Testimonial laten schrijven (ook review en ervaringsverhaal)

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Een testimonial laten schrijven? Veel testimonials, reviews en ervaringsverhalen komen niet betrouwbaar genoeg over. Zonde want een goed geschreven testimonial kan de twijfelende klant over de streep trekken. Des te meer redenen om een testimonial te laten schrijven. Maar dan wel door een ervaringsdeskundige.

Dit is een goede testimonial

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een testimonial noem je ook wel een review, ervaringsverhaal, aanbeveling of een getuigschrift. Eigenlijk is het de bedoeling dat de klant middels een testimonial een positieve ervaring over een product, dienst of bedrijf deelt. De praktijk valt echter vaak anders uit: een puntje van kritiek maakt van een goede testimonial juist een perfecte testimonial.

Waarom eigenlijk? Omdat we al lang niet meer zitten te wachten op een hele reeks lovende verhalen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten reviews alleen vertrouwen wanneer hier ook wat kritiek tussen zit.

De onderdelen van een testimonial

Een testimonial bestaat uit drie onderdelen: het probleem, de oplossing en het behaalde resultaat. De klant laat weten welk probleem hij had. Bijvoorbeeld een kapotte wasmachine, teksten voor een website nodig of op zoek naar een nieuwe smartphone. Hierna beschrijft de testimonial welke oplossing het bedrijf heeft geboden. Dit zijn dus reparatie, levering van teksten of een nieuwe smartphone.

Als laatste gaat het om het behaalde resultaat. Hoe tevreden is de klant over dit resultaat en is het voor herhaling vatbaar?

Testimonial laten schrijven, wanneer doe je dit?

Een testimonial laten schrijven is niet op iedereen van toepassing. Bedrijven die diensten aanbieden hebben veel aan testimonials. Het laat namelijk zien in hoeverre het bedrijf een probleem kan oplossen en resultaten boekt. Voor een webshop is een testimonial minder interessant. Vaak gaat het dan om een algemenere review.

Bedenk dus vooraf of een testimonial laten schrijven wel zinvol is. Is de testimonial bedoeld voor plaatsing op de bedrijfswebsite? Dan staat het wel zo netjes wanneer hier een goedgeschreven testimonial op staat. Maar wanneer het bedoeld is voor een algemenere reviewsite dan kun je dit de klant zelf laten schrijven. Of de klant schrijft het en je laat de testimonial of review nog even nakijken.

Stop met lovende verhalen!

Probleem 1 bij een testimonial laten schrijven: velen maken er een lovend verhaal van. Probleem 2: het verhaal komt hierdoor ongeloofwaardig over. Zeg nu eerlijk, geloof jij het wanneer een bedrijf alleen maar jubelende testimonials ontvangt? Of van die nietszeggende opmerkingen? Meestal kom je dan dit soort dingen tegen:

  • Fantastisch bedrijf
  • Geweldige kerel
  • Prettige samenwerking
  • Intelligent persoon
  • Fijne collega

En dat dan het bedrijf in kwestie ook nog gaat reageren met “bedankt voor de lovende woorden” of “wat een fijne review”.  Kwijl… Die zullen in het echte leven wel dikke vrienden zijn, of misschien krijgt de klant een fikse korting wanneer hij een testimonial schrijft. Gelukkig prikt de moderne consument hier moeiteloos doorheen.

De boodschap luidt dus: stop met dit soort lovende verhalen. Een testimonial laten schrijven? Neem hiervoor contact op of vraag direct naar de tarieven.

Hoe moet het dan wel?

Zoals gezegd is een testimonial opgebouwd uit verschillende onderdelen. Dat jubelende enthousiasme kan beter wegblijven: een goede testimonial komt tot de kern. Natuurlijk mogen er best positieve woorden instaan maar van de meeste testimonials word je eigenlijk kotsmisselijk.

Hoe het wel moet, dat weet de betere tekstschrijver gelukkig. Daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Laten we snel kijken wat een testimonial laten schrijven ongeveer moet kosten.

Testimonial laten schrijven… Zo duur?!

Er was eens een bedrijf… Ja ze leefden nog lang en gelukkig maar hier ging wel iets aan vooraf. Ze hadden wat tevreden klanten en wilden hier testimonials voor laten schrijven. Dus ging het bedrijf op zoek naar een testimonial tekstschrijver.

Ze zochten en vonden. Ze vroegen een offerte aan en kregen toen een hartverzakking. De directeur en het halve personeel moesten aan het zuurstof en het valium. Gelukkig durfden ze een tweede poging te wagen en vroegen mij schoorvoetend wat een testimonial laten schrijven kost. Ik werk niet op basis van uurtje-factuurtje en ook niet per woord. Vooraf ontvang je een vaste prijs. Wanneer de opdracht uiteindelijk meer werk vraagt dan ontvang je achteraf geen extra factuur. Ik mocht de opdracht aannemen en ging voor het bedrijf aan de slag. En oh ja, ze leefden vanaf toen nog lang en gelukkig.

Conclusie: een testimonial laten schrijven hoeft helemaal niet duur te zijn, óók niet wanneer je voor een uitstekende kwaliteit gaat. Informeer daarom naar de tarieven en ontdek hoe je investering ook daadwerkelijk iets oplevert.

Testimonials laten schrijven? Regel het vandaag nog!

Hoe gaat dat in zijn werking, een testimonial laten schrijven? Het is het makkelijkst wanneer de klant zelf zijn verhaal doet. Zo zou de klant zelf iets op kunnen schrijven (of typen) maar een telefonisch gesprekje werkt misschien nog wel beter. Daarom kom ik graag met de klant in contact.

Na een telefoongesprek begint het echte werk: de testimonial schrijven. Deze wordt uiteraard zowel aan de klant als het bedrijf teruggekoppeld: beiden moeten tevreden zijn.

Het resultaat: een geloofwaardige testimonial. Met een écht verhaal, zonder te overdrijven. Zo eentje die de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van een bedrijf omhoog haalt. Plaats testimonials op de bedrijfswebsite of op een beoordelingswebsite.

Testimonial laten schrijven? Dat regel je vandaag nog. Regel het wel tijdig, want de wachttijd kan bij drukte wat oplopen. Laten we daarom een goede planning maken. Vraag direct en vrijblijvend informatie of de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven