Bounce rate

Kennisbank > Bounce rate

Bounce rate wordt ook wel bounce percentage genoemd. Het is het aantal gebruikers dat slechts één pagina bekijkt en hierna van de website vertrekt. Vaak wordt gedacht dat een hoge bounce rate slecht is, maar dit hoeft niet altijd zwaar te zijn. In sommige gevallen kan een hoog bouncepercentage juist gunstig uitvallen. De meeste websites zullen toch streven naar een zo laag mogelijke bounce rate.

Het meten van de bounce rate gebeurt al jarenlang via de tool Google Analytics. Daarnaast zijn er diverse andere tools om dit te meten. Veel bedrijven en webmasters houden vast aan het analyseren van de bounce rate. Het is belangrijk om te weten dat een hoge of lage bounce rate geen ranking factor is.

Meten van bounce rate

Jarenlang werd via Google analytics de bounce rate gemeten en geanalyseerd. Daar is met de komst van GA4 (Google Analytics 4) een einde aan gekomen. Het bouncepercentage is met deze update verdwenen. Het is overigens niet zo dat deze functie helemaal weg is, Google Analytics heeft er iets anders voor teruggegeven. Dit heet voortaan ‘betrokken sessie’.

Feitelijk wordt de betrokken sessie geactiveerd wanneer een gebruiker minstens 10 seconden op de website actief is en hierbij minimaal twee paginaweergaven realiseert. Dan pas is zoiets als de bounce rate zichtbaar. Houd er echter rekening mee dat het instellen van het nieuwe GA4 een stuk lastiger is.

Een goede bounce rate

Welk bouncepercentage is goed? Dit ligt ergens tussen de 25% en 70%. Een zakelijke website zou zeker tussen de 40% en 55% moeten halen. Terwijl het voor een affiliate website wenselijk is om een hogere bounce rate te hebben. Bij dit soort websites is het namelijk de bedoeling dat een bezoeker zo snel mogelijk doorklikt naar een advertentie of affiliate link. Een hoog bouncepercentage is in dit geval juist goed.

Bij blogs is het ook vrij gebruikelijk dat er sprake is van een hoge bounce rate. Mensen lezen een blogpost en verlaten vervolgens weer de website. Dit betekent dat ze voldoende informatie hebben gevonden. Houd bij het interpreteren van het bouncepercentage daarom altijd rekening met verschillende zaken waaronder het type website, de bestemmingspagina, niche en het gedrag van de gebruiker.

Bouncepercentage geen ranking factor

Sommigen menen dat het bouncepercentage een rankingfactor is, maar niets is minder waar. Google meet het aantal gebruikers dat naar een website doorklikt, maar kijkt ook hoe lang een gebruiker op de website blijft. Natuurlijk gaat een lage bounce rate gepaard met een langere bezoektijd, dat is een feit. Maar wanneer die persoon binnen een halve minuut vijf verschillende pagina’s aanklikt en dan weer verdwijnt, dan is dit een vrij korte bezoektijd.

Aan de andere kant kan een website met een hoge bounce rate best wel lange bezoektijden realiseren. Wanneer een artikel interessant is zal de gebruiker toch snel 2 tot 3 minuten bezig zijn met het lezen hiervan. De gebruiker vertrekt hierna wat voor een hogere bounce rate zorgt, maar de bezoektijd is lang genoeg om als positief te worden beoordeeld.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy