Ben jij een blogamateur?

Bijgewerkt: 10 juni 2023

De blogamateur doet maar wordt. Er worden ongecontroleerd blogs gepubliceerd en er is weinig aandacht voor gebruikerservaring, interactie of verbetering. Ben jij een blogamateur, of valt dat wel mee? In dit artikel vind je maar liefst 20 kenmerken van amateuristische bloggers.

Verschil tussen amateur en amateuristisch

Een amateurblog hebben is helemaal niet verkeerd. Het gaat in dit geval om een blog die opgezet is vanuit passie of liefhebberij. Dus niet vanuit een beroep of bedrijf. Een blogamateur is iemand die amateuristisch bezig is. Oftewel een lage kwaliteit van de uitvoering.

  • Amateurblog = blogwebsite, opgezet door een liefhebber
  • Blogamateur = iemand die lage kwaliteit van uitvoering toont

Nu is het natuurlijk de vraag of jij amateuristisch bezig bent. Herken jij je in minstens vijf van onderstaande punten? Dan wordt het tijd dat je iets aan je amateuristisch handelen doet.

1. Slechte schrijfvaardigheden

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een van de grootste kenmerken van een blogamateur is de slechte schrijfvaardigheden. Er staan veel grammaticale fouten in de blogs of teksten. Daarnaast klopt de opbouw niet en leest de tekst in zijn geheel rommelig. Soms kun je niet eens ontdekken waar de blog over gaat, omdat de inhoud alle kanten op schiet.

2. Onregelmatige updates

Als blogger is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe artikelen plaatst, en oude artikelen actualiseert. Een amateur blogt wanneer het hem uitkomt. De ene week staan er maar liefst 10 nieuwe artikeltjes op de site, de andere week helemaal niks. Het kan zelfs gebeuren dat er enkele maanden tussen de laatste twee artikelen zitten.

Vaak zijn er veel verouderde artikelen op de website aanwezig. Dit komt omdat de blogger geen zin heeft om ze actueel te houden. Hierdoor klopt de informatie in de blogs niet meer.

3. Onaantrekkelijk design

Iemand die amateuristisch bezig is zal geen aandacht aan het design van de website besteden. Het geheel ziet er niet mooi uit. Soms ontbreekt het aan een duidelijke navigatie, waardoor de bezoeker niet weet waar hij bepaalde pagina’s kan vinden.

Je ziet ook gevallen waarbij de amateur het design van een andere website jat. Kijk maar eens naar de afbeelding hieronder. Links de originele website (bron: infonu.nl), rechts de copycat (bron: infobron.nl). Niet alleen de lay-out toont een sterke gelijkenis, ook de naam van de website heeft zijn inspiratie uit het origineel gehaald.

Mag dit? Officieel niet, en InfoNu zou hier ook tegen in verweer kunnen gaan. Overigens kan het voorkomen dat twee websites een nagenoeg zelfde design hebben, zonder dit van elkaar te weten. Dat gebeurt bijvoorbeeld veel bij WordPress websites die hetzelfde thema gebruiken en weinig aanpassingen maken. In bovenstaand geval is dit niet zo, want InfoNu is een maatwerk site waardoor de kans op ‘per ongeluk’ een vergelijkbaar design is uitgesloten.

4. Gebrek aan focus

Een ander kenmerk is het gebrek aan focus. De blogger kiest geen duidelijke niche voor zijn website. Dit leidt ertoe dat de onderwerpen heel divers zijn. Hier kan soms bewust voor gekozen zijn, zoals bij een vergelijkingssite of een artikelensite. Maar de echte amateur weet eigenlijk helemaal niet waar hij of zij over wil bloggen.

5. Weinig kennis van SEO

Ben jij die blogamateur die weinig kennis van SEO heeft? Je kunt niet overal diepgaande kennis van hebben. Dat je zoekmachine optimalisatie lastig vindt, dat hoeft geen probleem op te zijn. Zolang je maar de juiste hulp vraagt, een professional inschakelt of bereid bent om te leren.

Amateurs willen dat allemaal niet. Ze zien het niet zitten om iemand in te schakelen want dat kost ze teveel geld. En de bereidheid om te leren is er niet. Wat je dan ziet is dat dit soort blogs niet goed in zoekmachines scoort. Eigenlijk mag je daar blij om zijn, want amateuristische websites kunnen beter niet bij het publiek in beeld komen.

6. Weinig interactie met lezers

Bij veel blogs heb je de mogelijkheid om een reactie achter te laten. De blogamateur laat dit niet altijd toe. Ook dit kan een bewuste keuze zijn en is niet direct problematisch. Maar wanneer reageren wel is toegelaten en je reageert als auteur nergens op, dan ben je zeer onprofessioneel bezig.

7. Een slechte navigatie

Ken je van die websites waarbij je niet weet op welke pagina je je bevindt en waar je naartoe moet? Een slechte navigatie jaagt bezoekers weg. Maar daar geeft de amateur niks om. Het is op zijn of haar website moeilijk navigeren, waardoor de bezoeker specifieke artikelen niet kan vinden. So what?

8. Weinig promotie

Een professionele blogger zal zijn website of artikelen bij het publiek onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld door contact te leggen met andere bloggers en interessante artikelen op sociale media te delen. De blogamateur heeft hier allemaal geen zin in.

9. Doodse promotie

Er zijn ook blogamateurs die hun artikelen wél op sociale media delen, zonder de interactie aan te gaan. Ze maken op verschillende kanalen accounts aan, pleuren hier hun blogs neer en zijn weer vertrokken. Dat doen ze vaak ook op verschillende fora. Dat noem ik ook wel doodse promotie.

10. Weinig interactie op social media

Heeft de amateur één of meerdere social media-accounts en post hij hier regelmatig iets? Opvallend is dat er weinig interactie plaatsvindt. De amateur reageert niet op vragen van het publiek. Verder toont hij of zij weinig interesse in volgers of de doelgroep.

11. Geen call-to-action

Een call-to-action activeert de lezer om iets te doen. Bijvoorbeeld een ander artikel lezen, inschrijven voor een nieuwsbrief, een offerte aanvragen of iets kopen. Bij de blogamateur is er weinig tot geen oproep tot actie. Hierdoor wordt de lezer niet aangemoedigd om iets te doen. Feitelijk verlaat de lezer de website zonder dat dit iets voor de amateur oplevert.

12. Weinig betrokkenheid in de bloggemeenschap

Iemand die alleen maar vanuit zijn ego blogt, toont geen interesse in andere bloggers. Zo iemand reageert niet op andere blogs en doet ook niet aan gastblogging.

13. Slechte contentplanning

Bloggen vraagt om een goede planning. Je kunt niet wat willekeurige onderwerpen op je website lanceren. Daarnaast is het slecht om onregelmatig te bloggen, omdat je hiermee het publiek teleurstelt. Bij de blogamateur is sprake van een slechte contentplanning.

14. Onvoldoende bronvermelding

Professionele bloggers doen dit vanuit hun kennis en ervaring. Een amateur heeft niet altijd de juiste expertise rondom de onderwerpen. Dan is het wel zo handig om aan te tonen waar je externe informatie vandaan hebt gehaald. Dacht je dat de blogamateur dit doet? Nee, er wordt onvoldoende aan bronvermelding gedaan.

15. Een overmaat aan advertenties

Veel amateurs willen geld middels hun blogs verdienen. Daarom plaatsen ze advertenties op hun site, vaak via een advertentienetwerk. Via het advertentienetwerk kan de blogger bepalen hoeveel advertenties op een pagina worden getoond. Of hij regelt dit op zijn website zelf.

Omdat de amateur zoveel mogelijk geld wil verdienen stelt hij het maximale aan advertenties in. De bezoeker wordt hierdoor overvallen en ervaart een slechte gebruikerservaring.

Hieronder een voorbeeld van een slechte gebruikerservaring door een overmaat aan advertenties.

Dit zijn advertenties uit het Google Adsense netwerk. Het rotte aan Google Adsense is dat, zelfs wanneer je voor het minimaal aantal advertenties gaat, Google nog steeds teveel ads toont. Het beste zou zijn om twee tot maximaal drie advertenties per webpagina tonen, maar Google denkt hier toch anders over. Als je voor je website het minimale instelt, en dan wil je één advertentie, toont Google er toch nog drie.

16. Artikelen van anderen jatten

De blogamateur heeft weinig inspiratie en het ontbreekt aan creativiteit. Zo iemand zal zonder schaamte artikelen van anderen overnemen. Soms één op één, in andere gevallen herschreven. Waarbij het origineel duidelijk herkenbaar is.

Neem nooit artikelen van anderen over! Niet alleen omdat publiek je dan niet meer vertrouwt, ook heeft het vergaande consequenties. Zo zal Google je als copycat beoordelen waardoor je lager in de organische zoekresultaten scoort. De oorspronkelijke auteur kan ook een schadevergoeding eisen. Die schadevergoeding ligt tussen de € 70 en € 500, afhankelijk van het gemis aan inkomsten én schending van auteursrecht en persoonlijkheidsrecht.

17. Afbeeldingen van anderen gebruiken

Nog een kenmerk van een blogamateur: ongevraagd afbeeldingen van anderen gebruiken. Dat mag niet! Je hebt altijd toestemming nodig om de foto’s of video’s van anderen op je website te publiceren.

Er gelden wel wat uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer je foto’s van (gratis) stockwebsites haalt. Dan krijg je er een licentie bij waardoor je de foto mag gebruiken.

Een andere uitzondering is een afbeelding of screenshot gebruiken om je tekst te ondersteunen of versterken. Bijvoorbeeld bij de screenshot die ik in dit artikel gebruik. In dit geval is het citaatrecht van toepassing. Maar wanneer geldt het citaatrecht? Dat is het geval wanneer je:

  1. Werk citeert dat al openbaar is gemaakt
  2. Het citaat is nodig om het doel te bereiken
  3. Het doel betreft een beoordeling, kritiek, wetenschappelijke verhandeling, aankondiging of iets vergelijkbaars
  4. Rekening houden met persoonlijkheidsrechten
  5. De naam van de maker/bron moet vermeld worden (wat dus persoonlijkheidsrecht is)

18. Een gratis website

Een amateur is dol op alles wat gratis is. Dus zal deze persoon kiezen voor een gratis website. Je zou in dit geval kunnen denken aan een Google Site (gratis) of een website van WordPress.com (ook gratis). Let even op want WordPress.com betreft de gratis sites, terwijl WordPress.org de betaalde en professionele websites betreft.

Een gratis website herken je soms aan het subdomein. Bijvoorbeeld voorbeeld.jouwweb.nl. Is het slecht om voor een gratis website te kiezen? Niet wanneer je hobbymatig blogt. Maar wanneer het voor je bedrijf of als verdienmodel is en je kiest voor een gratis site, dan ben je een blogamateur.

19. Geen duidelijke doelgroep

Eerder heb ik uitgelegd dat een amateuristische blogger geen duidelijk niche kiest. Iets dat hiermee samenhangt is geen duidelijke doelgroep hebben. Eigenlijk wil zo iemand alleen maar zoveel mogelijk lezers naar de website trekken. Goed voor het ego en waarschijnlijk ook goed voor de inkomsten, want vaak zie je dan ook een overmaat aan advertenties staan.

Zonder duidelijke doelgroep is het moeilijk om een specifieke groep aan te spreken. Hierdoor voelt de lezer geen betrokkenheid.

20. Niet meten en analyseren

Je moet weten welke blogs goed scoren en welke het minder doen. Het geeft je inzicht in de optimalisatie te pikken. Een blogamateur zal niet meten en analyseren. Dit betekent ook dat er geen verbeteringen op de website worden uitgevoerd.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven