Content kanon verhoogt het zoekverkeer met 200%

Bijgewerkt: 5 oktober 2022

Iedereen wil zoveel mogelijk bezoekers op zijn site. Dit is alleen realiseerbaar wanneer je bovenaan in Google staat. Met een content kanon verhoog je het zoekverkeer tot wel 200% of zelfs meer.

Hoe dit werkt? Je zet een kennisbank of blogsite op met veel kwalitatieve artikelen. Deze artikelen zijn bij voorkeur tijdloos, zodat ze niet alleen morgen maar ook over drie jaar nog voor je werken. Het contentkanon vraagt veel werk, en wanneer je dit laat doen dan is het ook een flinke investering. Maar het levert ook veel op.

Regelmatig nieuwe content plaatsen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel websites starten vol enthousiasme en plaatsen wekelijks een nieuwe blog of tekst. Allemaal prima, maar na een half jaar verslapt de aandacht. Er wordt minder vaak nieuwe artikelen geplaatst. Uiteindelijk zakt de website weg in de organische zoekresultaten.

Een verlies aan ranking betekent ook een verlies aan bezoekers. Misschien word je hierdoor wakker geschud en probeer je de website nieuw leven in te blazen. Helaas, het duurt maanden voordat je opnieuw resultaat ziet.

Het geheim zit hem in het regelmatig plaatsen van nieuwe content. Je zou minimaal eenmaal per week een nieuw artikel moeten plaatsen.

Normale content versus contentkanon

Een kanon is in staat om meerdere kanonskogels achter elkaar weg te schieten. Hier zit wel een korte pauze tussen, nodig om het kanon opnieuw te laden.

Een contentkanon doet hetzelfde: het ‘schiet’ veel content het internet op, met telkens een korte pauze.

Waarom werkt veel content zo effectief en waarom is de pauze hiertussen belangrijk? Het internet is gebouwd op content (inhoud van websites). Vooral geschreven content, de teksten, zijn goed indexeerbaar door zoekmachines. Door je website te voorzien van kwalitatieve inhoud krijg je een goede beoordeling van Google en andere zoekmachines.

Hoe meer kwalitatieve content, hoe beter dit voor de ranking is. Het is echter niet aan te raden om veel content tegelijkertijd op de website te plaatsen. Google kan dit als een poging tot misleiding zien. Maar het is ook niet goed voor de activiteit van je website. Je kunt beter 100 blogs verspreid over een heel jaar plaatsen, dan in één keer en vervolgens de website stil laten liggen.

Maar werkt een contentkanon ook echt?

Ja en nee. Of een contentkanon echt werkt hangt van verschillende zaken af:

  1. Autoriteit van de website
  2. Branche, niche en onderwerp
  3. Lengte van de artikelen
  4. Interne en externe links

1. Autoriteit van de website

Een contentkanon werkt beter voor autoritaire websites. Soms bouw ik een nieuwe website en ben ik geneigd om een content kanon in te zetten. Maar ik weet dat dit nutteloos is. Voor nieuwe websites is het aan te raden om eerst een jaartje te wachten waarbij je wekelijks een nieuw artikeltje plaatst. Na dat eerste jaar heeft de website wat autoriteit opgebouwd. Dan pas is het inzetten van het kanon effectief.

Bestaande websites met voldoende autoriteit hebben zeker wat aan een contentkanon. Bestaande rankings worden hierdoor verbeterd.

2. Branche, niche en onderwerp

Binnen sommige branches of niches is sprake van een hoge concurrentie. Het is dan veel moeilijker om hoog in Google te staan. Een goed voorbeeld hiervan is mijn eigen branche: SEO. Er zijn ontzettend veel SEO-aanbieders onder de noemer marketingbureau, SEO-specialist, linkbuilder, webdesigner of tekstschrijver.

Je komt hier niet zomaar tussen. Alleen een contentkanon en een slimme strategie kan hieraan bijdragen. Dit geldt ook voor veel andere branches of niches.

Het onderwerp speelt ook mee. Blog je over onderwerpen waar nog niet veel over is geschreven, dan is een blogkanon een geweldig idee.

3. Lengte van de artikelen

Google bepaalt aan de hand van meer dan 200 factoren waar een website op rankt. Een van die factoren is de lengte van artikelen. De lengte van teksten telt voor een klein gedeelte mee, maar is zeker niet onbelangrijk. Autoritaire websites plaatsen bijna altijd teksten van minimaal 500 woorden.

Wil je dat het kanon een groot effect heeft, schiet dan alleen teksten van minimaal 450 woorden af. Te korte teksten geven weinig informatie, en dat is niet waar de bezoeker naar op zoek is.

4. Interne en externe links

Ondersteun het kanon door gebruik te maken van interne en externe links. Google wil namelijk niet alleen kwalitatieve content zien maar ook de relatie tussen webpagina’s begrijpen. Wanneer webpagina A over honden gaat, dan is het goed om naar webpagina B over hondenvoer te linken. Google begrijpt dan dat deze twee webpagina’s verband met elkaar houden.

Intern linken maakt het de bezoeker makkelijker om op je website te navigeren. Ook kan Google je webpagina’s beter indexeren. Externe links zijn behulpzaam voor bezoekers en zoekmachines, en ook nog eens goed voor de ranking van andere websites.

Misschien klinkt het vreemd om andere websites in ranking te helpen, maar dit is goed voor je eigen site. Het laat namelijk zien dat je andere websites een warm hart toedraagt. Dat waardeert Google.

Het schrijfkanon inhuren

Door verschillende opdrachtgevers word ik het schrijfkanon genoemd, zoals je ook op mijn homepage kunt zien. Dit komt omdat ik in 6 jaar tijd meer dan 25.000 blogs en artikelen schreef. Sommige opdrachtgevers voorzie ik maandelijks van meer dan 50 blogs. Met dit contentkanon schieten ze zichzelf naar een hoge positie in Google.

Ga je er volledig voor? Huur het schrijfkanon in, mogelijk vanaf twee blogs/teksten per maand.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven