Je content promoten en meer bezoekers ontvangen

Veel ondernemers besteden veel tijd en aandacht aan de content op de (bedrijfs)website. Dat is geweldig, want online informatie is onmisbaar. Goede teksten zijn een versterking van je merk of bedrijfsnaam. Het zorgt ook voor een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Helaas steken veel ondernemers hun tijd in de verkeerde dingen. Ze zijn bijvoorbeeld lang bezig met een zoektermenonderzoek en het schrijven van blogs. Hierna moet de blog nog vier keer gecheckt worden, om er zeker van te zijn dat hij echt goed is.

Dit zijn vele uren aan kostbare tijd, en het is zeker zinvol wanneer het ook echt iets oplevert. Helaas moeten veel ondernemers toegeven dat de website niet zo veel bezoekers trekt als ze gehoopt hadden. De boodschap zit hem in het promoten van de content (inhoud van de website).

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hoog, hoger of hoogst in Google

De beste manier om je content te promoten is middels een hoge positie in Google. Dit is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd (meer dan 90% marktaandeel). Wanneer je op positie één of misschien wel drie staat dan ontvang je 11% tot wel 32% van het zoekverkeer. Kijk maar naar de CTR van de eerste 10 organische resultaten binnen Google:

  1. 32%
  2. 17,5%
  3. 11,5%
  4. 8,2%
  5. 6%
  6. 4,5%
  7. 3,5%
  8. 3%
  9. 2,6%
  10. 2,3%

Dit is het gemiddelde CTR en kan per onderwerp of branche verschillen. Hoe dan ook, zorg dat je hoog in Google komt te staan. Creëer SEO teksten, die zijn geschreven volgens de Google richtlijnen. Heb je hier hulp bij nodig, scrol dan naar beneden en vraag direct de tarievenkaart aan.

Plaats je blog of artikel op social media

Voor bedrijven die nog niet goed zichtbaar zijn in zoekmachines is social media een goed hulpmiddel. Plaats je blog op LinkedIn, Twitter of Facebook. Via deze platformen is het delen van een link mogelijk. Maak je gebruik van Instagram, deel de link dan via je bio-beschrijving.

Wanneer je social media inzet ter promotie van content, ben je relatief goedkoop uit. Het delen van een link of artikel kost helemaal niets. Wil je dat je post bij een grotere groep onder de aandacht komt? Maak dan gebruik van de advertentie- of promotiemogelijkheden.

Adverteren op Twitter is niet goedkoop en vereist een minimale investering van € 5000 per maand. Op LinkedIn betaal je minimaal € 2 per 1000 weergaven, of per klik. Bij Facebook en Instagram bepaal je zelf het advertentiebudget.

Adverteren in zoekmachines

Je kunt je content ook promoten door te adverteren in zoekmachines. Google is de eerste keuze, maar adverteren in Bing is goedkoper. Wel zal het bereik via Bing een stuk kleiner zijn.

Iedereen kan en mag adverteren in zoekmachines, zowel bedrijven als particulieren. Bepaalde onderwerpen worden geweerd, simpelweg om gebruikers te beschermen.

Je start met het aanmaken van een advertentieaccount (ads). Hierna bedenk je een of meerdere zoektermen waarop de advertentie naar boven moet komen. Bepaal naar welke URL de advertentie moet linken en geef het (dagelijkse) budget op.

Wie in zoekmachines adverteert ontvangt meer verkeer. Het is een geweldige manier om je content te promoten, maar het kost wel geld. Het extra verkeer stopt zodra je een einde aan de campagne maakt. Houd er rekening mee dat de advertentiecampagne niet van invloed is op je organische ranking.

Maak een video van de inhoud en plaats dit op YouTube

Mensen zijn heel visueel ingesteld. En lui, maar dat mag je eigenlijk niet zeggen. Ze kijken liever naar een filmpje dan dat ze een lap tekst lezen. Toch is tekst nodig om op te vallen in zoekmachines. Je ontkomt hier dus niet aan.

Een doordachte manier om je content te promoten is door hier een video van te maken. Leg in de video beknopt uit wat je in de tekst vertelt. Versterk dit met afbeeldingen of illustraties. Plaats deze video op YouTube en zorg dat deze vindbaar is op een aantal zoektermen. Uiteraard voeg je ook een link naar de originele content toe. Je wilt tenslotte dat mensen doorklikken naar je website.

Je hoeft geen duizenden abonnees te hebben om op deze manier je content te promoten. Abonnees zullen waarschijnlijk slechts eenmaal naar je website klikken, dit levert weinig op. Maar mensen die bewust op zoek zijn naar informatie tonen veel meer interesse in je site.

Gastbloggen op andere websites

Veel ondernemers en SEO’ers zien gastbloggen als een methode voor het opbouwen van een linkprofiel. Dat kan zeker werken, maar alleen wanneer je hier niet voor betaalt. Google haat het wanneer websites elkaar betalen voor het plaatsen van linkjes.

Zet gastbloggen in om je content te promoten. Vraag aan relevante websites of je jouw kennis of ervaring mag delen. Veel websites zijn blij met content en zullen je toelaten, al helemaal wanneer je meerwaarde biedt en hier niets voor vraagt. Je enige eis is het plaatsen van een linkje naar jouw content. Dat mag een no-follow linkje zijn, want je wilt de gastwebsite en ook Google niet het idee geven dat je aan het linkbuilden bent.

Conclusie met betrekking tot het promoten van content

Ja ik zal het toegeven: in het begin heb ik mijn content op de verkeerde manier gepromoot. Ik dacht dat social media het meest praktische platform was om mijn blogs te delen. Het heeft zeker wat bezoekers opgeleverd, maar dit waren niet de potentiële klanten. Misschien gebruikte ik het verkeerde platform, of wist ik nog niet hoe je effectief hashtags inzet.

Toen ik op Instagram bekend werd kwamen hier wel wat nieuwe klanten uit voort. Uiteindelijk verloor ik mijn aandacht voor Instagram, omdat ik merkte dat een hoge positie in Google veel meer opleverde.

Het is per branche of niche verschillend wat de beste manier van promoten is. Voor de een zal dit een hoge positie in Google zijn, de ander trekt verkeer via YouTube. Weer een derde adverteert in zoekmachines of maakt radioreclame.

Experimenteer met verschillende kanalen. Dit kost enige tijd, maar levert je wel waardevolle informatie op. Neem dus de tijd om je content te promoten, hiermee behaal je soms enorme winsten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.