Bedrijfsidentiteit bepalen: creëer een eigen identiteit

Bijgewerkt: 21 oktober 2022

Identiteit maakt iets of iemand uniek. Veiligheidsspelden, zwarte oogschaduw en gescheurde kleding, dat is de identiteit van punk (mode). De Nederlandse vlag, koningsdag en de Elfstedentocht behoren tot de Nederlandse identiteit.

De bedrijfsidentiteit kenmerkt zich door de kernwaarden van het bedrijf. Oftewel: wie is het bedrijf en wat is de missie? Kernwaarden voel je binnen de organisatie.

Een bedrijfsidentiteit onderscheidt je bedrijf van concurrenen. Hierdoor kunnen consumenten of klanten zich makkelijker met je bedrijf of merk identificeren. Het is dus belangrijk om hierover na te denken.

Voorbeelden van bedrijfsidentiteiten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Grote bedrijven hebben een typische identiteit: het onderscheidt ze en hier herken je het bedrijf aan. Voor startups en kleine bedrijven blijkt dit in de praktijk een stuk lastiger te zijn. Laten we daarom eerst naar wat voorbeelden van verschillende bedrijfsidentiteiten kijken.

Coolblue: alles voor een glimlach

Wie wel eens iets op de webshop van Coolblue heeft besteld zal vast met een glimlach de site hebben afgesloten. Na het bestelproces verschijnt er een grappige boodschap. Maar dat is niet wat Coolblue wil uitbrengen: de kernwaarde is een totaaloplossing voor klanten bieden.

Coolblue heeft klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Daarom hebben ze ook die pakkende slogan bedacht.

Coca-Cola: een betere wereld

Coca-Cola was jarenlang een vooraanstaand colamerk. Maar de concurrentie werd groter, dus moest Coca-Cola een nieuwe bedrijfsidentiteit aannemen. Dat hebben ze gedaan door in te spelen op de veranderende wereld oftewel: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Coca-Cola doet dit onder andere door het inzamelen en verduurzamen van verpakkingen.

Mijn bedrijfsidentiteit

Natuurlijk heeft Bianca Walraven ook een bedrijfsidentiteit. Vanaf het begin is dit betaalbare marketing. In het begin bestond het aanbod uit het schrijven van webteksten, maar dit is door de jaren heen uitgegroeid naar full service marketing, met name gericht op SEO en het aantrekken van meer verkeer naar websites.

Het aanbieden van betaalbare diensten is altijd een belangrijke kernwaarde en hiermee ook een bedrijfsidentiteit geweest. Sommigen hebben moeite met het vinden van een bedrijfsidentiteit en kijken telkens naar concurrenten.

Praat je negatief over concurrenten of vergelijk je jouw bedrijf met die van de concurrent? Dan heb je geen bedrijfsidentiteit.

Een bedrijfsidentiteit bepalen

Lastig om een bedrijfsidentiteit vast te leggen? Laten we hier samen naartoe werken. Hieronder vind je wat tips omtrent identiteit, missie en visie.

De identiteit is wat je bedrijf uniek maakt

Elk bedrijf heeft iets wat het uniek maakt. Bijvoorbeeld de lage prijzen van de Action (en van Bianca Walraven), de hoge service van Coolblue of de hulp aan zieke kinderen die McDonalds biedt (Ronald McDonalds Kinderfonds).

Voor startups is het vaak lastig om met een bedrijfsidentiteit te komen. Dat moet je ook niet bedenken maar voelen. Zo voelde ik mij heel opgelaten toen ik zag dat anderen € 125 of misschien wel € 200 voor een stukje tekst of een blogpost in rekening brachten. Mijn gevoel zei mij dat ik het voor ondernemers betaalbaar moest houden.

Je kunt ook andere gevoelens hebben. Bijvoorbeeld het gevoel dat je zuiniger met energie om moet gaan, meer aandacht aan vluchtelingen moet schenken of je vindt dat de zorghulp beter kan. Misschien heb je wel het idee om recyclebaar verpakkingen in te zetten of om meer positiviteit bij zwarte kleuren in te brengen.

Een bedrijfsidentiteit is iets dat je in het diepste van je ziel voelt. Vaak is de identiteit afkomstig vanuit de bedrijfsdoelen, de visie en de missie.

Wat is de bedrijfsvisie?

Elk bedrijf creëert een droomsituatie. Bijvoorbeeld minder energieverbruik, alleen maar blije senioren of, en dat kan ook een visie zijn: een hoog inkomen voor jezelf. De visie geeft je opvattingen over je bedrijf weer, naast een idee over de maatschappij en het leven. Omdat het leven niet stilstaat kan de visie door de tijd heen veranderen.

Uitleg over de missie van het bedrijf

De bedrijfsidentiteit hangt nauw samen met de visie en de missie. De missie geeft aan wie het bedrijf is, wat het doet en welke doelen het heeft. Even een heel simpele uitleg:

  • Ik bied online marketing (& SEO) en mijn doel is om bedrijven digitaal te laten groeien. Dat is mijn missie.
  • Mijn visie is dat ondernemen vaak ontzettend duur is, al helemaal voor startups. Maar ook grote ondernemingen kunnen flink op kosten voor online marketing besparen. Ik creëer een digitale groei voor bedrijven.
  • Mijn bedrijfsidentiteit is het aanbieden van betaalbare en effectieve marketing.

Je ziet, wanneer je de missie en visie in kaart heb gebracht is het helemaal niet moeilijk om de bedrijfsidentiteit te bepalen.

Maar ja, dan komen ook nog wat kernwaarden om de hoek kijken. Dit zijn eigenschappen waar het bedrijf voor staat. Meestal zijn deze kernwaarden heel helder. Bijvoorbeeld: betaalbaar, zorgvuldig, nuchter of milieubewust. Die kernwaarden verwerk je in de bedrijfsidentiteit.

De identiteit naar buiten brengen

Wanneer de bedrijfsidentiteit vaststaat is het belangrijk om dit naar buiten te brengen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld middels een logo of huisstijl, communicatie of reclame.

Toon de identiteit op verschillende manieren. Verwerk het in een blogpost, straal het uit via het logo of de huisstijl of hanteer een eigentijdse strategie. Denk ook eens aan de inrichting van de werkplek en de samenwerking met andere bedrijven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven