Zoekmachine optimalisatie specialist

Bijgewerkt: 19 augustus 2021

Bovenaan in Google staan, de droom van elke webmaster of ondernemer. Vooral wanneer je website geld moet opleveren is dit ontzettend belangrijk. Wat extra hulp is welkom, bijvoorbeeld in de vorm van een zoekmachine optimalisatie specialist. Maar let op, soms betaal je voor diensten die je helemaal niet nodig hebt. Bekijk maar eens wat de zoekmachine optimalisatie specialist daadwerkelijk voor jou kan betekenen. Meer weten over de kosten? Dat lees je ook in dit artikel.

Het idee achter zoekmachine optimalisatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


In het Nederlands noemen we het zoekmachine optimalisatie, maar wereldwijd staat het als SEO oftewel search Engine Optimization bekend. Het idee hierachter is dat je de website dusdanig optimaliseert dat deze beter in Google gevonden wordt.

SEO is al zo oud als de weg naar Rome. Nee hoor, het is net zo oud als het bestaan van zoekmachine Google. Want zodra Google op de markt kwam en in populariteit toenam gingen webmasters manieren bedenken om deze zoekmachine te beïnvloeden. Zo is zoekmachine optimalisatie ontstaan.

Wat doet de zoekmachine optimalisatie specialist?

Een SEO specialist (ik vind zoekmachine optimalisatie specialist zo’n lang woord) houdt zich bezig met een goede positie in Google. Ja je hoort het goed, de focus ligt voornamelijk op Google. Zoekmachines Bing, Yahoo en andere kleine spelers zijn minder belangrijk. Op zich jammer, want een goede SEO specialist zou moeten weten dat Bing ten opzichte van Google langzaam aan het groeien is.

Maar goed, de specialist hanteert verschillende technieken. Deze zijn bedoeld om de positie in zoekmachines te verbeteren. Die technieken bestaan uit drie pijlers met meerdere onderdelen:

  1. Content (teksten, afbeeldingen en video’s)
  2. Techniek (mobielvriendelijk, laadtijd, veiligheid)
  3. Linkbuilding (backlinks vanaf andere websites)

Ik heb ze gelijk in volgorde van belangrijkheid gezet. Laten we eens gaan kijken welk onderdeel je echt nodig hebt en waar je beter niet voor kunt betalen.

1. Content: onmisbaar en onbetaalbaar

Goede content is onbetaalbaar. Waarom? Omdat een artikel dat op de eerste positie in Google staat je ontzettend veel bezoekers oplevert. Wanneer de content ook nog eens de bezoeker aanzet tot actie dan heb je de hoofdprijs in de wacht gesleept.

Laat ik het aan de hand van een van mijn opdrachtgevers uitleggen. Hij heeft een schildersbedrijf. Al enkele jaren, maar het liep niet zo goed. Hij besloot zich op SEO te richten. In een half jaar tijd liet hij 20 teksten door mij schrijven. Na een half jaar zei hij dat hij het nog nooit zo druk had gehad: een bedrijf was helemaal tot bloei gekomen. Dat enkel en alleen door die 20 teksten.

Nu was het voor mij heel makkelijk om zijn website middels 20 SEO teksten hoog in Google te krijgen. De concurrentie was niet heel groot, bovendien hadden andere schildersbedrijven geen kwalitatieve content. Voor een ander bedrijf moest ik 50 teksten schrijven voordat hij de concurrentie had verslagen. Maar dan nog, die content is onmisbaar en in dit geval onbetaalbaar. Want wanneer je bedrijf ineens een 3 keer hogere omzet behaalt dan is dit meer dan de moeite waard.

2. Techniek: belangrijk maar vaak te duur

De zoekmachine optimalisatie specialist zal je altijd meer over technische optimalisatie vertellen. Dit is belangrijk, want je website moet technisch in orde zijn. Met de komst van CMS (Custom Manager System) is niet meer nodig om dit soort zaken door een zoekmachine optimalisatie specialist uit te laten voeren.

Kijk bijvoorbeeld naar een WordPress website, een CMS waar meer dan 40% van alle websites op draait. Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. Het succes van WordPress zit hem in de gebruiksvriendelijkheid. Het systeem is ook SEO vriendelijk. Het zet je website automatisch om in een mobiele versie (responsief) en de meeste thema’s hebben een korte laadtijd. Met behulp van duizenden verschillende plug-ins bouw en optimaliseer je de website precies zoals jij dat wil.

Technische optimalisatie van de website is belangrijk en een van de rankingfactoren. Ondanks dat is het niet verstandig om dit door een dure zoekmachine optimalisatie specialist te laten doen. Vaak ben je bij een webdesigner of webbouwer voordeliger uit. Hier zit je namelijk niet aan maandelijkse kosten vast.

3. Linkbuilding: af te raden

Vrijwel elke zoekmachine optimalisatie specialist zal aan linkbuilding doen. Ik roep al enkele jaren dat je dit beter niet toe kunt passen. Dit is namelijk een techniek waar Google helemaal niet van houdt. Sterker nodig, backlinks kopen of ruilen kan nadelige gevolgen hebben.

Een van mijn opdrachtgevers deed aan linkbuilding. Ik had hem gewaarschuwd maar het leek hem toch een goed idee. Ze kochten verschillende backlinks in. Uiteindelijk kreeg Google dit in de gaten en zakte de website vanuit het niets dramatisch weg. Het heeft ze ruim twee jaar gekost om er weer bovenop te komen, maar pas nadat ze alle gekochte backlinks verwijderd hadden.

Linkbuilding werkt een beetje zo: je maakt een artikel met een backlink naar jouw website. Dat artikel plaats je op een andere relevante website. Hier moet je die andere website voor betalen. In het begin zie je de website stijgen maar op termijn kan het zomaar de andere kant opslaan.

Content versus linkbuilding

Vraag je de gemiddelde zoekmachine optimalisatiespecialist wat belangrijk is, dan zal deze antwoorden: zowel content als linkbuilding. Ik heb hier een heel andere mening over. Laten we er eens de keiharde cijfers bijnemen.

Wie doet het beter: een SEO tekstschrijver of een zoekmachine optimalisatie specialist? De meeste tekstschrijvers scoren slechter dan SEO specialisten. Ik laat je de strijd tussen content (tekstschrijver) en linkbuilding (SEO specialist) zien. Hiervoor ging ik op zoek naar de website van een SEO specialist die qua autoriteit score gelijkwaardig is, niet in Google adverteert en net als mij zijn website in het jaar 2016 is gestart. Zo kwam ik bij één bedrijf uit.

Bekijk de informatie hieronder. Het SEO bedrijf heeft zich voornamelijk op backlinks (linkbuilding) gericht, ik op content. Dit zie je ook in de cijfers terug.

  • Bedrijf in SEO: 2700 backlinks (419 refererende domeinen) & 619 keywords.
  • Biancawalraven 1300 backlinks (52 refererende domeinen) & 4680 keywords.

De winnaar is duidelijk. Het SEO bedrijf ontvangt maandelijks 948 organische bezoekers, Biancawalraven maandelijks 32.000 organische bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie specialist inschakelen? Vaak niet nodig

Je hebt nu kunnen zien dat het inschakelen van een zoekmachine optimalisatie specialist niet altijd een goed idee is. Linkbuilding moet je namelijk achterwege laten. Wanneer je goede content deelt dan komen die backlinks vanzelf. Wil je op de kosten besparen zonder dure zoekmachine optimalisatie specialist? Een hoge positie in Google behalen middels content marketing? Vraag gerust naar de werkwijze of de tarievenkaart.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven