagina’s en websites zonder organisch verkeer. Dit soort links voegen weinig toe. Ze brengen geen verkeer op, en zoekmachines kunnen er ook niks mee.

Het nadeel van slechte kwaliteit links is dat het je reputatie schaadt. Bovendien heeft het een negatieve invloed op je zoekrangschikking. Niet altijd kun je weten of het om slechte kwaliteit links gaat. Vooral onwetende ondernemers en website-eigenaren laten zich verleiden tot het kopen van lage kwaliteit backlinks.

Afhankelijk van Google algoritme updates

Je kunt tientallen hoge kwaliteit backlinks verzamelen, maar uiteindelijk hebben ze minder effect. Dit komt omdat zoekmachines zoals Google hun algoritmes regelmatig veranderen. Backlinks strategieën die vroeger heel goed werkten, kunnen nu minder effectief zijn. Of zelfs schadelijk.

Dit is waarom je altijd voorzichtig moet zijn met het verzamelen van inkomende links. Kijk goed van welke website je backlinks krijgt. De website moet goed scoren in de organische zoekresultaten en voldoende (organisch) verkeer aantrekken.

Je mag met betrekking tot linkbuilding een samenwerking met andere websites aangaan. Dit moet wel duidelijk zijn voor zoekmachines. Onderaan of bovenaan het artikel moet een korte vermelding staan dat het artikel in samenwerking tot stand is gekomen. Of dat het om een linkbuilding samenwerking gaat.

Waarom moet je hier duidelijk over zijn? Omdat Google zijn gebruikers eerlijke en relevante informatie wil tonen. Wanneer je liegt over een linkbuilding samenwerking en Google komt hierachter, kan dit schadelijk zijn voor je website.

Google Penguin penalty

Sommige marketeers of linkbuilders manipuleren backlinks. Dit doen ze om de zoekrangschikking te verbeteren. Helaas weet je van tevoren niet of een linkbuilder zich hier schuldig aan maakt. Meestal kom je erachter wanneer het al te laat is. Je website wordt getroffen door een Google Penguin penalty. Het gevolg is dat je ranking aanzienlijk verlaagt.

Je kunt de tijd probleem niet zomaar ongedaan maken. Je moet alle spammy backlinks verwijderen en bij Google een verzoek tot herbeoordeling indienen. Maar dan nog kan het maanden duren voordat je oude posities weer terug zijn. Ondertussen verlies je ontzettend veel autoriteit, verkeer en omzet.

Anchor text overoptimalisatie

Nog een nadeel van backlinks is dat je snel met Anchor text overoptimalisatie te maken krijgt. Dit is het verschijnsel waarbij je dezelfde exacte zoekwoorden steeds weer in anchor teksten gebruikt. Dit leidt tot over optimalisatie en een straf van zoekmachine Google. Andere zoekmachines gaan hier wat milder mee om, maar het is nog steeds gevaarlijk om deze techniek toe te passen.

Concurrentie voor hoogwaardige backlinks

Autoritaire en hoogwaardige websites krijgen veel verzoekje voor linkbuilding. De kans dat je met een autoritaire website kunt samenwerken, is betrekkelijk klein. Je budget bepaalt het succes. Autoritaire websites doen liever zaken met bedrijven die een ruim budget hebben, en goed voor hoogwaardige backlinks betalen.

Met een klein budget is het lastig om op te vallen tussen de concurrentie. Maar met goed speurwerk kun je best wat pareltjes tegen komen.

Niet alle backlinks tellen even zwaar

Vroeger ging het om de hoeveelheid backlinks. Nu draait het om kwaliteit wel eens dit betekent dat niet alle links evenveel bijdragen aan SEO. Voor een leek is het ingewikkeld om te bepalen welke backlinks het meest waardevol zijn.

Natuurlijke backlinks opbouwen is tijdsintensief

Bij sommige aanbieders koop je een linkpakket, waarbij je in een week tijd tientallen tot honderden backlinks krijgt. Ik hoef jou niet uit te leggen dat het hier om spammy en lage kwaliteit backlinks gaat. Het kost namelijk ontzettend veel tijd om natuurlijke backlinks op te bouwen.

Verwacht dan ook geen snelle resultaten. Gemiddeld ben je 6-12 maanden verder voordat je een goed natuurlijk linkprofiel hebt opgebouwd. Overigens hebben alle SEO-technieken tijd nodig voordat ze effecten laten zien. Dus ook wanneer je SEO-teksten publiceert.

Relevante context is belangrijk

Als je een slotenmaker bent, is het fijn wanneer je backlinks krijgt van websites van andere slotenmaker of van een deurfabrikant. Maar het is vreemd om backlinks van een dierenwebsite te krijgen.

Veel mensen staan hier niet bij stil. Ze verzamelen backlinks zonder te kijken waar ze vandaan komen. Relevante context is ontzettend belangrijk. Backlinks uit niet-relevante context hebben weinig impact op je rankings. Ze kunnen zelfs je online reputatie schaden.

Kans op negatieve SEO

Je moet er rekening mee houden dat linkbuilding negatieve effecten met zich mee kan brengen. Jaloerse concurrenten proberen je zoekgang in te schaden door spammy links naar jouw website sturen. Wanneer je je niet op reageert, heeft een negatieve gevolgen voor je organische ranking.

Spammy links kun je afwijzen via Google Search Console. Hiermee laat je de zoekmachine weten dat je niet achter deze spammy links staat. Ze worden dan ook niet in je linkprofiel opgenomen.

Links kunnen veranderen of worden verwijderd

Soms heb je goede backlinks op een website staan, maar worden deze verwijderd. Dit komt omdat de website van eigenaar veranderd of geheel wordt opgeheven. Ook kan het dat bepaalde content inclusief backlinks verdwijnt of naar een andere domeinnaam verhuist.

Dit soort situaties heeft invloed op de waarde van backlinks. Wanneer je een samenwerking met een website aangaat, is het belangrijk om van te voren goede afspraken te maken.

Hoge kosten

Een van de grootste nadelen van backlinks is dat het hoge kosten met zich meebrengt. Er zijn maar weinig websites die gratis backlinks op verzoek willen plaatsen. Meestal betaal je een vergoeding die tussen de € 25 en € 250 ligt.

Naast de prijs van backlinks, krijg je ook te maken met kosten van de marketeer of de linkbuilder. Deze rekent met een uurprijs of een projectprijs. Laat je van tevoren goed informeren over de totale kosten. Wil je zo goedkoop mogelijk backlinks krijgen, van een hoge kwaliteit en op een eerlijke manier? Vraag de tarievenkaart aan.

Afleiding van belangrijke SEO-tactieken

Sommige website-eigenaren zijn alleen maar bezig met het verkrijgen van backlinks. Hierdoor verwaarloos je belangrijke SEO heb ik hem, zoals kwalitatieve content. Ook technische optimalisatie van je website is ontzettend belangrijk. Vergeet deze tactieken niet!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven