Hoe vaak moet je een blog schrijven?

Bijgewerkt: 14 juli 2023

De meeste bedrijven bloggen eenmaal per week. Bij hobbybloggers zie je dit vaker gebeuren, soms tot wel drie keer per week. Consistentie is belangrijk wanneer het om contentmarketing gaat. Meer inhoud zorgt voor hoge posities in de organische zoekresultaten, voor de juiste zoektermen. Het regelmatig toevoegen van nieuwe blogs geeft het publiek altijd iets nieuws om te lezen.

Maar hoe weet je hoe vaak je een blog moet schrijven? In dit artikel geef ik antwoord op verschillende vragen.

Elke dag miljoenen nieuwe blogs

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Per minuut worden er duizenden blogs op het internet geplaatst. Het gaat dagelijks om miljoenen nieuwe blogs. Dit betekent dat het internet steeds groter wordt. En dat er ook meer concurrentie bijkomt.

Het is dan ook niet vreemd dat bloggers zich afvragen: “Hoe vaak moet je een blog schrijven?”.

Hier is geen eenvoudig antwoord op. Dit hangt namelijk van verschillende factoren af. Bijvoorbeeld van je planning, en in hoeverre je tijd hebt om nieuwe blogs te schrijven. Maar ook de lengte van de blogs. Velen besteden toch wel 4 uur of langer aan het schrijven van een blogpost. Wil je weten hoe je sneller leert schrijven? In een van mijn artikelen geef ik tips om blogs te schrijven en slechts 30 minuten.

Hoe lang je precies over een artikel doet, hangt ook van het onderwerp af. Wanneer het een complex onderwerp is waarbij je veel onderzoek moet doen, dan ben je gewoon langer bezig.

Hoe vaak moet je bloggen?

De miljoen euro vraag voor elke tekstschrijver en blogger: hoe vaak moet je blogs schrijven en publiceren? Op het internet vind je verschillende antwoorden. Sommigen vinden het voldoende om eenmaal per maand een nieuw bericht te publiceren. Anderen doen dit meerdere malen per dag.

Er zijn verschillende redenen om je blogfrequentie op te schroeven.

  • Het leidt tot meer verkeer op je website. Door vaker blogs te publiceren, geef je zoekmachines de kans om je webpagina’s te vinden. Massa is kassa, dit geldt zeker bij bloggen.
  • Met blogs bied je waarde aan lezers. Wanneer je het over diepgaande onderwerpen hebt, kan het dat je langere berichten maakt. Dit kost meer tijd waardoor je minder frequent blogt. In dit geval gaat kwaliteit boven kwantiteit.

Je ziet dus dat het enigszins om aantallen gaat (kwantiteit). Maar kwaliteit is net zo belangrijk. Dan heb ik het niet over taalfouten die er soms in kunnen staan, want dat kan de beste overkomen. Met kwaliteit bedoel ik dat de inhoud van je blog waarde aan het publiek biedt.

Eén blog per week publiceren: de voor- en nadelen

De gemiddelde blogger, tekstschrijver en copywriter zal kiezen voor eenmaal per week een blog publiceren. Vaak is dit een bewuste keuze, omdat er naast bloggen voor de eigen website nog andere taken liggen te wachten.

Eenmaal per week bloggen past voor de meesten goed binnen hun werkschema. Je bouwt de gewoonte op om frequent te bloggen, zonder dat dit je andere werkzaamheden in gevaar brengt.

Wekelijks bloggen is een prima keuze wanneer de branche of niche waarin je actief bent, niet zo snel verandert. Je krijgt weinig met nieuwe trends te maken. Zoekmachines pikken je blogs op, en je zorgt dat je website actief blijft. Wanneer je een matig aantal vaste bezoekers op je website krijgt, is een wekelijkse frequentie voldoende om deze bezoekers tevreden te stellen.

Een ander voordeel is dat je altijd nieuwe ideeën voor interessante onderwerpen hebt. Meestal kom je gedurende de week in aanraking met collega’s, concurrenten of klanten die vragen stellen of onderwerpen bespreken. Hier put je inspiratie uit voor nieuwe blogs voor je website.

Een nadeel van eenmaal per week publiceren is dat het voor jou niche te weinig kan zijn. Al helemaal wanneer je met trends of nieuwe ontwikkelingen te maken krijgt.

Er is nog een nadeel, dat gaat over een te lage zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Wanneer jouw concurrenten vaker bloggen, zullen ze meer in zoekmachines opvallen. Het kan dat ze jouw blogs in de rankings naar beneden duwen, waardoor je minder verkeer ontvangt.

De voordelen van elke dag bloggen

Je moet voldoende tijd hebben om elke dag te bloggen. Ook moet je over veel creativiteit beschikken. Het vergt nogal wat om elke dag nieuwe ideeën op te doen.

Ondanks deze nadelen, is elke dag bloggen voor de meeste websites een goede keuze. Het zorgt voor een consistente verspreiding van je boodschap. Bovendien val je beter in zoekmachines op, waardoor je meer verkeer naar je website trekt.

Het is al diverse keren bewezen: meer inhoud betekent meer verkeer. Wanneer je meer bezoekers aantrekt, zit je ze makkelijker naar klanten om. Het gemiddelde conversiepercentage voor zakelijke websites ligt tussen de 1% en 4%. Dit betekent dat van elke 100 bezoekers, tussen de één en vier een aankoop of transactie zullen doen.

Wanneer je slechts 10 bezoekers per dag op je website krijgt, omdat je te weinig blogt, zal dit ook tot weinig omzet leiden. Terwijl frequente bloggers een hogere omzet zien.

Frequent posten is ook aan te raden wanneer je een betrokken publiek hebt dat regelmatig op je website komt. Bijvoorbeeld uit de organische zoekresultaten of uit social media kanalen. Door elke dag nieuwe inhoud te tonen, stimuleer je hen om dagelijks bij jou terug te komen.

De nadelen van dagelijks posten

Ik heb het al een beetje over de nadelen van dagelijks bloggen gehad. Het kan ontzettend veel tijd kosten om dit te realiseren. Na een tijdje kun je er zelfs tegenop gaan kijken om dit soort werkzaamheden uit te voeren. Het legt misschien een druk op je privéleven.

Je kunt ook moeite hebben met het bedenken van nieuwe onderwerpen. Daarnaast kun je af gaan wijken van je dagelijks blogschema. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van je content afneemt.

Wanneer je veel nieuwe inhoud op je website publiceert, is het lastig om dit allemaal up-to-date te houden. Je krijgt dan al dat berichten verouderd raken. Vaak zie je ook dat oudere inhoud moeilijker in zoekmachines te vinden is.

Nog een risico is dat je over dubbele onderwerpen schrijft. Wanneer je meer dan 500 blogs op je website hebt staan, weet je vaak niet meer welke onderwerpen je al besproken hebt. Het risico op dubbele onderwerpen wordt met de tijd steeds groter. Google zal dit niet waarderen: van twee webpagina’s met bijna dezelfde inhoud zal één niet of slecht in de organische zoekresultaten verschijnen. Zonde van de tijd die je hierin geïnvesteerd hebt.

Meerdere keren per dag bloggen

Het lijkt haast onmogelijk: meerdere keren per dag blogs schrijven en publiceren. Toch kan het, ik doe dit zelf ook. Dit doe ik voor verschillende van mijn websites. Wanneer je affilate websites hebt is het namelijk belangrijk dat hier regelmatig nieuwe content op verschijnt.

Wanneer je bijvoorbeeld zeggen blogs per dag op je website publiceert, zorgt dit voor actualiteit. Maar je bouwt er ook autoriteit mee op. Zoekmachines houden van websites die dagelijks nieuwe content publiceren. Al helemaal wanneer dit meerdere keren per dag is. Zo vaak bloggen helpt dus om meer verkeer naar je website te trekken.

Merkloyaliteit opbouwen

Vaak bloggen helpt om betere organische resultaten te behalen. Hierbij is het belangrijk om oudere berichten regelmatig bij te werken.

Elke blogpost die je publiceert, biedt je de kans om meer bekendheid voor je merk of bedrijf op te bouwen. Wanneer je kwalitatieve artikelen publiceert, word je vaker gezien in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Dit realiseer je door de juiste informatie, adviezen en tips via je blogs te delen. Ondersteun dit met afbeeldingen en de juiste trefwoorden.

Bloggen is van groot belang voor bedrijven. Het helpt om anderen kennis te laten maken met je mee reikt. Bovendien helpt bloggen bij het opbouwen van leads (potentiële klanten).

Conclusie

Niet iedereen heeft de tijd om dagelijks te bloggen, maar dit zou voor je online vindbaarheid en merkbekendheid wel beter zijn. Vooral nieuwe of onbekende bedrijven halen hier veel profijt uit. Wanneer dagelijks bloggen niet lukt, is het nog steeds goed om 1-3 keer per week te bloggen. Hoe vaker hoe beter, maar blijf de kwaliteit in de gaten houden. De inhoud moet een toegevoegde waarde voor lezers hebben.

Heb je moeite met consistent bloggen of het bedenken van nieuwe onderwerpen? Ik help je hier graag bij. Tegen betaalbare tarieven hielp ik, samen met mijn team, meer dan 500 websites aan een goede online vindbaarheid.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven