Google zoekoperators als SEO-tool

Bijgewerkt: 5 oktober 2022

De meeste mensen gebruiken Google op de standaard manier. Ze voeren een zoekterm in en de zoekresultaten rollen over het scherm. Voor webmasters zijn Google-zoekoperators zeer interessant. Het gaat om geavanceerdere of gevorderde zoekcommando’s, ideaal om je site te analyseren. Maar ook voor het vinden van geschikte linkpartners.

Werk altijd aan zoekmachineoptimalisatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoe kan het dat sommige websites hoog in Google scoren, en anderen niet? De websites met veel aanzien doen aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Vaak bewust, maar soms ook een bewust.

Zoekmachines willen dat je veel en kwalitatieve content deelt. Daarnaast vinden ze het prettig wanneer je website backlinks van autoritaire sites ontvangt. Ook moet de site technisch in orde zijn. Wie met alle SEO-richtlijnen rekening houdt verhoogt zijn kans op toenemend zoekverkeer.

Om die reden zou je altijd aan zoekmachine optimalisatie moeten doen. Daarom zijn er zoveel handleidingen en SEO-tools te vinden. Wat velen niet weten is dat de Google zoekoperators je hier ook bij helpen. Zet dit in als middel om je SEO, onderzoek en concurrentieanalyse te verbeteren.

Inhoud op een website

De eerste zoekoperator van Google is het commando site:website.nl. Met dit commando zoek je naar specifieke websites zoals biancawalraven.nl, nos.nl of youtube.com. Het geeft je inzicht in de geïndexeerde pagina’s. Gebruik deze zoekoperator om te achterhalen welke webpagina’s van een specifieke site geïndexeerd zijn.

Met het commando cache:website.nl ontdek je hoe Google de webpagina voor het laatst gezien heeft. Je haalt de webpagina uit het cachegeheugen van Google op.

Woorden in de URL

Normaal gesproken bevat de URL van een website één of meerdere sleutelwoorden die ook in het onderwerp van de tekst voorkomen. Misschien heb je wat unieke sleutelwoorden bedacht en wil je weten of anderen ook op dit idee zijn gekomen. Hiervoor gebruik je het commando inurl:woord (‘woord’ moet je uiteraard voor het sleutelwoord vervangen).

Je ziet nu een overzicht van alle webpagina’s die het sleutelwoord in de URL hebben staan. Wanneer je ziet dat veel concurrenten hetzelfde sleutelwoord gebruiken, zou je eventueel over een andere URL na kunnen denken.

Het alternatief is allinurl:woord na woord. In dit geval toont Google alleen resultaten waarin alle woorden in de URL voorkomen.

Woorden in de titel

Je hebt voor je nieuwste blog een geweldige titel verzonnen. Maar in hoeverre gebruiken concurrenten deze titel ook? Of maken ze misschien gebruik van een aantal woorden die ook in jouw titel staan? Om dit te achterhalen gebruik je het commando intitle:woord (‘woord’ verander je naar de titel die je in gedachten hebt).

Het is de ideale manier om te bekijken hoe uniek je titel is. Maar misschien ben je op zoek naar een specifiek onderwerp, ook dan is deze Google zoekoperator een handig hulpmiddel.

Wil je dat Google resultaten toont waarbij alle woorden in de titel van een pagina staat? Dan gebruik je het commando allintitle:woord voor woord.

Naar een specifiek woord zoeken

De meeste woorden komen miljoenen keren op het internet voor. Misschien heb je een zelfbedacht woord en wil je weten of dit ergens in een artikel of tekst voorkomt. Gebruik hiervoor de Google search operator intext:dit zoek ik. Google bekijkt nu of (een gedeelte van) de tekst ‘dit zoek ik’ specifiek op een webpagina staat. Uiteraard ook weer aan te passen naar je eigen zoekopdracht.

allintext:dit zoek ik is een zoekopdracht waarmee Google kijkt of alle woorden die je invoert in exact dezelfde volgorde op webpagina’s voorkomt. Hiermee verwijder je in tegenstelling tot de vorige zoekoperator (intext) duizenden resultaten.

Zoeken naar bestandstypen

Misschien zoek je een PDF, SWF, HTML, DOC, XML of een ander bestand waar je de naam niet meer van weet. Gebruik hiervoor het commando filetype:PDF (of een andere documentnaam/programmeertaal). Deze search operator is een aanrader voor ontwikkelaars.

Op zoek naar webpagina’s die binnen een bepaald datumbereik zijn gepubliceerd

Zie je liever zoekresultaten die binnen een bepaald datumbereik vallen? Wanneer je naar Google zoeken gaat en je selecteert het gedeelte ‘tools’ dan heb je de mogelijkheid om op een bepaalde periode te zoeken. Bijvoorbeeld ‘elke periode’, het afgelopen uur of de afgelopen week. Maar heel specifiek is dit niet.

Daarom is er de zoekoperator daterange: waarbij je achter de dubbele punt de datum invult. Let op dat je de juliaanse datumnotatie gebruikt. Is het 3 oktober 2022 dan ziet de juliaanse datum er zo uit: 2459869. Gebruik een online convertor om het juliaanse dagnummer te vinden.

Een juliaans datumbereik ziet er bijvoorbeeld zo uit: 2459869- 2459900 (van 3 oktober 2022 t/m 3 november 2022).

Het combineren van zoekopdrachten

De laatste search operator die ik vaak gebruik is die om zoekopdrachten te combineren. Bijvoorbeeld gas of elektrisch. Eigenlijk is het heel simpel: je zoekt naar vergelijkingen tussen dingen. Dit soort zoekopdrachten helpt je bij het opstellen van nieuwe blogs of artikelen.

Je kunt ook zoekwoorden uitsluiten. Hiervoor gebruik je de zoekopdracht gas -elektrisch waarbij het woord ‘elektrisch’ wordt uitgesloten van de zoekresultaten.

Let goed op de plaatsing van de spatie, die moet goed zijn anders werkt deze zoekoperator niet. Dit geldt overigens ook voor alle andere Google zoekoperators. In veel gevallen maak je gebruik van een commando, gevolgd door een dubbele punt en hierachter de zoekterm. Waarbij er geen spatie voor en na de dubbele punt mag staan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven