Google alerts instellen: het stappenplan

Bijgewerkt: 5 juli 2023

Hoe fijn zou het zijn om directe toegang te hebben tot content die bij jouw interesses aansluit? Bijvoorbeeld blogs, wetenschappelijke onderzoeken of webpagina’s met relevante onderwerpen. Sinds 2003 staat Google Alerts tot je beschikking. Een fijn systeem waarbij je op de hoogte blijft van interessante nieuwe content. Jij bepaalt hoe vaak je meldingen ontvangt.

Wanneer je hier nog geen gebruik van maakt wordt het nu echt tijd om dit te doen. Dit is zeker aan te raden voor copywriters of bloggers die op zoek zijn naar nieuwe content ideeën. Maar ook voor ondernemers die op de hoogte willen blijven van wat er binnen hun vakgebied speelt. Google Alerts instellen? Niet moeilijk, in dit stappenplan lees je hoe je dit doet.

Altijd op de hoogte van interessante nieuwe content

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Google Alerts is een geweldig hulpmiddel voor marketeers en tekstschrijvers. Het stelt je op de hoogte van zoekopdrachten die voor jou belangrijk zijn. Die zoekopdrachten moet je zelf opgeven. Het is dus niet zo dat je willekeurige content krijgt toegestuurd.

Telkens wanneer een zoekterm overeenkomt met wat jij hebt ingevoerd, ontvang je hier een melding van. Hierbij kun je kiezen tussen meldingen via je e-mailadres, of via RSS.

Je online reputatie bijhouden

Wordt er over jou of je bedrijf gepraat? Het is belangrijk om dit te weten. Zo krijg je een beter idee van hoe klanten tegen jouw activiteiten aankijken. Maar ook wat concurrenten over jou vertellen. Met Google Alerts onderschep je klantrecensies, of ze nu positief of negatief zijn. Je krijgt ze vaak eerder te zien dan anderen het op kunnen merken. Zo kun je eventueel op de recensies reageren.

Het enige dat je hoeft te doen is je bedrijfsnaam bij Google Alerts instellen, en je ontvangt meldingen wanneer anderen het over jou of je bedrijf hebben.

Je concurrenten in de gaten houden

Concurrenten brengen geen brood op de plank, dat doen klanten of opdrachtgevers. Maar je moet wel weten waar concurrenten zich mee bezig houden. Alleen dan kun je de beste in jouw vakgebied blijven of worden.

Dankzij Google Alerts ontdek je de sterke en zwakke punten van je concurrenten. Je ziet bijvoorbeeld waar ze over schrijven, hoe ze het op SEO-gebied doen en waarin ze jou overtreffen. Het enige dat je te doen is de URL van je concurrenten invoeren, en je weet precies wanneer ze nieuwe content plaatsen. Elke dag weer, zonder dat je hiervoor de websites van je concurrenten moet bezoeken. Makkelijker kan niet!

Bescherming tegen plagiaat

Je hebt hard gewerkt aan content op je website. Of misschien heb je dit laten doen, dan weet je dat dit een flinke investering was. Financieel dan. Mocht het laten bloggen of het laten schrijven van SEO-teksten je financieel boven je hoofd uitstijgen, neem dan even contact op. Ik schijn de goedkoopste SEO tekstschrijver uit de top 10 van Google zijn. Dit was een bewuste keuze, betaalbaarheid is mijn handelskenmerk.

Plagiaat komt op het internet best veel voor. Anderen stelen de complete inhoud van je teksten, of delen hiervan. Dit bespaart de ander veel tijd en geld, maar het is vervelend om te zien dan een ander er met jouw werk vandoor gaat.

Het is niet verboden dat anderen ideeën overnemen. Heb jij een idee voor een geweldige blog en een ander schrijft over hetzelfde onderwerp, dan mag dit gewoon. Maar teksten één op één overnemen of zo herschrijven dat ze herkenbaar zijn, dat mag niet. Daar moet jij jouw content tegen beschermen.

Hoe kan Google Alerts je helpen bij het beschermen van je content? Je hoeft alleen maar je blogonderwerpen in te stellen, of stukjes uit jouw tekst. Zodra de door jou ingestelde woorden in Google verschijnen, ontvang je hier een bericht van.

Google Alerts instellen: het stappenplan

Het eerste wat je moet doen is naar Google Alerts gaan. Om alles in te stellen hoef je niet zijn ingelogd bij Google, maar dit mag wel.

Bovenaan zie je een paarse balk waar je jouw eerste alert kunt instellen. Voer hier een zoekterm of een URL in. Dit kan ook tekst zijn. Wanneer je dit doet zie je alvast enkele voorbeelden van meldingen.

Dat zie je in de afbeelding hierboven duidelijk terug. Vul in de tweede balk je e-mailadres in. Je ontvangt dan per e-mail meldingen. Misschien wil je via RSS Feed op de hoogte blijven. Hiervoor heb je wel een RSS Reader nodig. Maar dit hoeft niet direct, want je hebt ook de mogelijkheid om via Google Alerts zelf, op elk moment van de dag, te bekijken of er meldingen zijn van de door jou ingevoerde zoekopdrachten of URL’s.

Meerdere opties

Bij Google Alerts instellen heb je meerdere mogelijkheden. Naast het balkje waar je het e-mailadres invoert, klik je op ‘opties tonen’. Je krijgt nu onderstaand venster te zien.

Hieronder laat ik zien welke opties je allemaal hebt, en waar je voor moet kiezen.

Hoe vaak je meldingen wil ontvangen

De eerste optie is bepalen hoe vaak je een melding wil ontvangen. Zelf kies ik altijd voor directe meldingen (onmiddellijk). Wanneer je veel zoektermen of URL’s instelt, kan het dat je de hele dag door meldingen krijgt. Dit kan ongewenst zijn want het leidt je misschien van je werkzaamheden af. In dat geval kun je ook kiezen voor maximaal één keer per dag of maximaal één keer per week een melding te ontvangen.

De verschillende bronnen

Wanneer je dit gedeelte niet instelt, ontvang je content van verschillende bronnen. Oftewel automatisch. Maar je kunt ook kiezen om meldingen te ontvangen van specifieke bronnen. Bijvoorbeeld dat je alleen nieuws wil ontvangen, blogs, video’s, boeken of andere vormen van content.

Je kunt meerdere van deze bronnen aanvinken, hier heb je de vrije keuze in. Soms is het lastig om specifieke bronnen te bepalen. Het is dan aan te raden om de Google Alerts instellingen eerst een tijdje uit te proberen.

De taal

De meeste Nederlanders zullen kiezen voor de Nederlandse taal. Wil je content van over de hele wereld of een specifiek deel in de wereld ontvangen? Het is niet mogelijk om verschillende talen te selecteren. Je kunt dus alleen voor bijvoorbeeld Nederlands, Duits of Engels kiezen.

De regio

Bovenstaand verhaal geldt ook voor de regio waaruit je content wil ontvangen. Je kunt maar één regio selecteren. Denk dus van tevoren goed na van welke regio je meldingen wil ontvangen.

Misschien wil je van een bepaalde zoekterm meldingen uit verschillende regio’s ontvangen. Dan moet je de regio’s allemaal apart instellen. Bijvoorbeeld het volgende:

  • Zoekterm planeten. Regio: Nederland.
  • Zoektermplaneten. Regio: Frankrijk.

Je Google Alerts instellen voor verschillende regio’s kan tijdrovend zijn, maar het is de enige manier om uit verschillende regio’s meldingen te ontvangen.

Hoeveel

De laatste optie is hoeveel je wil zien. Hierbij ga je voor alleen de beste resultaten, of alle resultaten. Wanneer je Google Alerts voor je online marketing gebruikt, is het aan te raden om alle resultaten te selecteren.

Verzenden naar

Vergeet niet in te stellen waar de meldingen heen moeten. Naar je e-mailadres of dat je het als RSS-feed ontvangt.

De melding maken

Als laatste moet je nog op de blauwe knop ‘melding maken’ klikken. Dit is de laatste stap bij het instellen van Google Alerts.

Google Alerts uitschakelen

Misschien wil je geen meldingen meer ontvangen, of het aantal meldingen beperken. Hiervoor ga je opnieuw naar de website van Google Alerts. Je ziet een overzicht van de door jou ingestelde meldingen.

Klik naast een melding en vervolgens op het gedeelte Bewerken. Je krijgt nu diverse opties te zien. Breng de wijzigingen aan of verwijder de melding.

Google Alert zonder Gmail

Vaak wordt gedacht dat je voor het instellen van Google Alerts een Gmail-account moet hebben. Dat is helemaal niet nodig. Iedereen kan gebruik maken van deze dienst, je moet alleen je e-mailadres invullen of RSS-feeds aan hebben staan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven