SEO verbeteren met WordPress

WordPress is een geweldig CMS waarmee je eenvoudig een website bouwt. Ook het onderhoud van de site is betrekkelijk eenvoudig. Daarnaast geef je (desgewenst) meerdere personen toegang tot de site, zodat je er niet alleen voor staat.

Wil je meer verkeer naar je site? Dan is het belangrijk om hoog in Google en andere zoekmachines te staan. Dat krijg je niet zomaar, je moet voor hoge posities hard werken. SEO verbeteren met WordPress is dankzij het gebruik van een aantal plugins kinderspel.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het aandeel websites dat op WordPress draait

Duizelingwekkende cijfers, daar zorgt WordPress voor. Ruim 43,5% van alle websites is gebouwd op WordPress (2022). Dat is een groei van 39% ten opzichte van het jaar daarvoor. Hiermee heeft dit CMS het grootste aandeel.

Van alle websites die een contentmanagementsysteem gebruiken, heeft WordPress een aandeel van maar liefst 65,2%. Hieronder volgen Shopify en Joomla.

De voordelen van dit systeem

Waarom kiezen zoveel website voor WordPress, waaronder veel top 1000 websites? Dit heeft ten eerste met de prijs te maken: de basis is gratis. Daarnaast is het eenvoudig in gebruik, goed beveiligd en geeft het toegang tot ontelbaar veel plugins.

Maar bovenal: WordPress is zoekmachinevriendelijk. Het is gericht op het realiseren van hoge posities in Google. Natuurlijk hangt dit niet alleen van het systeem af, maar vooral hoe je zelf met de website omgaat.

SEO verbeteren met WordPress? Vijf goede tips

Wanneer je WordPress als CMS kiest dan heb je vaak al een streepje voor. Er zijn veel gratis plugins verkrijgbaar die je helpen bij het optimaliseren van de website. Daarnaast zijn er ook dingen die je zelf kunt doen, daar heb je geen plug-in voor nodig.

1. Yoast SEO plug-in

Een goed hulpmiddel om SEO van je WordPress website te verbeteren is de Yoast plug-in. Yoast kijkt mee of je aantrekkelijk teksten schrijft. Dit wordt weergegeven in rode, oranje of groene bolletjes. Velen denken dat alle teksten op ‘groen’ moeten staan maar dit is niet noodzakelijk. Yoast kijkt namelijk niet wat Google aantrekkelijk zou vinden, maar de lezer. Wel kijkt het of je gebruik maakt van zoektermen en hoe je deze toepast.

Met Yoast maak je een meta-title en beschrijving en je bepaalt hoe je website in Google wordt getoond. Hoewel Yoast geen toppositie in Google garandeert, is het wel een praktisch hulpmiddel. Vooral beginners halen hier veel voordeel uit.

2. Schrijf kwalitatieve en waardevolle inhoud

De meeste websites bestaan voor een groot deel uitgeschreven content. Dat is maar goed ook want daar is het internet op gebouwd. Teksten zijn door zoekmachines makkelijk te scannen en indexeren. Dat is met afbeeldingen of video’s een stuk lastiger.

Zorg dat je meerwaarde aan de bezoeker biedt. Wanneer de inhoud van je website waardeloos is, dan kun je niet verwachten dat je hier hoog mee in Google scoort. Schrijf teksten die behulpzaam zijn voor je lezers. Dit kan om informatie, tips of een handleiding gaan. Of misschien wel je eigen ervaring of het delen van kennis.

3. Semrush SEO Writing Assistant

Deze plug-in van de bekende SEO tool Semrush is zeker een aanrader. De plug-in kijkt of teksten op de WordPress website goed leesbaar zijn. Er worden verschillende SEO suggesties gegeven. Bijvoorbeeld het gebruik van de juiste zoektermen, de toon of voice en of er sprake is van plagiaat.

Semrush SEO Writing Assistant is op dit gebied uitgebreider dan Yoast, maar alleen bij het helpen van content. Het maakt geen sitemap aan (Yoast doet dit wel) en je kunt ook niet bepalen oe je site in de organische zoekresultaten wordt getoond.

Uiteraard is het altijd mogelijk om Yoast tegelijkertijd met de Semrush plug-in te laten draaien. Zo haal je het beste uit deze twee plug-ins.

4. Publiceer langere artikelen

Sommige webmasters denken dat artikelen van 200 of 300 woorden goed in Google scoren. Volgens Google zelf zou dit geen probleem moeten zijn, maar de praktijk wijst heel anders uit. Lange artikelen scoren al jarenlang beter in de organische zoekresultaten.

Hoe lang moet een artikel of blogpost nu echt zijn? Hier zijn de meningen sterk over verdeeld. Je zou kunnen zeggen dat een artikel minimaal 400 woorden moet bevatten. Wanneer je richting de 750 woorden gaat dan zit je bijna altijd goed.

Sommigen kiezen voor monsterartikelen, die bevatten 2000 of meer woorden. Vroeger werd gedacht dat monsterartikelen het beter zouden doen, maar dit is inmiddels achterhaald. Google houdt vooral van content van hoge kwaliteit. Wanneer een artikel van 400 woorden van hogere kwaliteit is dan een van 3000 woorden, dan wint het korte artikel het.

Schrijf daarom niet alleen wat langere artikelen (minimaal 400 woorden) maar zorg dat de kwaliteit hoog ligt. Schakel eventueel een professionele blogger of tekstschrijver in. Hier helpen we je graag bij.

5. Creëer belangrijke pagina’s om geloofwaardiger over te komen

Sinds de E-A-T update van Google spelen expertise, autoriteit en betrouwbaarheid een belangrijke rol. Websites die aan deze drie eisen voldoen staan hoger in de zoekresultaten.

Maak altijd een over-ons pagina. Stel jezelf of het bedrijf op deze pagina voor en laat ook zien wat je missie is. Sommige bedrijven beschrijven hun gehele geschiedenis, anderen vinden het belangrijker om te tonen wat ze te bieden hebben. Het maakt niet zoveel uit hoe je de pagina inricht, zolang het voor de bezoeker maar duidelijk is wie je bent en wat je doet.

Creëer ook een contactpagina. Dit is vooral voor bedrijven erg belangrijk. De bezoeker moet weten hoe hij of zij contact met het bedrijf op kan nemen. Gaat het om een (privé) blogsite, dan is een contactformulier meer dan voldoende.

Deze drie pagina’s moet je ook op je WordPress website plaatsen: het privacybeleid, de disclaimerpagina en de algemene voorwaarden. Dit zijn juridische webpagina’s die onmisbaar zijn voor bedrijven maar ook voor veel hobbymatige websites. De algemene voorwaarden geldt alleen voor bedrijven die diensten of producten aanbieden. Het privacybeleid en de disclaimerpagina zou op elke website en elke webshop moeten staan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?