Adverteren op Twitter – je bereik vergroten

Social media is een geweldige manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Maar niet alleen dat, het is ook een goed medium om producten of diensten te verkopen of je mening te delen. Adverteren op Twitter is vooral voor bedrijven interessant.

Jaren achter elkaar genereerde Twitter een miljoenenomzet uit advertenties, dit zegt wat over de populariteit en het succes. Gebruikers hebben keuze uit verschillende advertentiecampagnes. Er past altijd een campagne bij je ideeën, doelgroep, en budget.

Helaas staat het kiezen van een advertentiecampagne niet garant voor succes. Wil je adverteren op Twitter? Hieronder lees je hoe je een succesvolle advertentiecampagne opzet.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Maak een Twitter account aan inclusief bedrijfsprofiel

Je kunt pas adverteren op Twitter wanneer je over een account beschikt. Ga naar de website twitter.com en maak een account aan met je e-mailadres of telefoonnummer. Kies een profielfoto, zodat volgers en geïnteresseerden weten met wie ze te maken hebben. Die profielfoto hoeft niet je eigen hoofd te zijn, het logo van het bedrijf mag ook.

Vul de biografie van het account in. Het is een van de best gelezen dingen wanneer iemand op je profiel kijkt. Denk dus zeker aan het opstellen van een bedrijfsprofiel. Stel eventueel een achtergrond in, dit is niet verplicht.

Het profiel aan het advertentieaccount koppelen

Het plaatsen van een advertentiecampagne kost geld. Je zet de campagne op en je betaalt vanuit een advertentieaccount. Ga hiervoor naar de Twitter ads manager. Zie je een lege pagina, schakel dan addblocker uit.

Bepaal eerst de campagnedoelstelling. Hierbij heb je keuze uit de volgende mogelijkheden:

Bereik: je gaat voor het grootst mogelijk bereik waarbij de advertentie aan een grote doelgroep wordt getoond.

Weergaven: je vindt het belangrijk dat je advertentie op basis van interacties, websitebezoekers, videoweergaven of iets anders wordt getoond. Oftewel: je wil zoveel mogelijk klikken op basis van je keuze.

Interacties: je kunt ook kiezen voor nieuwe interacties met de app.

Op de volgende pagina vul je optioneel de campagnenaam in. Het is aan te raden om dit te doen. Vervolgens heeft Twitter een financieringsbron nodig. Bijvoorbeeld je creditcardgegevens.

Het campagnebudget optimaliseren

Het is verstandig om de functie campagnebudget- optimalisatie in te schakelen. Doe dit vooral wanneer je voor het eerst adverteert. Met de optimalisatie koppel je het budget aan de beste prestaties.

Een aantal goede handleidingen

Op het internet ben ik een aantal zeer goede handleidingen met betrekking tot adverteren op Twitter tegengekomen. Hoewel sommige van deze handleidingen wat verouderd zijn, kunnen ze je helpen bij het opzetten van de beste advertentiecampagne.

Twitter advertentiegids van Search Engine Watch

Website: searchenginewatch.com/2014/01/29/twitter-advertising-guide

In 2014 heeft Search Engine Watch deze zeer praktische handleiding gepubliceerd. Wat ik vooral interessant vind is dat je in de gids leest hoe je het budget en biedingen het beste beheert, zonder dat je over je budget heen gaat. Daarnaast is de handleiding zeer begrijpelijk van opzet, iedereen kan ermee overweg.

Adverteren op Twitter: handleiding van Smartdata

Website: Smartdata

Heb je liever een handleiding in het Nederlands, dan is die van Smartdata een aanrader. Het begin van de handleiding gaat over het aantal Belgische gebruikers op Twitter. Als Nederlander heb je hier misschien niet heel veel aan, maar het geeft toch een redelijk goed beeld van het Belgisch publiek dat mogelijk ook tot je doelgroep behoort.

De rest van de handleiding is voorzien van een duidelijke uitleg met begeleidende afbeeldingen. Stap voor stap leer je hoe je adverteert op het social mediaplatform Twitter.

Hoe je een succesvolle Twitter advertentiecampagne opzet met Sprout

Website: sproutsocial.com/insights/twitter-advertising

In 2021 is deze geweldige advertentiegids naar buiten gekomen. Het is uitgebreid genoeg om aan een beginner duidelijk te maken hoe je een advertentiecampagne opzet. Ook nu weer begint het met wat jaarcijfertjes, gevolgd met een aantal redenen om op Twitter te adverteren. Hierna begint de handleiding inclusief afbeeldingen, zodat je ook visueel een beeld krijgt van het opzetten van de advertentiecampagne.

Vooral het gedeelte over het vinden van het juiste publiek vind ik erg interessant. Dit is een onderwerp dat je niet in veel andere handleidingen tegenkomt.

Hoeveel kost het om te adverteren op Twitter?

Startende of kleine ondernemers hebben een beperkt budget. Gelukkig heb je voor het opzetten van een advertentiecampagne geen groot budget nodig. Je geeft van tevoren aan welk bedrag je uit wil geven. Dit kan vanaf $ 10, tot $ 2500. Overigens kun je ook voor een bedrag in euro’s kiezen. Het bedrag dat je opgeeft geldt voor de gehele advertentiecampagne.

Sommigen vragen zich af of adverteren op dit social media platform ook gratis kan. Helaas, gratis adverteren kan niet. Maar het is wel mogelijk om je bericht bij een breder publiek onder de ogen te laten komen.

Maak gebruik van # (hashtags) om geïnteresseerden te laten weten waar je over schrijft. Het geeft geen garantie dat elke geïnteresseerde je bericht ziet, maar je vergroot hier wel de kansen mee.

Nog enkele tips met betrekking tot je Twitter account

Heb je een zakelijk account? Waak ervoor om op dit account politieke uitingen te doen. Een deel van je volgers stelt dit niet op prijs, waardoor ze je ontvolgen. Gebruik je zakelijk account ook niet om dingen over je vakantie of misschien wel online spelletjes die je speelt te delen. Doe dit liever via een privéaccount.

Houd zakelijk en privé strikt gescheiden, link vanaf je privé account dan ook zeker niet naar je zakelijk account.

Twitter draait om interactie. Wanneer iemand op je tweet reageert is het wel zo netjes om terug te reageren, al helemaal wanneer het een vraag betreft. Verzamel niet alleen likes maar toon ook interesse in anderen, simpelweg door hun berichten te liken. Doe dit niet willekeurig maar vanuit oprechte interesse.

Last but not least: ik zie met name zzp’ers die hun zakelijk Twitteraccount gebruiken om te klagen over Mark Rutte, het voetbal, televisieprogramma’s, protesterende boeren of melkdrinkende melkmeisjes. Je kunt je wel voorstellen dat je op deze manier helemaal niet meer professioneel overkomt.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.