Je webshop op bol.com optimaliseren

Bijgewerkt: 21 november 2022

Steeds meer ondernemers verkopen hun producten via bol.com. Met dit partnerplatform profiteer je van gratis online marketing. Je betaalt alleen bij verkoop, dit bestaat uit een percentage over het verkoopbedrag.

Er komen steeds meer bol.com verkopers bij. Dit betekent dat ook de concurrentie fors groter wordt. Merk je dat het vlees steeds wordt om bovenaan te staan of klanten te werven? Dan wordt het tijd om je website op bol.com te optimaliseren.

Verkopen verhogen in bol.com

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vaak wordt gedacht dat het zoekalgoritme van bol.com hetzelfde werkt als dat van Google. Dit klopt niet, want het gaat hier om twee verschillende ‘zoekmachines’. Gebruikers hebben in beide gevallen een andere intentie.

Wil je je verkopen verhogen in bol.com, dan moet je eerst inzicht krijgen in de werking van dit platform. En ook begrijpen waarom sommige verkopers hoog in de resultaten staan, en anderen er altijd onder hangen.

Bol.com kijkt naar verschillende zaken waaronder de paginatitel, de gebruikte zoektermen, productomschrijving maar ook de reviews die je ontvangt. Laat je overigens niet misleiden door de betaalde resultaten. Dit zijn de producten waarbij je (gesponsord) ziet staan.

Product listing optimaliseren

De meeste verkopers verzinnen een producttitel, laten een productbeschrijving maken en publiceren dit samen met de foto van het product. Dat is inderdaad de basis om gevonden te worden, en de klant te overtuigen.

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan je product listing. Dit gaat over het eerdergenoemde, te weten de titel, productomschrijving en productfoto. Maar ook de reviews die klanten achterlaten.

Op de titel, productomschrijving en de productfoto kun je invloed uitoefenen. Met reviews is dit wat lastiger, maar je kunt klanten wel in de juiste richting sturen.

Denk goed over de producttitel na

Een unieke producttitel is onmisbaar. Het onderscheidt je van concurrenten. Bovendien zal de juiste titel de klant aanspreken, waardoor deze verleid wordt om je product te bekijken.

Ik heb de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar optimaliseren van bol.com webshops. Hieruit heb ik kunnen concluderen dat de meest ideale titel er als volgt uitziet:

De merknaam of de serienaam van het product – de productgroep – eerste kenmerk – tweede kenmerk – (optioneel: derde kenmerk)

Stel dat je een Samsung smartphone via bol.com wil verkopen. Dan zou de titel er ongeveer zo uit moeten zien:

Samsung Galaxy S13 – smartphone – razendsnelle processor – batterijduur van 24 uur – 64MP camera

Voor de klant is direct duidelijk wat je wil verkopen en wat de beste kenmerken van het product zijn. Bol.com kijkt ook naar deze titel, en maakt aan de hand hiervan een keuze: komt het product hoog of laag in de resultaten te staan? De producttitel kan je verkoopcijfers maken of breken.

Zo ziet een goede productomschrijving eruit

Ten tweede moet je aandacht besteden aan de productomschrijving. Dit kan lastig zijn wanneer je hier geen ervaring mee hebt. Daarom is het altijd interessant om een bol.com tekstschrijver in te schakelen. Vraag onderaan deze pagina de tarievenkaart aan. Of lees nog even verder en ontdek hoe je een goede productomschrijving maakt.

De productomschrijving moet de klant interesseren, informeren en activeren. Met de omschrijving laat je zien dat het product een probleem oplost. Je kunt je natuurlijk afvragen welk probleem de aankoop van een smartphone oplost. Simpel: iemand is op zoek naar een betere, snellere of mooiere smartphone.

De productbeschrijving bestaat uit verschillende onderdelen. Het geeft een (korte) omschrijving betreffende de specificaties. En een lange beschrijving over de verschillende onderdelen van het product.

De beschrijving is ook bedoeld om verlangen bij de klant op te wekken, zodat deze bijna blindelings het product wil kopen.

Wil je de webshop op bol.com optimaliseren, dan moet je dus even stilstaan bij de productomschrijvingen. Die maken het verschil tussen wel of niet kopen. Ze zijn dus zeker van invloed op je omzetcijfers. En in mindere mate op de ranking.

Webshop op bol.com optimaliseren met productfoto’s

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, maar dat wist je vast al. Je kunt een productomschrijving van 2000 woorden maken, maar zonder foto weet de klant nog steeds niet wat je bedoelt. Daarom is het belangrijk om een duidelijke productfoto te publiceren.

De vraag is hoe je aan deze productfoto’s komt. Vaak mag je deze via de leverancier gebruiken. Vraag hier vooraf toestemming voor, dan weet je zeker dat je niet in de problemen raakt.

Aan de andere kant zit er beperkt auteursrecht op productfoto’s. Dit komt omdat ze niet onderscheidend genoeg zijn. Dus in veel gevallen mag je zelfs zonder toestemming productfoto’s gebruiken.

Wil je echt uniek overkomen, maak dan je eigen productfoto’s. Houd er echter rekening mee dat, vanwege het beperkte auteursrecht, andere verkopers misschien ook gebruik gaan maken van je foto’s. Wanneer je onderscheidende foto’s maakt dan heb je hier in ieder geval wel auteursrecht op. Creëer zelf deze bescherming.

Zorg altijd voor duidelijke en heldere foto’s. Het is niet de bedoeling dat de klant de foto moet vergroten om details te kunnen zien. Houd rekening met verschillende apparaten zoals desktop, tablet en smartphone. Een foto moet er op alle apparaten goed en duidelijk uitzien.

Verzamel positieve reviews

Je scoort hoger op bol.com wanneer je positieve reviews verzamelt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Werk daarom altijd aan je klantenservice en voer eventueel verbeteringen door. Dan werk je ook naar meer positieve reviews toe.

Let op want het is niet toegestaan om valse reviews te laten plaatsen. Bol.com zal deze verwijderen, en dit kan ook consequenties hebben voor de samenwerking met dit verkoopplatform. Je mag overigens wel klanten vragen om een review te plaatsen, in ruil voor het toesturen van een gratis product. Bij de review moet dan wel altijd worden aangegeven dat de klant ‘betaald’ of uitgenodigd is voor de review.

Sommige bol.com verkopers verzamelen de reviews en publiceren deze bij meerdere van hun producten. Dit is mogelijk, maar let erop dat de reviews ook van toepassing zijn op het product. Het voordeel van reviews combineren is dat je op een snelle manier ontzettend veel reviews verzamelt en kunt tonen. Dit kan zeer positief uitpakken.

Wil je je webshop voor bol.com optimaliseren middels productomschrijvingen? Neem contact met mij op, ik ga hier graag met jou over in gesprek. Vraag eventueel vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven