Copywriting

Kennisbank > copywriting

Copywriting staat voor het schrijven van wervende teksten en reclameteksten. Dit wordt uitgevoerd door een copywriter, in het Nederlands ook wel een tekstschrijver genoemd. In Nederland en België maken we geen onderscheid tussen een copywriter en tekstschrijver. In andere landen zoals de VS zit hier wel verschil in.

Copywriting betekent in veel landen het creëren van reclameteksten (advertentiemateriaal). Een copywriter zit dan ook in de reclamewereld en werkt vaak samen met een art director. In dit soort landen wordt een tekstschrijver juist met de term ‘writer’ aangeduid. Iemand die gespecialiseerd is in zoekmachineoptimalisatie noem je ook wel een SEO tekstschrijver of SEO writer.

Copywriting vaak een misbruikte term

Waarom we in Nederland de term copywriting verkeerd gebruiken is onbekend, maar er wordt ook vaak misbruik van gemaakt. Onwetende bedrijven of webmasters zijn op zoek naar een copywriter maar bedoelen eigenlijk een tekstschrijver. Deze moet namelijk teksten voor de website creëren. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat de teksten overtuigen, maar ook dat deze goed vindbaar zijn in zoekmachines.

Omdat niet iedereen op de hoogte is van het begrip copywriting maken veel tekstschrijvers hier gebruik (of misbruik) van. Ze profileren zich als copywriter waarbij ze eigenlijk niet in staat zijn om reclameteksten te schrijven. Het probleem hierachter is dat bedrijven die écht op zoek zijn naar een copywriter mogelijk bij de verkeerde persoon uitkomen.

Voorbeelden van copywriting

Ga op zoek naar copywriting voorbeelden en je komt de verkeerde dingen tegen. Tekstschrijvers of tekstbureaus tonen blogposts, Over Ons pagina’s of webteksten. Terwijl al deze zaken niet onder copywriting vallen.

Goede copywriting voorbeelden zijn reclameteksten die je in kranten, tijdschriften en op televisie tegenkomt. Ook een commercial op de radio valt onder copywriting. Andere voorbeelden van copywriting zijn billboards, posters maar ook stickers of een advertentieboodschap op kleding. Copywriting is bedoeld om een bedrijf, merk of product positief in de markt te zetten.

Copywriter of tekstschrijver

Voor veel bedrijven is het lastig om te bepalen of ze een copywriter of tekstschrijver nodig hebben. Terwijl dit feitelijk helemaal niet moeilijk is.

  • Copywriter: reclamecampagne, adverteren in media, sterke one-lliner of radio- en televisiereclame
  • Tekstschrijver: webteksten, blogs, nieuwsberichten, advertorials en artikelen voor printmedia

Er zit ook nog een verschil tussen een copywriter en tekstschrijver met betrekking tot de kosten. Over het algemeen zal copywriting duurder zijn, ondanks dat je minder tekst ontvangt. Dit komt omdat het bedenken en uitwerken van een reclameconcept veel meer tijd vraagt. Het schrijven van webteksten, blogs of artikelen vraagt minder voorbereiding. Bovendien kunnen de meeste tekstschrijvers een webtekst binnen 30-60 minuten creëren.

Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy