Domeinautoriteit

Kennisbank > domeinautoriteit

Websites krijgen door Moz een internetscore toegekend die varieert van 1 tot 100. De hoogte van het cijfer staat in relatie met de posities in de organische zoekresultaten. Een hoog cijfer betekent dat het domein meer autoriteit heeft. Nieuwe websites starten met het laagste cijfer en kunnen door de jaren heen klimmen en hiermee in autoriteit groeien.

De domeinautoriteit is ontwikkeld door Moz en later overgenomen door andere aanbieders. Zo heeft Ahrefs zijn eigen autoriteit checker. Al die verschillende aanbieders maakt het lastig om te bepalen wat nu echt is.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Hoe belangrijk en relevant Google websites vindt

De domein autoriteit (domain authority of afgekort DA) zegt iets over de manier waarop Google tegen websites aankijkt. Voor veel SEO’ers is de DA erg belangrijk. Het geeft namelijk weer of een website het goed of slecht doet. Websites met een hoge domeinautoriteit zijn interessant voor linkbuilding. Ze geven namelijk een hogere waarde aan backlinks mee.

Een hoge domeinautoriteit staat vaak in relatie met veel zoekverkeer. Toch hoeft dit niet altijd zo te zijn. Wanneer een website op verschillende zoektermen bovenaan in Google staat, maar deze zoektermen worden door gebruikers nauwelijks ingevoerd, dan heeft de hoge DA weinig waarde. Aan de andere kant kan een website met een lage DA veel meer zoekverkeer ontvangen.

Het verschil tussen domeinautoriteit en pagina autoriteit

Er is een duidelijk verschil tussen domeinautoriteit (DA) en pagina autoriteit (PA). Bij DA wordt naar de gehele website gekeken, bij PA naar een afzonderlijke pagina. Zo kan het gebeuren dat de domein autoriteit op 7 ligt en de pagina autoriteit op 15.

Zowel de DA als PA zijn belangrijke meetgegevens bij linkbuilding of verkoop van een website. De beste score ligt tussen de 80 en 100 maar is alleen weggelegd voor grote websites zoals Facebook, Twitter of Google. Een Domain Authority tussen 40 en 80 wordt als goed gezien. Ligt dit tussen de 20 en 40 dan is dit middelmatig en onder de 20 is slecht. Maar nogmaals, DA zegt vrij weinig over het aantal maandelijkse bezoekers.

Het beïnvloeden van de DA

Voor goede SEO’ers is het vrij makkelijk om de domein autoriteit te beïnvloeden. Middels linkbuilding is het namelijk mogelijk om de domein autoriteitsscore omhoog te krijgen. Hoe meer externe websites een backlink naar jouw site delen, hoe hoger de domeinautoriteit. Dit laat gelijk zien dat de DA niet alles is, want hij is beïnvloedbaar.

Er zijn nog meer factoren die de domeinautoriteit bepalen. Met name content in de vorm van teksten wordt goed door zoekmachines geïndexeerd. Kwalitatieve content staat hoger in de organische zoekresultaten, wat een stijging van de autoriteit veroorzaakt. Ook tijd speelt een belangrijke rol. Hoe langer een website actief is, hoe hoger de score wordt.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.